همفکران
1400/02/18
14:25
گزارش بازار / خواب بهاری شاخص

شاخص کل بورس تهران به روند کاهشی خود ادامه داد و بعد از از دست دادن چهار هزار و ۷۰۰ واحد معادل ۰.۴ درصد در ارتفاع یک میلیون ۱۶۷ هزار واحد ایستاد . شاخص کل امروز را صعودی آغاز کرد اما ۵ دقیقه بعد از شروع بازار تغییر روند داد و حدود ساعت ۱۰ صبح به رنگ قرمز درآمد. شاخص کل هم وزن نیز مثل شاخص کل رفتار کرد، روز را صعودی آغاز و نزولی تمام کرد.

شاخص کل بورس تهران به روند کاهشی خود ادامه داد و بعد از از دست دادن چهار هزار و ۷۰۰ واحد معادل ۰.۴ درصد در ارتفاع یک میلیون ۱۶۷ هزار واحد ایستاد . شاخص کل امروز را صعودی آغاز کرد اما ۵ دقیقه بعد از شروع بازار تغییر روند داد و حدود ساعت ۱۰ صبح به رنگ قرمز درآمد. شاخص کل هم وزن نیز مثل شاخص کل رفتار کرد، روز را صعودی آغاز و نزولی تمام کرد. در پایان معاملات امروز شاخص هم وزن ۸۳۶ واحد معادل ۰.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد. نمادهای فملی، وپاسار و دعبید بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس تهران به جا گذاشتند و در عوض شستا، فارس، شپنا ، شتران و شبندر با تمام توان شاخص را پایین کشیدند.


اوضاع در فرابورس هم بد بود. شاخص کل فرابورس از ابتدای روز نزولی بود و با از دست دادن ۵۹ واحد معادل ۰.۳ درصد به ۱۷ هزار ۳۶۵ واحد رسید. تعداد کمی از نمادهای فرابورسی مثبت بودند اما به خاطر معاملات کم تنها دماوند روی شاخص کل فرابورس اثر مثبت گذاشت. در مقابل کگهر، آریا و ذوب بیشترین اثر منفی را روی روند این شاخص باقی گذاشتند. حضور آریا در این بین جالب توجه است چرا که مدام بین مثبت و منفی در حال جابه جایی است...


امروز ارزش معاملات خرد حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که ۲۸ درصد کمتر از روز چهارشنبه است. همچنین شاهد خروج ۴۲۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز با کمی کاهش نسبت به دیروز ۵۸،۴۶۳ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری آن تحت تاثیر قیمت دلار افزایش پیدا کرد و به ۲۸۳ میلیارد دلار رسید.


به جز اخبار مذاکرات که از وین مخابره می شود هیچ خبر تاثیر گذار دیگری در بازار نبود.



پر حجم ترین معاملات


گروه بیمه و صندوق بازنشستگی بیشترین حجم معاملات امروز را به نام خود ثبت کرد و در پی آن بانکی ها و خودرویی ها بودند . در بین نمادها هم کمند، وتجارت و وبصادر بیشترین حجم ها را داشتند.


روند وتجارت نزولی است و گاهی استراحت های سبزی می کند. امروز در این نماد حقیقی ها با قدرت فروختند و حدود ۹۷ درصد از ۲۲۳ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند. در مقابل حقوقی ها سهم ۴۹ درصدی از خرید را داشتند. اما همه این حمایت ها باعث نشد رنگ وتجارت به سبز تغییر کند.


بیشترین ورود و خروج پول


در بین صنایع فقط واسطه گری مالی توانستند پول حقیقی را جذب کنند و مطابق روال این روزها محصولات شیمیایی، فراورده های نفتی و فلزات اساسی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.


چند روزی است وپاسار مورد توجه حقیقی ها قرار گرفته است. این نماد بانکی امروز هم توانست با اختلاف بیشترین پول حقیقی را جذب کند و پشت سر او ساراب و جم پیلن قرار گرفتند. در عوض شستا، وسپهر و وگردش بیش از همه توسط حقوقی ها حمایت شدند و بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.


شاید بتوان گفت وپاسار محبوب ترین نماد این روزهای بازار است. این نماد که از اول اسفند روند صعودی به خود گرفته است امروز هم مورد توجه حقیقی ها بود. حقوقی ها در این نماد بیشتر فروشنده اند، طوری که از ۶۵ میلیون سهم معامله شده ۶۰ درصد آن را عرضه و تنها ۳۲ درصد را خریدند. اما حقیقی ها با خرید خود ۳۰۲ میلیارد ریال پول به آن تزریق کردند. وپاسار امروز روند صعودی داشت و برای صف خرید حرکت کرد اما ناکام ماند و تنها توانست بازار را با رنگ سبز تمام کند.


