بااقتصاد
1400/09/21
14:25
بورس و سهامداران به بودجه ۱۴۰۱ اعتماد نکردند!/ ۲۳ هزار واحد منفی، واکنش سرخ شاخص کل به سیاست‌های اقتصادی دولت

گزارش بازار/یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم منتشر و توسط رییس جمهوری تقدیم مجلس شد. بودجه‌ای که در آن بر فروش نفت و درآمدهای مالیاتی و با کمترین میزان استقراض از بانک مرکزی و فروش اوراق بدهی در بازار سرمایه، تدوین شده و بازار سرمایه هم به آن واکنش منفی نشان داده است. سقوط بیش از ۲۳ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران و صف‌های فروش سهام، نشان می‌دهد که بورس و سهامدارانش به آن اعتماد نکرده‌اند و نخستین لایحه بودجه‌ای دولت رییسی هم نتوانست دیوار بی‌اعتمادی را در بازار سرمایه ترمیم کند، هرچند که رییس جمهوری در مجلس بر توقع مردم به اجرای عدالت، رشد اقتصادی و رفع آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی اصرار بورزد!

واکنش منفی کامودیتی‌های بورس به خبرهای مثبت دلاری


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه، ۲۱ آذرماه، معاملات در بازارهای سهام تهران با تاثیرپذیری از تصمیم‌های اقتصادی دولت در سال آینده، به‌رغم خبرهای خوبی که رییس سازمان بورس برای شرکت‌های کامودیتی و صادرات‌محور بورسی اعلام کرد، کاملا منفی بود. شاخص کل با ریزش ۲۳ هزار و ۷۳۰ واحدی به رقم یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار واحد عقب نشست و محدوده حمایتی دیروز را از دست داد. شاخص کل هم‌وزن نیز با حضور حقیقی‌ها در سمت فروش، حدود ۶ هزار واحد فروریخت و به پله ۳۵۵ هزار و ۶۱۲ واحدی سقوط کرد. برای شاخص کل فرابورس هم ۱۹۰ واحد منفی رقم خورد و شاخص آیفکس را دوباره به کانال ۱۸ هزار واحدی عقب راند.


کاهش تعداد نمادهای معامله شده به ۵۹۵ شرکت


تعداد نمادهای شرکتی معامله‌شده از سوی معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز به ۵۹۵ نماد کاهش یافت و ۳۷ نماد شرکتی هم با ارزش معاملاتی صفر روی تابلو ثبت شدند.


جزییات آماری معاملات بازارهای سهام تهران در یک روز منفی


افت ۱.۷۷ درصدی شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز با دادوستد منفی ۸۸ درصدی در ۳۳۹ نماد ثبت شد و ۳۰۰ نماد در مدار منفی و تنها ۳۲ نماد بورسی روی نوار مثبت معامله شدند که حدود ۹ درصد از کل معاملات را در این بازار شامل می‌شود. تشکیل صف فروش برای ۷۷ نماد بورسی در مقابل صف خرید ۹ نماد، نشانه تداوم ریزش بازار در روزهای آینده است.


شاخص آیفکس هم کاهش یک‌درصدی را منفی ۹۰ درصدی رقم زد. معاملات ۱۴۰ نماد، ۱۲۶ سهم فرابورسی را به رنگ سرخ درآورد و ۱۴ نماد مثبت، به چشم نیامد. معامله‌گران سهام در این بازار، ۳۲ نماد را در صف فروش گذاشتند و برای ۴ نماد تقاضای خرید ایجاد کردند. این وضعیت به بازار پایه نیز تسری یافت و پس از دادوستد ۱۱۷ نماد در این بازار، ۹۳ سهم در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و ۱۴ سهم در صف خرید ایستادگی کردند.


نمادهای پرتراکنش در بورس و فرابورس هم کاملا در جریان منفی قرار گرفتند و خودرو، شستا و برکت، بالاترین تراکنش معاملاتی منفی بورس تهران را رقم زدند. فرابورس، فجهان و کرمان نیز پرتراکنش‌های منفی بازار فرابورس لقب گرفتند.


تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تاکید رییسی بر تصمیمات خوب اقتصادی دولت برای سال آینده!


سرانجام و با تاخیر چند روزه، رییس جمهوری امروز لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس کرد و برخلاف رییس جمهوری پیشین، خودش برای دفاع از این لایحه به مجلس رفت. ابراهیم رییسی، در توضیح کلیات بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس، با تاکید دوباره بر استقراض نکردن دولت از بانک مرکزی، آن را خط قرمز دولت دانست و گفت: انضباط در بانک‌ها و نظام پولی و بانکی مورد تایید دولت است و ثبات اقتصادی با تراز بودجه اولویت مااست.


