بورس پرس
1400/10/07
00:00
گزارش بانک مرکزی از تحولات اقتصادی ۸ ماهه و علت اصلی افزایش تورم

تازه ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات اقتصاد کلان در حوزه تورم ، بورس ، مسکن و ... در آبان و ۸ ماه سال جاری و علت اصلی افزایش تورم منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، بانک مرکزی در گزارشی از تحولات اقتصاد کلان و اقدامات در حوزه تورم و تجارت خارجی اعلام کرد : با وجود اینکه در آبان روند تورم متوسط ۱۲ ماهه و نقطه به نقطه همچون ماه گذشته کاهشی بوده اما تورم ماهانه همچنان در سطح نسبتا بالایی قرار داشته که عامل اصلی تورم این ماه با توجه به سهم گروه‌ها در شاخص قیمت مصرف‌کننده ، همچون روند چندماه اخیر مربوط به افزایش نسبتا بالای ارزش اجاره مسکن است.


کالاهای بادوام که نوسانات قیمت آنها با نوسانات بازار ارز رابطه مستقیمی دارد ، تورم ماهانه منفی قابل توجهی را ثبت کرده و عمده تورم اقلام کالایی از محل افزایش قیمت کالاهای بی‌دوام همچون اقلام دارویی و کالاهای کم دوام همچون پوشاک است. گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها که در ماه‌های اخیر سهم قابل توجهی از تورم ماهانه را تشکیل می‌داد در این ماه با تورم ماهانه منفی همراه بود.


در حوزه تجارت خارجی در هشت ماه سال جاری ارزش صادرات گمرکی حدود ۳۱.۱ میلیارد دلار بوده که نشان از افزایش حدود ۴۲ درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل دارد. همچنین ارزش واردات گمرکی در این دوره ، حدود ۳۲ میلیارد دلار گزارش شده که حاکی از افزایش ۳۸ درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال قبل است.


تحولات بازرگانی گمرکی طی این مدت نشان از توازن نسبی بین صادرات و واردات دارد . با توجه به روند مناسب صادرات گمرکی در ماه‌های اخیر، میزان عرضه ارز صادر کنندگان در سامانه نیما در هشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش قابل توجهی همراه بود. در سایر بازارهای دارایی از جمله مسکن، بررسی‌ها حکایت از آن دارد که شاخص قیمت مسکن معامله شده با افزایش مواجه شده است.


بر اساس اطلاعات اخذ شده از سامانه ثبت معاملات املاک ، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران طی این ماه نسبت به مهر ۱۴۰۰ و ماه مشابه سال قبل ۱.۲ و ۱۷.۷ درصد افزایش داشت.


در بازار سهام هم شاخص کل بورس در روز پایانی آبان سال جاری ۳.۴ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت.


روند کاهنده متوسط ارزش روزانه معاملات در بازار بین‌بانکی نسبت به ماه‌های گذشته به همراه تشدید روند صعودی نرخ سود در این بازار طی آبان سال جاری، حاکی از کاهش سطح ذخایر مازاد بانک‌ها در بازار بین بانکی به واسطه انتشار اوراق بدهی دولت است که این موضوع در افزایش سهم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایه پولی نیز قابل مشاهده است.


بر اساس ساز و کار طبیعی اقتصاد، انتشار اوراق بدهی در مرحله نخست به کاهش منابع قابل قرض در بازار بین‌بانکی و حتی افزایش اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی منجر می‌شود اما در مراحل بعدی در صورت اقدام بانک‌ها به تعدیل منابع و مصارف از طریق تعدیل رشد تسهیلات‌دهی از میزان حجم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی کاسته خواهد شد.


در عین حال انتظار می‌رود با هزینه‌کرد منابع جمع‌آوری شده از این محل توسط دولت، دوباره این منابع به شبکه بانکی تزریق شود و اضافه برداشت بانک ها از منابع بانک مرکزی کاهش یابد.


