بورس پرس
1402/02/18
13:32
دوشنبه سیاه بورس با ثبت سقوط بی سابقه ۱۲۵.۷ هزار واحدی شاخص

بدترین و سخت ترین روز عمر ۵۵ ساله بورس با سقوط ۱۲۵.۷ هزار واحدی شاخص سپری و رکورد منفی جدیدی ثبت شد !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، امروز یکی از سخت ترین و بدترین روزهای بورس و سهامداران بود و بار دیگر ثابت شد این بازار با وجود عمر ۵۵ ساله و ارتقا سواد مالی اغلب بازیگران و گرانی دلار و ارزانی سهام و... هنوز که هنوز از عمق قابل قبولی برخوردار نیست و همچنان اسیر جو روانی و شایعات و ... است.


براساس این گزارش، بازار سهام با وجود دلار بیش از ۵۰ هزار تومانی از اواخر سال گذشته روند صعودی داشت و عبور شاخص بورس از خط مقاومت ۲.۵ میلیون واحدی، امیدهایی را برای خروج از چنبره رکود ۳ ساله و بهبود اوضاع زنده کرد. ریزش ۹۵ هزارتایی دماسنج بازار طی دیروز ، اصلاح بازار اطلاق شد اما سیر نزولی ادامه یافت و بازار معاملات امروز را با ریزش بیش از ۵۶ هزار واحدی آغاز کرد و منجر به تشدید نگرانی ها از آینده حتی کوتاه مدت بازار شد!


به این ترتیب، دماسنج بازار سهام رکورد سقوط را در عمر ۵۵ ساله ثبت کرد و با ریزش ۱۲۵ هزار و ۷۶۰ واحدی معادل ۵.۴ درصد به آسانی در سطح دو میلیون و ۳۱۴ واحدی عقب نشینی کرد.


در این رویداد بی سابقه، شرکت های فولاد مبارکه ، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، گل گهر، چادرملو، پالایشگاه اصفهان و سرمایه گذاری غدیر با اثر منفی بیش از ۸ تا ۳.۴ هزار واحدی بیشترین نقش را داشتند.


همچنین بررسی ها نشان داد از حدود ۴۹۴ نماد حاضر در بورس و فرابورس فقط ۱۳ نماد از جمله پ رداخت الکترونیک پاسارگاد ، محورسازان ایران خودرو، پارس سویچ، سرمایه گذاری صدر تامین، کاغذسازی کاوه و ایران خودرو دیزل ، مثبت و سبز بودند و باقی شرکت ها با صف فروش و کاهش چند درصدی قیمت سهام ، بدترین روز را سپری کردند.


با توجه به ماده ۳۲ قانون بازار در صورتی‌که ارزش روز بازار طی مدت حداکثر یک روز کاری به میزان پنج درصد کاهش یا افزایش داشته باشد، سازمان مجاز است با تشخیص شرایط اضطراری، دستور تعطیلی و یا توقف انجام معاملات هر یک از بورس‌ها را حداکثر به مدت سه روز کاری صادر کند. در صورت تداوم شرایط اضطراری، مدت مزبور با تصویب شورا قابل تمدید خواهد بود.


این در شرایطی است که محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در پیامی اعلام کرده، دولت با حمایت از بورس روند متعادل آن را تداوم داده و سرمایه های خرد را حفظ کند و گرنه با خروج پول از بازار سرمایه، هم کنترل بازار ارز، مسکن، خودرو و ... بسیار دشوار خواهد بود و هم حفظ سرمایه اجتماعی دولت. همچنین در تماس تلفنی با رئیس سازمان بورس درخصوص منفی شدن بیش از ۵ درصدی شاخص بورس و اعمال ماده ۳۲ قانون بازار مذاکره و اعلام کرده درصورت تداوم وضعیت، اعمال این ماده ضروری است.


اما مجید عشقی رئیس سازمان بورس تاکنون و پس از دو ریزش سنگین و بی سابقه شاخص، هیچ واکنشی نشان نداده که می تواند روند فعلی را تداوم بخشد و اعتماد نصفه و نیمه ایجاد شده هم از دست برود!


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0