همفکران
1400/03/12
14:23
گزارش هفتگی / شاخص سبز به تعطیلات رفت

شاخص کل بورس تهران هفته را مثبت تمام کرد. شاخص کل روز شنبه در ارتفاع یک میلیون ۱۰۸ هزار واحد کار خود را آغاز کرد. اغلب تحلیلگران انتظار روند کاهشی داشتند و تصور می کردند بعد از کمی رشد شاخص ریزش خواهد کرد. بازدهی ۳.۵۵ درصدی در این هفته همه را راضی به تعطیلات فرستاد. شاخص هم وزن خیلی خوش اقبال نبود و ۰.۳۱ درصد افت داشت....

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران هفته را مثبت تمام کرد. شاخص کل روز شنبه در ارتفاع یک میلیون ۱۰۸ هزار واحد کار خود را آغاز کرد. اغلب تحلیلگران انتظار روند کاهشی داشتند و تصور می کردند بعد از کمی رشد شاخص ریزش خواهد کرد. بازدهی ۳.۵۵ درصدی در این هفته همه را راضی به تعطیلات فرستاد. شاخص هم وزن خیلی خوش اقبال نبود و ۰.۳۱ درصد افت داشت.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس در این هفته توانست ۰.۶۲ درصد رشد کند و به ۱۷هزار و۶۹۳ واحد برسد.


صندوق های سرمایه گذاری


از بین صندوق های درآمد ثابت ، سهامی ، مختلط و مبتنی بر طلا بیشترین بازدهی در یک هفته قبل به پالایش یکم با ۷.۳۴ درصد ، مشترک میعاد ایرانیان با ۷.۰۳ درصد و مشترک خاورمیانه با ۶.۷۴ درصد رشد رسید. در مقابل صندوق های مشترک کوثر با ۲.۶۴ درصد ، طلای سرخ نو ویرا با ۰.۹۲ درصد و بانک دی با ۰.۷۰ درصد افت بیشترین کاهش را در هفت روز گذشته داشتند.


صندوق مشترک میعاد ایرانیان در چهار ماه اخیر وضعیت با ثباتی داشته است. مدیر این صندوق تامین سرمایه نوین است و آنها بیش از ۸۱ درصد از منابع خود را در سهام سرمایه گذاری کرده اند و باقی مانده را به صورت سپرده بانکی نگه داری می کنند.


صندوق سرمایه گذاری مشترک کوثر با مدیریت بانک صنعت و معدن کاهش ۲.۶۴ درصدی را برای یک هفته اخیر ثبت کرده است. این صندوق بیشتر منابع خود را در بین اوراق و سهام تقسیم کرده است. سهم اوراق از کل سرمایه گذاری ها ۴۲.۷ درصد و سهم سهام ۴۵ درصد می شود.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی



گروه استخراج نفت با بازدهی ۱۳.۴۲ درصدی خوشحال ترین سهامداران را داشت. بعد از او گروه های سایر معادن با ۹.۵۸ درصد و فراورده های نفتی با ۸.۳۷ درصد در رتبه های دوم و سوم بازدهی هفتگی ایستادند. در طرف دیگر جدول محصولات چرمی با بازدهی هفتگی منفی ۱۵.۲۹ و محصولات کاغذی با ۱۵.۱۰ درصد بیشترین افت را داشتند و بعد از این دو گروه کانی غیر فلزی با منفی ۸.۱۹ درصد قرار دارد.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی هفتگی به فتوسا با ۳۲.۵ درصد ، شتوکا با ۲۹.۸۲ درصد و فگستر با ۲۷.۶ درصد رسید. در مجموع ۲۰۴ سهم هفته را با بازدهی مثبت یا صفر به پایان رساندند. در مقابل و از بین ۴۲۰ نماد با بازدهی منفی خفنر با ۵۲.۱۱ درصد سبهان و ثتران با ۳۸.۹۳ درصد بیشترین ضرر را به سهامداران خود وارد کردند.


فتوسا ۲۹ اردیبهشت عرضه اولیه شد و از همان روز در صف خرید قرار دارد و توانسته است بیش از ۵۳ درصد رشد کند. به جز ارزندگی سهم این بازده نتیجه بازارگردانی خوب نیز هست به طوریکه تقریبا هر روز با پر کردن حجم مبنا رشد ۵ درصدی داشته است.


خفنر از ۲۸ بهمن سال قبل حجم معاملات کمی داشت. در فروردین مشمول دستورالعمل گره معاملاتی شد اما بازهم مشکلش حل نشد. تا اینکه اول خرداد با افشا اطلاعات درباره افزایش ۲۵ درصدی نرخ فروش محصولات متوقف و بعد از سه روز بازگشایی شد. سهامداران خسته که مدتها در صف نشسته بودند و نتوانسته بودند پول خود را نقد کنند راضی به فروش سهم خود به ۵۴ درصد زیر قیمت شدند. هرچند این مقدار ریزش موجب شد سهم از طرف عده ای ارزنده ارزیابی شود و چند روزی به رنگ سبز در آید. امروز سهم خفنر روز را در صف فروش آغاز کرد اما حجم تقاضا صف را جمع و حتی برای دقایقی به بازه مثبت برد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار روز شنبه با یک جهش ۳.۶۱ درصدی وارد کانال ۲۳ هزار تومان شد و در طول هفته نیز چند بار به کانال ۲۴ هزار تومان حمله کرد اما ناکام ماند. از شنبه تا امروز بازدهی دلار ۳.۰۲ درصد شده است و هم اکنون با قیمت ۲۳ هزار و ۳۳۸ تومان معامله می شود.


سکه طرح جدید تحت تاثیر دو عامل نرخ دلار در ایران و قیمت انس در بازارهای جهانی رشد خوبی داشته است. سکه هم چند بار برای کانال ۱۱ میلیون تومان تلاش کرد ولی نتوانست وارد آن شود. بزادهی سکه از شنبه تا کنون به ۵.۵۶ درصد رسیده است و در این لحظه با قیمت ۱۰ میلیون ۸۸۸ تومان خرید و فروش می شود.


انس طلا شنبه وارد کانال ۱۹۰۰ دلار شد و امروز این کانال را از دست داد. هرچند هنوز معامله گران به رشد انس طلا امیدوارند. به خصوص بعد از ریزش در بازار ارزهای دیجیتال این امیدواری قوت هم گرفته است. بازدهی هفتگی انس ۰.۰۷ درصد براورد می شود و هر انس با قیمت ۱۸۹۵ دلار در حال مبادله است.


بیت کوین که چند روزی است روند نزولی دارد با رسیدن به قیمت ۳۷۲۶۳ دلار بازدهی منفی ۲.۴۴ درصدی را برای این هفته برای خود ثبت کرده است.



انتهای خبر

0
0