رمزارز نیوز
1401/03/30
10:53
تحلیل تکنیکال هفتگی بیت کوین و اتریوم (هفته آخر خرداد)

تحلیل تکنیکال بیت‌کوین ۱۹ ژوئن ۲۰۲۲ در هفته گذشته، سرانجام ضربه‌ای کاری بر پیکر بازار ارزهای دیجیتال وارد… مطالعه مطلب ...

تحلیل تکنیکال بیت‌کوین

دریافت ۳۰,۰۰۰ شیبا رایگان فقط با ثبت نام در صرافی ارز پلاس میتونی ۳۰,۰۰۰ شیبا جایزه هدیه بگیری!


دریافت جایزه ۱۹ ژوئن ۲۰۲۲


در هفته گذشته، سرانجام ضربه‌ای کاری بر پیکر بازار ارزهای دیجیتال وارد شد و با افت شدید قیمت بیت کوین و آلت‌کوین‌ها، ارزش بازار کل به کمتر از ۱ تریلیون دلار رسید.


بیت کوین که پیش از این در محدوده‌ای بین ۲۷-۳۰ هزار دلار جا خوش کرده بود و بارها کوشیده بود از مقاومت ۳۰ هزار دلار عبور کند و بالای ۳۱ هزار دلار پایدار شود و هربار به در بسته خورده بود، این بار به‌سرعت فروریخت و حتی حوالی سطح ۲۰ هزار دلار را هم لمس کرد. سطح حمایت ۲۰ هزار دلار که سطحی تاریخی و مهم بود و اوج قیمت سال ۲۰۱۷ به حساب می‌آمد هم نتوانست سدّ راه ریزش بهمن هولناک بیت کوین شود. قیمت BTC در ۱۸ ژوئن هم حرکاتی نزولی از خود نشان داد و سطح حمایت حیاتی ۲۰ هزار دلار را هم شکست. در حالی که ترس بازار را فرا گرفته بود و افزایش میزان تتر از قوت گرفتن فروش رمزارزها حکایت داشت، سطح حمایت ۱۸ هزار دلار نیز در ۱۹ ژوئن شکسته شد و قیمت در ۱۷۷۴۰ کف زد!


بیت کوین بابت تلاطم بازار فروریخت، اما چرا؟ هفته گذشته گزارشی نگران‌کننده از شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) ایالات متحده در ماه می منتشر شد که نشان می‌داد شوک تورمی دیگری به بازار جهانی وارد شده است. افزایش تورم ایالات متحده باعث شد انتظار افزایش مجدد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو ایجاد شود. همین اتفاق هم افتاد و فدرال رزرو در ۱۴ ژوئن، برای سومین بار در سال جاری، نرخ بهره دلار را به میزان ۰.۷۵ ٪ افزایش داد. در سال ۲۰۱۸ هم افزایش نرخ بهره باعث کاهش قیمت بیت کوین شده بود. رابطه میان افزایش نرخ بهره و دارایی‌های ارز دیجیتال پیچیده است، زیرا رفتار این بازار با دارایی‌های مالی کلاسیک متفاوت است و پیچیدگی‌های فراوانی دارد، اما می‌توان این‌گونه تحلیل کرد که با افزایش نرخ بهره تاثیری منفی در نگهداری دارایی‌های رمزنگاری‌شده دارد.

weekly-analysis-btc-and-eth-price

پس از سپری شدن چند هفته خسته‌کننده که بیت کوین زیر ۳۰ هزار دلار در فاز تثبیت قرار داشت، قیمت به‌سرعت فروریخت و به سطح مقاومت ۲۰ هزار دلار رسید. ۱۷ ژوئن نشانه‌های برای بهبود قیمت پیدا شد، اما مجددا به حوالی ۲۰ هزار دلار بازگشت. کف قیمتی حوالی ۲۰۲۰۰ تشکیل شد و به نظر می‌رسید که بیت کوین تلاش می‌کند اصلاح قیمت افزایشی داشته باشد. در ۱۸ ژوئن، بیت کوین در سطح فیبوناچی اصلاحی ۲۳.۶ ٪ از نزول اخیر خود از سقف ۲۲۹۵۰ به کف ۲۰۲۰۰ دلار به سر می‌برد. خط روند نزولی اتصالی جدیدی با مقاومت ۲۰۸۵۰ دلار در نمودار ساعتی جفت ارز BTC/USD تشکیل شده بود. در چنین شرایطی که فروش قدرت گرفته بود و بیت کوین مجبور بود برای صعودی شدن از مقاومت ۲۳ هزار دلار بگذرد، حمایت‌های ۲۰ هزار دلار و ۱۸ هزار دلار در ۱۸ و ۱۹ ژوئن از دست رفت، هرچند که مجددا تا حوالی ۱۹۳۰۰ بالا آمد، اما باز در تله خرس‌ها گرفتار شد و به حوالی حمایت ۱۸ هزار دلار بازگشت.