نرخ تورم کاهشی شد


به تبع تداوم رویکرد دولت بر عرضه بازاری انواع اوراق مالی از مسیر تعدیل نرخ‌های بازدهی ، روند افزایشی نرخ بازده اسناد خزانه در آبان نیز ادامه یافت. به طوری که در این ماه نرخ بازده اسناد با سررسیدهای یک ، دو و سه ساله با ۱.۲۶، ۶۷ .۰ و ۰.۱۴ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۲۳.۴۰، ۲۳.۸۹ و ۲۳.۹۸ درصد رسید.


بر خلاف ماه گذشته در آبان نرخ‌های بازده همگرا شده و از شیب صعودی منحنی بازده کاسته شده که می‌تواند بیانگر تعدیل نسبی انتظارات تورمی در شرایط کنونی تحت تاثیر از سرگیری مذاکرات و احیای برجام باشد.


حجم نقدینگی در پایان آبان ۴.۳ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به پایان سال قبل ۲۴.۲ درصد رشد یافته است.


البته ۲.۴ درصد از رشد نقدینگی در هشت ماه سال جاری مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی ها و بدهی های بانک سپه به واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه بوده و فاقد آثار پولی است.


بر این اساس نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ماه منتهی به آبان به ۴۲ درصد رسید که ۲.۷ درصد مربوط به افزایش پوشش آماری است. به عبارت دیگر در صورت عدم لحاظ پوشش آماری ، رشد نقدینگی در پایان آبان نسبت به پایان سال گذشته ۲۱.۸ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به آبان معادل ۳۹.۳ درصد بود.


رشد پایه پولی در دوازده ماه منتهی به آبان ، ۳۵.۸ درصد بوده که نسبت به پایان سال گذشته، رشد ۱۷.۸ درصد داشته و نسبت به دوره مشابه سال قبل که ۱۲.۸ درصد بوده ، ۵.۰ درصد افزایش یافته است.


اقدامات بانک مرکزی


در آبان با هدف مدیریت نقدینگی بازار بین‌بانکی ریالی، بانک مرکزی در تعامل با بانک‌ها انجام عملیات بازار باز با موضع انبساطی در مجموع به ارزش هزار و ۲۸۴ هزار میلیارد ریال در قالب توافق بازخرید با سررسیدهای هفت روزه انجام داده است. مانده توافق بازخرید از محل عملیات بازار باز در پایان آبان سال جاری معادل ۳۴ هزار میلیارد تومان بود.


دیگر اقدام بانک مرکزی، استفاده بانک‌ها از اعتبارگیری قاعده‌مند در نرخ سقف برای رفع نیازهای نقدینگی با ۲۹۱ هزار میلیارد ریال بود . مانده اعتبارگیری قاعده‌مند در پایان آبان سال جاری معادل صفر بود.


بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، کارگزاری این بانک تا پایان آبان ، ۱۹ مرحله حراج اوراق مالی برگزار کرد که در مجموع ۵۰۷ هزار میلیارد ریال اوراق توسط بانک‌ها و سایر سرمایه‌گذاران خریداری شد.


در این ماه ، طی برگزاری یک مرحله حراج اوراق ۹ هزار میلیارد ریال معادل ۱۲.۲ درصد توسط بانک‌ها خریداری شد.۶۶ هزار میلیارد ریال برابر ۸۷.۸ درصد توسط سایر سرمایه‌گذاران خریداری شد. در مجموع در آبان به میزان ۷۵.۳ هزار میلیارد ریال اوراق خریداری شد.


در هشت ماه هم از محل سهمیه ارزی اختصاص یافته حدود ۱۱.۹ میلیارد دلار ارز با نرخ ترجیحی به صورت نقدی و اعتباری به واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن کرونا اختصاص یافت که حدود ۱.۴ میلیارد دلار آن بابت تامین ارز واردات واکسن کرونا بود.


قیمت جهانی برخی اقلام وارداتی با نرخ ارز ترجیحی همچون گندم، جو و روغن آفتابگردان طی دو سال گذشته ۱۰۱.۵ ، ۹۸.۴ و ۹۱.۳ درصد افزایش یافته است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0