بااقتصاد
1401/02/12
14:42
صعود ۶ هزار واحدی شاخص کل بورس در یک روز پرحجم معاملاتی/ چشم‌انداز مثبت معامله‌گران سهام به بازارهای جهانی در هفته آینده

گزارش بازار/ دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ بازارهای سهام تهران در یک هفته معاملاتی که پایان آن روز دوشنبه رقم خورد و در ابهام تعطیلات عید فطر، با حجم معاملات نسبتا مناسب، شاهد صعود ۶ هزار واحدی شاخص کل بود که حالا به ارتفاع یک‌میلیون و ۵۲۹ واحدی رسیده است. چشم‌انداز رشد قیمت نفت خام، انرژی و محصولات کشاورزی و غذایی در هفته آینده، معامله‌گران سهام در بورس تهران را امیدوارتر کرده و همچنان در سمت تقاضا نگه داشته است.

خودرو، بانک و پالایشی مورد توجه معامله‌گران بورس


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه، در بورس تهران نمادهای گروه خودرویی، بانکی و پالایشی کانون توجه خریداران سهام قرار گرفتند. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۳۳۶۷ واحد مثبت به کانال ۴۲۲ هزار واحدی ارتقا یافت اما در بازار فرابورس، جریان منفی معاملات مانند دیروز بیش‌تر محسوس بود. برهمین‌اساس، شاخص کل آیفکس ۱۹ واحد افت کرد و روی پله ۲۰ هزار و ۹۱۹ واحدی متوقف شد.


شپنا با بیش‌ترین تاثیر مثبت بر شاخص کل


سهم‌های پالایشی بیش‌ترین تاثیر مثبت را امروز بر شاخص کل بورس اعمال کردند و شپنا، شبندر، شبریز و شتران به همراه رمپنا و پارسان، در صدر این جدول ایستادند. فولاد تک نماد سرخپوش در میان تاثیرگذاران شاخص کل بود که بیش از ۸۰۰ واحد منفی روی شاخص اثر منفی گذاشت. شستا همچنان بالاترین حجم تراکنش منفی بورس تهران را در اختیار دارد درحالی‌که خودروسازان و پالایشی‌ها در نقطه مقابل، بالاترین حجم تراکنش‌های مثبت بورس را رقم زدند.


توقف شاخص کل آیفکس در روز پایانی معاملات هفته


معاملات متعادل و کمی منفی در بازار فرابورس که با کاهش قیمت سهم‌های بزرگ پتروشیمیایی این بازار به ثبت رسید، آریا، زاگرس و شگویا در صدر جدول تاثیرگذاران منفی آیفکس قرار داد، هرچند شاوان، وملل، خدیزل و بپاس مانع از ریزش بیش‌تر شاخص کل آیفکس شدند. آریا و فجهان همچنین بالاترین میزان تراکنش منفی را هم به خود اختصاص دادند و فرابورس هم رتبه نخست تراکنش مثبت را از آن خود کرد.


رشد قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۱۷۳ نماد


در پایان معاملات امروز، درحالی‌که بازارهای سهام تهران ۴ روز تعطیل را پیش رو دارند، رشد قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۱۷۳ نماد شرکتی رقم خورد درحالی‌که ۳۰ نماد شاهد کاهش قیمت بیش از ۳ درصد بودند.


موکول شدن عرضه‌های بورس کالا از روز چهارشنبه به شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه


یعقوبی، مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران، اعلام کرد که پس از بررسی‌های صورت‌گرفته عرضه محصولات در بورس کالای ایران که طبق اطلاعیه قبلی قرار بود در روز چهارشنبه هفته جاری انجام شود، به شنبه آینده ۱۷ اردیبهشت‌ماه موکول شد. همچنین تسویه معاملات نیز طبق روال عادی معاملات بورس کالای ایران انجام می‌شود.


مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد


با توافق انجام شده بین صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه و همراه با رفع موانع واریز پول به بورس، روز شنبه، دهم اردیبهشت ماه، دو قسط به مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان از طرف صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت شد.


به گفته وی، تا پایان سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت شده است که مقرر گردید مابقی نیز به صورت مرحله ای در اقساط ۶۵۰ میلیارد تومانی و از محل ریال بازپرداخت تسهیلات صندوق در بانک‌ها، پرداخت شود.


همچنین، طبق توافق انجام شده و با رفع ابهامات موجود بین صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به صورت مرحله‌ای واریز خواهد شد.


قوای سه‌گانه آماده برچیدن کانون فساد در ارز ۴۲۰۰ تومانی


محمد مخبر، معاون اول رییس جمهوری، امروز در جلسه هیات دولت، ارز ۴۲۰۰ تومانی را به یک کانون فساد در کشور تشبیه کرد و گفت: تمام قوای کشور آمادگی دارند با افزایش تعامل و همکاری‌ها در راستای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌گونه‌ای گام بردارند تا فشار و آسیبی به جامعه به‌ویژه دهک‌های پایین وارد نشود.


