همفکران
1400/06/31
14:48
گزارش بازار / خزان زودرس در بازار

شاخص کل بورس تهران آخرین روز تابستان ۱۴۰۰ را با افت ۰.۳۵ درصدی معادل ۴۸۰۰ واحد به پایان برد و به یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد رسید. شروع معاملات روند بازار امیدوار کننده بود و شاخص کمی رشد کرد اما چند دقیقه بعد روند تغییر کرد و حتی حمایت ۱۳۸۰ هزار واحد هم از دست رفت، کمی بعد از ساعت ۱۱ به لطف پالایشگاهی ها دوباره خریداران به بازار برگشتند و شاخص را حدود ۶ هزار واحد بالا آوردند. شاخص هم وزن از ابتدای روز نزولی بود تا اینکه بعد از ساعت ۱۱ همراه با شاخص کل کمی رشد کرد و قسمتی از ضررها را جبران کرد. این شاخص ۱.۴۳ درصد معادل ۶ هزار واحد از ارزش خود را از دست داد. افت ۴ برابری شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل نشانه رشد شرکت های بزرگ و افت اغلب شرکت های کوچک است

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران آخرین روز تابستان ۱۴۰۰ را با افت ۰.۳۵ درصدی معادل ۴۸۰۰ واحد به پایان برد و به یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد رسید. شروع معاملات روند بازار امیدوار کننده بود و شاخص کمی رشد کرد اما چند دقیقه بعد روند تغییر کرد و حتی حمایت ۱۳۸۰ هزار واحد هم از دست رفت، کمی بعد از ساعت ۱۱ به لطف پالایشگاهی ها دوباره خریداران به بازار برگشتند و شاخص را حدود ۶ هزار واحد بالا آوردند. شاخص هم وزن از ابتدای روز نزولی بود تا اینکه بعد از ساعت ۱۱ همراه با شاخص کل کمی رشد کرد و قسمتی از ضررها را جبران کرد. این شاخص ۱.۴۳ درصد معادل ۶ هزار واحد از ارزش خود را از دست داد. افت ۴ برابری شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل نشانه رشد شرکت های بزرگ و افت اغلب شرکت های کوچک است. پارس، شستا و فخوز بیشترین تاثیر منفی را داشتند ولی هیچکدام به صف فروش نرفتند. شپنا، شتران و وصندوق بیشترین تاثیر مثبت را باقی گذاشتند و هر سه یک ساعت آخر در صف خرید بودند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس همان دقایق اول تلاش کرد تا تغییر روند دهد اما ناکام ماند. حدود ساعت ۱۱ همزمان با بورس در فرابورس هم طرف تقاضا تقویت شد و کمی شاخص را بالا کشید و در نهایت این شاخص با افت ۰.۸ درصد معادل ۱۵۷ واحد به ۲۰ هزار و ۵۶۴ واحد رسید. بپاس، فجهان و هرمز بیش از همه اثر منفی و آریا، سمگا و ومهان بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۶۰۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت، ارزش معاملات خرد نیز با رشد ۱۳ درصدی نسبت به روز قبل، ۸۱۹۱ میلیارد تومان به ثبت رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۷ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۴ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر


دیشب ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. اظهارات وی در مورد مذاکرات برجامی مثبت و امیدوار کننده بود. بلومبرگ خبر از مذاکرات دیپلمات های ارشد ایرانن، عربستانی و اروپایی داد و امیر عبدالهیان اعلام کرد با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی است و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت.


خودرویی ها باز هم موضوع داغ روز شدند. یکی از نمایندگان در حمایت از خبر عرضه خودرو در بورس کالا صحبت کرد و شورای نگهبان ظهر امروز طرح واردات خودرو را به مجلس برگشت زد.


.شرکت بنیان دیزل با نماد خبنیان به جمع نمادهای فرابورسی در بازار پایه پیوست و اولین روز معاملاتی خود را تجربه کرد. امروز ۴۴۰ هزار سهم از ۵۵ میلیون سهم این نماد توسط سهامدار حقوقی عرضه شد و ۱۶۳ حقیقی آن ها را خریداری کردند.


پرحجم‌ترین معاملات بورس


خودرویی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و بانک‌ها امروز هم بیشترین حجم معاملات را میزبانی می‌کردند. خساپا، خودرو و کمند نیز بیش از دیگر نمادهای بورس خرید و فروش شدند.


خساپا روز را در بازه منفی اغاز کرد و سیر نزولی داشت تا جایی که برای دقایقی در آستانه صف فروش قرار گرفت. اما تقاضا افزایش یافت و اجازه تشکیل صف نداد. از ۴۲۶ میلیون سهم معامله شده ۱۹ درصد توسط حقوقی ها خریداری شد و حقیقی ها ۹۷ درصد را عرضه کردند که موجب ورود ۱۲ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد.