رییس جمهوری تصریح کرد: اولین هدف ما در بودجه ۱۴۰۱، ثبات اقتصادی است که باید برای بازار اطمینان‌بخش باشد و لازمه ثبات اقتصادی، بودجه‌ای است که کسری نداشته باشد. وی همچنین رشد اقتصادی ۸ درصدی را برای بودجه ۱۴۰۱ متصور شد و گفت که دولت تلاش می‌کند که به این هدف برسد!


حذف نظام ناعادلانه پرداخت‌ها


رییسی همچنین به کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های دولت در بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: بودجه باید اختیاراتی را به مسئولان در استان‌ها بدهد که آن‌ها را نسبت به بودجه مسئولیت‌پذیر و پاسخگو کند. موضوع دیگری که رییس بر آن تاکید کرد، نظام ناعادلانه پرداخت‌هاست که موجب رنجش عمومی شده است و باید تبدیل به یک نظام عادلانه شود. درهمین راستا و در بودجه ۱۴۰۱ کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های دولت به غیر از حقوق‌ها مد نظر قرار خواهد گرفت تا از پر خرج بودن دولت کاسته شود.


کاهش استقراض از بانک مرکزی به یک‌پنجم


توجه به تولید و اشتغال، محور دیگر بودجه ۱۴۰۱ و توضیحات رییسی بود که به گفته وی، تولید و بیکاری محور اصلی بودجه در همه استان‌ها در نظر گرفته شده است. رییسی همچنین کاهش استقراض دولت از بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد و گفت که استقراض دولت از مبلغ ۲۴۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۴۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.


مجوز بانک مرکزی به شرکت‌های صادرات‌محور برای عرضه ارز رقابتی در سامانه نیما


صبح امروز، رییس سازمان بورس اوراق بهادار در یک برنامه خبری، اعلام کرد که بانک مرکزی به شرکت‌های صادرات‌محور اجازه خواهد داد تا ارزهای بازگشتی به سامانه نیما را با نرخ بازار و به صورت رقابتی عرضه کنند. به گفته مجید عشقی اظهار کرد: با مجوز بانک مرکزی شرکت‌های صادرات محور می‌توانند ارزهای خود را به نرخ رقابتی و بازار در سامانه نیما عرضه کنند.


حذف قیمت‌گذاری دستوری ارز در سامانه نیما


درهمین‌راستا، علی صالح‌آبادی، ریس کل بانک مرکزی نیز خبر از حذف قیمت‌گذاری دستوری ارز در سامانه نیما داد و گفت: تسهیل عرضه ارز صادرکنندگان خرد با همکاری دستگاه‌های مربوط و بر اساس مکانیزم‌های مشخص به صورت جدی در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد. به گفته صالح‌آبادی، بانک مرکزی دخالتی در تعیین نرخ ارز در سامانه نیما ندارد و توافق بین صادرکننده و واردکننده ملاک تعیین نرخ حواله ارز در این سامانه خواهد بود.


قطعی برق عامل ختلال در سامانه کارگزاری‌ها!


با فشار معامله‌گران برای فروش و عرضه سهام در معاملات امروز، سامانه‌های معاملاتی برخی از کارگزاری‌ها قطع شد که اعتراض و انتقاد فعالان بازار را به همراه داشت. روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس درباره دلایل قطعی سامانه‌های معاملاتی بورس، توضیحاتی ارایه داد و گفت: در یکی از مراکز داده، قطعی برق اتفاق افتاده و مساله خاصی نبوده است. قطعی برق، سیستم‌های آنلاین را تحت تاثیر قرار داد اما سامانه‌های سفارش‌گیری کارگزاری‌ها مشکلی نداشتند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یک شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات منفی امروز بازار، با حجم ۵۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۲۴۸۰ میلیارد تومان، در حجم بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۱۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۲۶۷۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد سهام در بورس تهران امروز به رقم ناچیز ۱۵۶۰ میلیارد تومانی رسید که طی این دادوستدها، ۳۹۶ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی‌ها انجام گرفت. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای خمحور، دشیمی و سغدیر اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای خودرو، خساپا و برکت متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرویی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۳۴۳ ، ۱۷۳ و ۱۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و نزولی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۲۰.۷۱۱.۳۷ (۲۳۷۳۰.۷۵-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۵۵.۶۱۲.۵۹ (۵۸۸۲.۶۱-)


ارزش معاملات: ۲.۴۸۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فملی، فارس و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۹۳۰.۷۲ (۱۹۰.۱۲-)


ارزش معاملات: ۲.۶۹۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: یک‌هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، مارون و فرابورس


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0