صحبت از شستا موجب غصه بسیاری از سهامدارانش می شود. این شرکت که در گذشته نه چندان دور بزرگترین نماد بازار بود مدتها است روز خوش ندیده است و با قدم های آهسته به سمت حمایت ۱۰ هزار ریال در حرکت است. حقیقی ها در این نماد فروشنده بودند و از ۵۳ میلیون سهم معامله شده ۹۸ درصد را بر عهده گرفتند. حجم عرضه طوری بود که دو بار به صف فروش کشیده شد و دفعه دوم تا پایان بازار صف فروش باقی ماند. ۶ حقوقی با خرید ۵۴ درصد از عرضه سعی در حمایت داشتند ولی توان مقابله با حقیقی ها را پید نکردند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه غشاذر، وگردش و وزمین مشکوک ترین نمادهای امروز بودند. ولی وزمین در بازه ۳۰ روزه بیشترین حجم مشکوک را به نام خود زد. وگردش و وسکرد نیز بعد از او قرار دارند.


بانک ایران زمین در تابلو نارنجی فرابورس معامله می شود. بعد از مدتها صف فروش سنگین و معامله نشدن بالاخره حقوقی وزمین امروز دست به کار شد و به تنهایی بیش از ۱۲ میلیون سهم را خرید. جالب اینکه در سمت خریدار یک حقیقی نیز ۵۰۰ سهم را خریداری کرد. با وجود حجم بالای خرید توسط حقوقی اما صف ۳۰ میلیونی هنوز پا بر جا باقی ماند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


با اینکه گروه فلزات اساسی یکی از گروه هایی بود که بیشترین خروج پول حقیقی را داشت اما امروز در صدر لیست پر بازده ترین صنایع ایستاد و توانست ۰.۷۱ درصد رشد کند این نشان می دهد حقوقی ها تنها برای حمایت خرید نمی کنند و ورود پول حقوقی می تواند نشانی از ارزنده بودن باشد. در رتبه های بعدی بانکی ها و مالی ها بودند. جالب اینکه به جز این سه گروه هیچ گروه دیگری نتوانست بازده مثبت داشته باشد. در مقابل فراورده های نفتی با منفی ۲.۱۹ درصد، خودرو با منفی ۱.۵۲ درصد و چند رشته ای صنعتی با منفی ۱.۴۷ درصد کاهش، بیش از باقی صنایع کاهش داشتند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به ساراب با ۵.۹۸ درصد ، دعبید با ۵.۰۷ درصد و دماوند با ۴.۲۴ درصد رسید و نمادهای ورازی با منفی ۴.۶ درصد ، ساروم با منفی ۴.۲۹ درصد و خصدرا با منفی ۳.۹۸ درصد بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند.


حضور دو نماد سیمانی در لیست بیشترین و کمترین بازدهی روزانه جالب بود. به خصوص ساروم که امروز و بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بازگشایی شد. اما چون حجم معاملاتش کم بود قیمتی پایانی تنها ۴.۲۹ درصد کاهش پیدا کرد. مدتها است در این نماد شاهد معاملات کم رمق هستیم طوریکه میانگین حجم معاملات ماهانه آن به ۳۴ هزار سهم رسیده است. امروز حقیقی ها بازیگران سهم بودند و همه عرضه و همه فروشرا بر عهده داشتند. به نظر می رسد جای یک بازارگردان در این نماد خالی است.


حقیقی ها با خرید ۱۰۰ درصد از عرضه ها و ورود ۴۵ میلیارد ریال پول به نماد ساراب او را در صدر بیشترین بازدهی روزانه و مقام دوم بیشترین ورود پول حقیقی قرار دادند. ساراب از صبح صف خرید بود و حقوقی دو میلیون سهم معادل ۵۶ درصد از عرضه ها را بر عهده داشتند. با این حال در پایان بازار صف خرید ۶ میلیونی همچنان باقی مانده بود. ساراب برای سومین روز متوالی است که رشد بیش از ۵ درصدی را تجربه می کند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار در صرافی ملی در حال در جا زدن در کانال ۲۰ هزار تومان است و فعلا معلوم نیست به کدام سمت خواهد رفت.


سکه طرح جدید بعد از رشد ۲ درصدی دیروز ، سعی کرد امروز هم رشد کند اما نتوانست و اکنون با قیمت ۹ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان معامله می شود.


انس طلا حرکت صعودی خود را آغاز کرده است و دیروز و امروز توانست بازدهی ۲.۵ درصدی را ثبت کند و مهمتر از آن از مقاومت ۱۸۰۰ دلار عبور کند. در صورت تثبیت در این محدوده می توان انتظار انس طلا را در بالای ۲۱۰۰ دلار کشید. و شاید شروع این حرکت صعودی موجب افت بازار رمز ارزها شود.



انتهای خبر

0
0