بیشترین ورود و خروج پول



هتل و رستوران ها، نهادهای مرتبط با اوراق بهادار و جمل و نقل سه صنعت با بیشترین ورود پول حقیقی بودند. فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و بانک ها نیز بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در بین نمادها سمگا، فسبزوار و شتران بیش از دیگران توجه حقیقی ها را به خود جلب کرده بودند و فجهان، برکت و شبندر بیش از همه در حمایت حقوقی ها بودند.


سمگا بلافاصله بعد از شروع معاملات به صف خرید رفت، این صف ناپایدار بود و چند بار عرضه شد و حتی حدود ساعت ده شاهد پایین آمدن قیمت بودیم تا اینکه دوباره تقاضا تقویت شد و نماد به سقف قیمتی خود رفت. ۹ درصد از ۶۰ میلیون سهم معامله را حقوقی ها خریدند و حقیقی ها ۵۰ درصد آن را عرضه کردند در نتیجه شاهد ورود ۳۲ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد بودیم. p/e سمگا ۳۸.۶۳ ثبت شده است که کمتر از میانگین گروه است.


فجهان بعد از تجربه ۷ روز پیاپی صف خرید دیروز از صف خرید بیرون آمد و امروز به صف فروش رفت. صف فروش این نماد چند بار جمع شد اما فروشندگان دوباره برای فروش بیشتر دست به کار می شدند. از ۹۷۵ میلیون سهم معامله شده ۱۹ درصد را حقوقی ها خریدند و ۹۹ درصد را حقیقی ها عرضه کردند تا ۱۲۱ میلیراد تومان پول حقوقی وارد سهم شود. p/e فجهان ۱۱.۹۳ است که بالاتر از میانگین گروه فلزات اساسی است.




نمادهای مشکوک


کالا، پلاست و بمپنا سه نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک‌ترین حجم معاملات به بمپنا، کالا و قنقش رسید.


بمپنا دیروز هم توجه ما را به خود جلب کرده بود. امروز معاملات خود را از بازه مثبت آغاز کرد و رفته رفته به صف فروش رسید. با اینکه صف خیلی زود جمع شد اما قیمت زیاد بالا نیامد. از ۳۲ میلیون سهم معامله شده ۱۱ درصد توسط دو کد حقوقی خریداری و ۱۳ درصد هم توسط دو کد حقوقی عرضه شد و در نهایت ۳۸۰ میلیون پول حقیقی وارد سهم شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را اتکای و شکام با ۵ درصد و توسن با ۴.۹۹ درصد کسب کردند. در مقابل وسدید با ۷.۸۵ درصد و بکاب و زنجان با ۵ درصد بیش از دیگر نمادها افت قیمت داشتند.


شکام آخرین عرضه اولیه فرابورسی است که دیروز به صندوق ها فروخته شد. امروز حقیقی ها برای خرید سهم صف خرید تشکیل دادند و یکی از سهامداران عمده با کد حقیقی ۸۰۰ هزار سهم را برای فروش عرضه کرد. گویا قیمت ها به حدی نرسیده است که صندوق ها سهم خود را بفروشند. p/e نماد ۱۰.۸۱ است که بالاتر از p/e گروه محصولات شیمیایی است.


وسدید پس از افشا اطلاعات چند روزی متوقف شده. در این افشا اعلام شد که یکی از زری مجموعه های این شرکت در دو مناقصه برنده شده است. این نماد امروز بدون محدویت دامنه نوسان بازگشایی شد و ۸.۸ درصد افت قیمت را تجربه کرد. ۳ کد حقوقی در سمت عرضه ۱۶ درصد از ۴۸ میلیون سهم معامله شده را فروختند و تقریبا ۱۰۰ درصد از معاملات را حقیقی ها خریدند و یک میلیراد تومان پول حقیقی به سهم وارد کردند.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار امروز هم ۰.۵۸ درصد رشد کرد و به ۲۷ هزار و ۵۵۴ تومان رسید. این ارز در محدوده مهمی قرار دادر و در صورت عبور از آن می توان به دلار ۲۸ هزار تومانی امیدوار بود البته برای این اتفاق نیاز به خبرهای تاثیر گذاری دارد.


سکه طرح جدید ۰.۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۱۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید. به نظر می رسد در چند روز آینده تکلیف صعودی بودن یا نزولی بودن سکه مشخص خواهد شد.


انس طلا تنها توانست ۰.۰۵ درصد رشد کند و به ۱۷۷۴ دلار برسد.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟



انتهای خبر

0
0