قیمت BTC در حال حاضر در محدوده ۱۷ هزار تا ۲۰ هزار دلار قرار دارد و پیوسته حرکاتی نزولی نشان می‌دهد و قیمت دیروز به کف ۱۸ ماه اخیر، یعنی ۱۷۶۰۰ دلار رسید. احساسات بازار و واگرایی میان قیمت و شاخص RSI نشان می‌دهد که ممکن است بیت کوین بتواند در برخورد با یکی از سطوح مقاومتی موجود پولبک کند.


با توجه به واگرایی میان قیمت BTC و شاخص RSI در تایم‌فریم ۴ ساعته و همچنین رسیدن به سطح حمایت حیاتی ۱۸ هزار دلار، محتمل است که بیت کوین در حوالی همین سطح وارد فاز تثبیت کوتاه‌مدت شود. برای آنکه بیت کوین بتواند روندی صعودی در پیش بگیرد، باید بتواند از سد مقاومت ۳۲ هزار دلار بگذرد که فعلا چنین رخدادی، با توجه به ترس حاکم بر بازار، بعید به نظر می‌رسد. اگر سطح حمایت ۱۸ هزار و ۱۷ هزار دلار بشکند، حمایت بعدی حوالی ۱۵ هزار دلار قرار خواهد گرفت.


شاخص مکدی ساعتی در میدان خرس‌ها است. شاخص RSI در منطقه اشباع فروش است. سطوح حمایتی ۱۷۷۰۰ و ۱۸ هزار دلار است. سطح مقاومتی هم ۲۰۰۰ دلار است.


تحلیل تکنیکال اتریوم

۱۸ ژوئن ۲۰۲۲


اتریوم نیز مانند بیت کوین در شوک ریزش هفته اخیر به سر می‌برد. ETH بیش از ۵۰ ٪ از قیمت ۱۰ روز پیش خود را از دست داده است. علیرغم کاهش شدید قیمت ETH، تقاضای زیادی برای خرید اتریوم به چشم نمی‌خورد و خرس‌ها به‌کلی اتریوم را در دست دارند.

weekly-analysis-btc-and-eth-price

در هفته گذشته، اشاره کردیم که مدت مدیدی است اتریوم به سطح ۱۶۰۰ دلار نزدیک نشده و این می‌تواند به نشانه زنگ خطری برای سرمایه‌گذاران باشد. نه‌تنها سطح حمایت ۱۶۰۰ دلار شکسته شد، بلکه در عرض ۳ روز تا حوالی ۱۰۰۰ دلار هم آمد. سپس ETC تلاش کرد کاهش شدید قیمت خود را اصلاح کند، اما نتوانست از سد مقاومت ۱۲۵۰ دلار بگذرد و مجددا تا حوالی کف قبلی عقب نشست. در ۱۸ و ۱۹ ژوئن قیمت اتریوم از سطح حمایت حیاتی ۱۰ هزار دلار گذشت و پس از ۱۸ ماه به زیر این سطح حیاتی پا گذاشت. ۱۹ ژوئن، اتریوم دوباره به بالای سطح حیاتی ۱۰۰۰ دلار بازگشت و همچنان خطر شکست حمایتی در این سطح وجود دارد.


از آنجا که اتریوم دیروز حمایت ۱۰۰۰ دلار را شکست و دوباره به بالای این سطح بازگشته، ممکن است بتواند بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار تثبیت شود، اما خطر نزول با توجه به ترس بازار همچنان وجود دارد.


مقاومت ماژور بعدی حوالی ۱۱۵۰ دلار قرار دارد که فیبوناچی اصلاحی ۵۰ ٪ نزول اخیر از ۱۲۵۶ به ۱۰۵۰ دلار است. مقاومت اصلی بعدی اطراف ۱۲۶۰ دلار واقع شده و پس از آن مقاومت ۱۳۵۰ دلار قرار دارد. اگر اتریوم نتواند از سد سطح ۱۲۰۰ دلار بگذرد، ممکن است نزولش تداوم یابد و در این‌صورت حمایت در منطقه ۱۰۵۰ دلار جای خواهد گرفت. حمایت بعدی سطح ۱۰۰۰ دلار است و اگر این سنگر مجددا از دست برود ممکن است به سقوط سختی منجر شود. در این صورت، حمایت بعدی در سطح ۸۸۰ دلار است.


شاخص مکدی ساعتی برای جفت ارز ETH/USD در خدمت خرس‌ها است. شاخص RSI در منطقه اشباع فروش قرار دارد. حمایت اصلی در سطح ۱۰۰۰ دلار و مقاومت اصلی نیز ۱۲۰۰ دلار است.

انتهای خبر

0
0