بااقتصاد
1401/05/25
13:41
معامله‌گران سهام از موضع خرید عقب‌نشینی کردند/ شک و تردید بورس تهران به توافق زودهنگام برجام

گزارش بازار/ ‌سه‌شنبه ۲۵ امرداد ۱۴۰۱ درحالی‌که قرار بود بامداد امروز نتیجه نهایی توافق برجام مشخص شود، مذاکرات نهایی همچنان ادامه دارد. اخبار مبهم برجامی روی تمامی بازارهای داخلی تاثیر منفی گذاشت و پیامد آن برای بازار سرمایه که با عقب‌نشینی خریداران سهام مواجه شد، ریزش ۴ هزار واحدی شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز بود. شاخص کل هم‌وزن اما صعود حدود ۱۴۰۰ واحدی را ثبت کرد اما شاخص کل آیفکس همسو با شاخص کل، به ریزش ۸۲ واحدی تن داد.

سرایت جریان منفی معاملات از صنایع بزرگ و صادرات‌محور به سایر گروه‌ها



به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران، امروز سه‌‌شنبه، ۲۵ مردادماه، همچنان متاثر از اخبار سیاسی و کاهش نرخ دلار بود و جریان مثبت دیروز، به روند منفی تغییر جهت داد. بر همین اساس، نمادهای بزرگ صادرات‌محور و دلاری، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند و این روند به سایر گروه‌های بازار سرایت کرد.


تغییر مسیر فولاد از رنگ سبز به قرمز در صدر جدول شاخص‌سازان


فولاد که در روزهای منفی اخیر بازار سهام، تنها نماد بزرگ سبزپوش بورس بود، چند روزی است که با کاهش قیمت مواجه شده و صدرنشین منفی‌سازان شاخص لقب گرفته است. فملی، فارس، شپنا، شبندر و کچاد هم در این مسیر فولاد را همراهی کردند. اخابر تک نماد سبز در میان بزرگان سرخپوش بورس بود. صنایع خودرویی همچنان در دامنه مثبت معامله شدند و خساپا، خودرو و خگستر به بالاترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت دست یافتند.


جدول شاخص‌سازان اصلی فرابورس هم کاملا به رنگ سرخ درآمد و بپاس، شراز، شاوان، فغدیر، شجم و کگهر بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل آیفکس اعمال کردند. دی و کرمان، به ترتیب، بالاترین رتبه تراکنش منفی و مثبت این بازار را به خود اختصاص دادند.


۵۷ درصد از معاملات سهام در دامنه منفی


از مجموع ۶۵۱ نماد معامله‌شده در بازار امروز، ۲۸۰ سهم، معادل ۴۳ درصد با افزایش قیمت پایانی و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند درحالی‌که ۳۷۱ سهم، معادل ۵۷ درصد معاملات امروز در دامنه منفی قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را به ثبت رساندند.


به‌این‌ترتیب، معامله‌گران برای ۷۱ نماد، صف خرید ۱۶۰ میلیارد تومانی تشکیل دادند و ۴۲ نماد را به ارزش ۱۲۹ میلیارد تومان در صف فروش گذاشتند. تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی‌های بازار نسبت به روز گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش نشان داد و به رقم ۱۲۲ میلیارد تومان رسید که مولفه منفی برای بازار امروز محسوب می‌شود.


ایجاد جمهوری اقتصادی در دولت سیزدهم


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با تاکید بر برنامه دولت برای ایجاد جمهوری اقتصادی، ایجاد انضباط مالی و کاهش فشار بر مردم برای کسب درآمد دولت و مدیریت تعارض منافع را دو اصل مهم در ایجاد جمهوری افتصادی اعلام کرد. به گفته وی برای نخستین بار، قاعده‌گذاری در حوزه رمز ارز در کشور اجرا می‌شود.


افشای مبلغ قراردادهای استقلال و پرسپولیس خارج از کدال!


دو باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس پس از پذیرش در بازار سرمایه و انجام فرایند پذیره‌نویسی، برای نخستین بار و در راستای شفافیت صورت‌های مالی، مبلغ قراردادهای خود را خارج از سایت کدال افشا کردند که تعجب فعالان بورس را درپی داشت.


طبق اعلام باشگاه پرسپولیس مجموع قرارداد کادر فنی ایرانی (۱۴ نفر) ۳۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، مجموع قرارداد کادر فنی خارجی (۳ نفر) ۴۱۰ هزار دلار، مجموع قرارداد بازیکنان ایرانی (۲۲ نفر) ۱۵۳۷ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال و مجموع قرارداد بازیکنان خارجی ( ۳نفر) نیز ۶۸۵ هزار دلار است.


همچنین بر اساس اعلام باشگاه استقلال، مجموع قراردادهای تیم‌های پایه و بزرگسالان ۳۰۶۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال و مجموع قراردادهای کادر فنی۳۶۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال است.


آغاز ثبت سفارش متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا


متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا می‌توانند تا ساعت ۱۷ امروز (سه‌شنبه ۲۵ مرداد)، نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند. براساس مشخصات کالای قابل عرضه، هر کد ملی مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و صرفا برای یک دستگاه خودرو است. صدور سند و شماره‌گذاری خودرو به اسم شخص خریدار خواهد بود.


دمیدن جان تازه به خودروسازان و قطعه‌سازان از طریق بورس


نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید از این هفته، نخستین گام اصولی برای حذف رانت‌های گسترده در بازار خودرو با شروع عرضه‌ها در بورس کالا کلید می‌خورد که بدون شک با استمرار عرضه‌ها در بورس کالا، خودروسازان از زیان خارج شده، شرایط قطعه‌سازان بهبود می‌یابد.


به گفته وی، پس از این اتفاق خوب، توقع تولید خودرو با کیفیت، به حق و بدون چون و چرا باید اجرا شود.


تشکر فعالان بازار سرمایه از رییس جمهوری بابت عرضه خودرو در بورس کالا


جمعی از سهامداران بازار سرمایه با انتشار نامه‌ای خطاب به رییس جمهوری بابت از سرگیری دوباره عرضه خودرو در بورس کالا، از وی تشکر کردند و خواستار تداوم عرضه خودرو و همچنین عرضه کالاهای شرکت‌های مشمول قیمت‌گذاری دستوری در تالار شیشه‌ای شدند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌سه‌شنبه ۲۵ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس با ثبت بیش از ۱۱۸۰۰ میلیارد تومان، نسبت به روز گذشته کمی کاهش نشان داد. ارزش این حجم از معاملات سهام به بیش از ۲۳۰۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۴۱۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۶۲۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس اما با رشد ۲۰۰ میلیارد تومانی همراه بود و رقم ۳۸۶۲ میلیارد تومان را ثبت کرد. طی این نقل و انتقالات، ۱۲۲ میلیارد تومان تراز منفی با تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خرید سهام را به سهم‌های فزر، وبملت و تاصیکو اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای شبندر، شپنا و شستا متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، بانک‌ها و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۶۴۵، ۴۳۳ و ۲۰۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۵۹.۵۰۷.۲۵ (۴۱۹۰.۳۷-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۸.۶۲۳.۹۱ (۱۳۹۶.۲افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۱۳۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، فملی و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۱۰۲.۴۱ (۸۲.۳۲-)


ارزش معاملات: ۱۶.۱۱۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، شراز و شاوان


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0