دولت زیر بار افزایش قیمت روغن نباتی نرفت


طبق آخرین توافق وزارت جهاد کشاورزی با تشکل‌های تولید و صنایع روغن نباتی، قیمت روغن نباتی ثابت می‌ماند و دولت مکلف شد به ازای هر کیلوگرم تولید روغن نباتی، ۲۳۰۰ تومان به کارخانجات مابه‌التفاوت از محل ذخایر شرکت بازرگانی دولتی ایران بدهد.


حل مشکلات بازار سرمایه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و خاص!


ثبات در اقتصاد، دروازه ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه


اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، حل برخی مشکلات مربوط به بازار سرمایه را نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و خاص دانست و گفت که ابتدا اقتصاد کشور باید ساماندهی شود.


وی افزود: درصورتی‌که بتوان در حوزه بازار سرمایه به ثبات قیمت‌ها، کالاها و خدمات رسید به طور قطع سرمایه‌گذاران می‌توانند در حوزه‌های مربوط به بازار سرمایه وارد شوند و در آن سرمایه‌گذاری کنند.


عرضه اولیه «حگهر» و «فروسیل» در فرابورس طی هفته آینده


سروش خواجه‌حق‌وردی، معاون نظارت بر بازار شرکت فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای خبر از دو عرضه اولیه در ماه جاری داد. بر اساس این اطلاعیه‌ها، ۱۰درصد از سهام شرکت حمل‌ونقل ترکیبی مواد معدنی گهرترابر سیرجان با نماد معاملاتی «حگهر» شامل ۴۴۴ میلیون سهم با قیمت مبنای ۵هزار و ۴۵۰ ریال هر سهم و حداکثر سهمیه ۴۴ میلیون و ۴۰۰هزار سهمی، به سرمایه‌گذاران واجد شرایط به روش حراج در بازار اول معاملات فرابورس در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه عرضه می‌شود.


براساس اطلاعیه دیگر شرکت فرابورس ایران، ۵درصد از سهام «فروسیل» شامل ۴۰ میلیون سهم با قیمت مبنای ۱۹هزار ریال هر سهم و حداکثر سهمیه ۴ میلیون سهمی به سرمایه‌گذاران واجد شرایط به روش حراج در بازار دوم معاملات فرابورس در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه عرضه خواهد شد.


گفتنی است؛ ارسال سفارش تنها از طریق ایستگاه‌های معاملاتی (نامک) امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین ۵۰درصد از سهام خریداری‌شده در روز عرضه اولیه توسط سرمایه‌گذاران واجد شرایط تا ۹۰ روز پس از تاریخ عرضه اولیه امکان عرضه نخواهد داشت.


بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا طلایی می‌شود


وجیه‌الله جعفری، رییس هیات‌عامل ایمیدرو از امضای قرارداد ایجاد خزانه‌داری شمش طلا برای انتشار اوراق سپرده در بورس کالا طی روزهای آینده خبر داد و گفت: با ایجاد خزانه‌داری در بانک ملت و نگهداری شمش تولیدی طلای زرشوران در آن، به ازای شمش‌های نگه‌داری‌شده، اوراق سپرده شمش طلا در مقیاس های کوچک (مثلا یکصد سوت یا ۰.۱ گرمی) منتشر و در سامانه معاملات بورس کالا عرضه می‌شود.


وی افزود: با توجه به معاف بودن گواهی سپرده این صندوق از مالیات و ارزش افزوده، برای ورود عامه مردم به سرمایه‌گذاری‌های خرد در صندوق مذکور، جذاب خواهد بود. به گفته جعفری، در مراحل بعدی، مسیر ورود مجتمع طلای موته نیز به این صندوق فراهم خواهد شد. همچنین، می توان این الگو را برای سایر فلزات گرانبها همچون نقره اجرا کرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام، با حجم بیش از ۱۰۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۲۸۵۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۵۵۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۲۳۰۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس در ادامه مسیر صعودی، امروز هم به بیش از ۵۴۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدها، ۲۸ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهم از حقوقی‌ها به حقیقی‌های بازار انجام شد. حقیقی‌ها همچنین، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای پارسیان، شپنا و حکشتی اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، البرز و وتجارت متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۵۳۳ ، ۲۷۴ و ۲۳۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار متعادل و مثبت امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۲۹.۷۰۹.۲۱ (۶۲۳۸.۶۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۲.۴۷۷.۸۰ (۳۳۶۷.۵۵افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۵۵۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شپنا، رمپنا و شبندر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۹۱۹.۶۷(۱۹.۶۴-)


ارزش معاملات: ۲۲.۹۲۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شاوان، وملل و خدیزل


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، زاگرس و شگویا


گزارش: مولود غلامی












انتهای خبر

0
0