بورس۲۴
1400/03/04
11:34
آیا شرکت‌ها از برگزاری مجامع به‌صورت آنلاین رضایت داشتند؟

سال گذشته ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با ارسال نامه‌ای اعلام کرد که برگزاری مجامع شرکت‌ها باید با رعایت دو شرط باشد؛ حضور ۵۰ درصد سهامدار عمده به اضافه یک سهم و حداکثر ۱۵ شخص حقیقی یا حقوقی. در این اطلاعیه عنوان شده بود شرکت‌هایی که تعداد بالایی سهامدار دارند، تنها با رعایت این دو شرط می‌توانند مجامع خود را برگزار کنند. گذاشتن این دو شرط باعث شد تا بسیاری از شرکت‌ها مجامع خود را به‌صورت آنلاین و از طریق سامانه‌های برخی شرکت‌های فعال در حوزه نرم‌افزار برگزار کنند.

بورس۲۴ : سال گذشته ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با ارسال نامه‌ای اعلام کرد که برگزاری مجامع شرکت‌ها باید با رعایت دو شرط باشد؛ حضور ۵۰ درصد سهامدار عمده به اضافه یک سهم و حداکثر ۱۵ شخص حقیقی یا حقوقی. در این اطلاعیه عنوان شده بود شرکت‌هایی که تعداد بالایی سهامدار دارند، تنها با رعایت این دو شرط می‌توانند مجامع خود را برگزار کنند. گذاشتن این دو شرط باعث شد تا بسیاری از شرکت‌ها مجامع خود را به‌صورت آنلاین و از طریق سامانه‌های برخی شرکت‌های فعال در حوزه نرم‌افزار برگزار کنند. البته هدف دیگر آنها این بود که امکان پرسش‌وپاسخ و رای‌گیری هم در این نشست آنلاین فراهم باشد.


با توجه به اینکه به فصل برگزاری مجامع نزدیک می‌شویم و بی‌شک امسال هم رعایت این شیوه‌نامه ضروری است، به سراغ یکی از شرکت‌هایی که به‌صورت آنلاین مجمع خود را برگزار کرده‌اند، رفتیم و از آنها درباره این تصمیم در سال گذشته سوال کردیم. اینکه برای برگزاری مجمع خود در زمان شیوع ویروس کرونا با چه چالش‌هایی روبرو بودند و برای حل آن چه راهکاری اتخاذ کردند؟



آزاده مهرآوند، مدیر روابط عمومی پتروشیمی پردیس در این‌باره به بورس۲۴ گفت: «مجمع عمومی شرکت پتروشیمی پردیس زمان‌بندی مشخص دارد و مانند سایر شرکت‌ها هرساله با حضور سهامداران برگزار می‌شود اما با توجه به شیوه‌نامه ستاد ملی مقابله با کرونا جهت برگزاری مجامع در سال گذشته، عملا امکان حضور سهامداران حقیقی در مجمع عمومی عادی سالانه وجود نداشت. همین مساله بزرگترین چالش برگزاری مجمع بود چراکه نمی‌توانستیم آن را بدون حضور سهامداران برگزار کنیم؛ کسانی که باید از روند اجرایی مجمع آگاه باشند.»


او ادامه داد: «راهکار ما برای حل این مساله استفاده از سامانه‌ای بود که امکان رای‌گیری و پرسش‌وپاسخ را به‌صورت آنلاین فراهم کند. هرچند پیش از شیوع کرونا از طریق کانال‌های ارتباطی، امکان پخش آنلاین مجمع برای سهامداران، وجود داشت و آنها هم در جریان موضوعات قرار می‌گرفتند، اما این ارتباط، یک طرفه بود.»


او درباره راه‌حل انتخابی پتروشیمی پردیس گفت: «ما برای حل این مشکل، به دنبال سامانه‌ای بودیم که جمیع استانداردهای مورد نظر سازمان بورس را داشته باشد. درنهایت از بین گزینه‌های موجود، «سامانه یکپارچه مدیریت امور سهام و مجامع آنلاین داتین» انتخاب شد. با به‌کارگیری این سامانه امکان حضور آنلاین، ثبت حضور، رای‌گیری و پرسش‌وپاسخ فراهم می‌شد و این موارد ایجاد تعامل دو طرفه را مقدور می‌کرد. همچنین در این سامانه امکان ارائه خدمات در سه بخش «مدیریت سهام ستادی»، «داشبورد نظارتی» و «برگزاری مجمع آنلاین» به شکلی یکپارچه پیش‌بینی شده بود.»


مهرآوند افزود: «خوشبختانه این مجمع با حضور حداکثر ۱۵ سهامدار حقوقی و حقیقی برگزار شد و بیش از ۲۰۰ نفر از سهامداران به‌صورت آنلاین در جریان آن بودند. با توجه به ادامه شیوع ویروس کرونا در نظر داریم در سال جاری نیز برگزاری مجمع به‌صورت آنلاین را در دستور کار قرار ‌دهیم.»



انتهای خبر

0
0