بورس پرس
1399/12/15
09:59
اروپا از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام منصرف شد و بیانیه داد

سه کشور اروپایی در آستانه برگزاری جلسه شورای حکام آژانس ، اقدام به اعلام انصراف از پیگیری قطعنامه علیه ایران کردند و با صدور بیانیه ایی ، توضیحاتی دادند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، در آستانه برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امروز ، انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران را پس گرفتند و بیانیه ایی صادر کردند.


در این بیانیه آمده است: به عنوان E۳ [انگلیس، فرانسه و آلمان] کاملا به برجام متعهد و معتقدیم این توافق در صورت اجرا از لحاظ امنیت جمعی به نفع همه است اما به‌شدت از نقض مستمر تعهدات هسته‌ای ایران طی ماه‌های اخیر از جمله اقدامات تنش‌زای مهم از نوامبر ۲۰۲۰ تاکنون، نگرانیم. به‌ویژه اعلامیه ایران مبنی بر اینکه دیگر اجازه نظارت‌های مرتبط با برجام را نمی‌دهد و اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند، بسیار نگران‌کننده است.


ایران رسما اجرای پروتکل الحاقی و شفافیت اجرای تعهدات ذیل برجام را تعلیق کرده که دسترسی آژانس به تاسیسات هسته‌ای را به میزان چشمگیری محدود می‌کند و می‌تواند توانایی راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران را از آژانس گیرد.


در این شرایط از حاصل شدن تفاهمنامه فنی موقت میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال می‌کنیم اما این توافق به معنای برطرف شدن نیاز اساسی به فراهم کردن دوباره همه دسترسی‌ها از سوی ایران به آژانس نیست. ایران باید به‌طور کامل با آژانس همکاری کند تا آژانس بتواند به انجام وظایف در گزارش‌دهی ادامه دهد.


با توجه به جدی بودن مسئله، روی میز گذاشتن یک قطعنامه در نشست کنونی شورای حکام را در دستور کار قرار دادیم و می‌دانیم تعدادی از اعضای شورای حکام در خصوص نگرانی بسیار جدی از اقدامات ایران هم‌عقیده هستند.


علی‌رغم حمایت‌های آشکار از قطعنامه در میان اعضای شورای حکام ، تصمیم گرفتیم این اقدام را فعلا متوقف کنیم تا به مدیرکل آژانس برای انجام تلاش‌های مجدد به‌منظور شکستن بن‌بست و حل‌وفصل این مسائل بدون تاخیر بیشتر، طبق چیزی که وی در نشست این هفته شورای حکام اعلام کرد، فرصت بدهیم.


به‌دقت تحولات را رصد می‌کنیم و این حق را محفوظ می‌داریم که در صورت حاصل نشدن پیشرفت کافی در هریک از مسائلی که در این نشست مورد بحث قرار گرفتند، خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای حکام شویم.


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0