همفکران
1400/02/25
14:43
شاخص تغییرات را پسندید

شاخص کل بورس تهران واکنش مثبت نشان داد. امروز شاخص کل بیش از ۵ هزار واحد معادل درصد رشد کرد و به یک میلیون ۱۷۹ هزار واحد رسید. شاخص روز را نزولی شروع کرد ولی بعد از گذشت چند دقیقه نظرش تغییر کرد و صعودی شد. حدود ساعت ۱۱ و بعد از مدتی تعادل کمی افت کرد و ۳ هزار واحد را پس داد. شاخص هم وزن روز خوبی نداشت و تمام روز نزولی بود. شاخص هم وزن تقریبا ۳ هزار واحد معادل ۰.۷ درصد اصلاح کرد. این روند متضاد دو شاخص نشان از رشد شرکت های بزرگ و افت شرکت های کوچک دارد. همانطور که انتظار می رفت اغلب شاخص سازها سبز بودند.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران واکنش مثبت نشان داد. امروز شاخص کل بیش از ۵ هزار واحد معادل درصد رشد کرد و به یک میلیون ۱۷۹ هزار واحد رسید. شاخص روز را نزولی شروع کرد ولی بعد از گذشت چند دقیقه نظرش تغییر کرد و صعودی شد. حدود ساعت ۱۱ و بعد از مدتی تعادل کمی افت کرد و ۳ هزار واحد را پس داد. شاخص هم وزن روز خوبی نداشت و تمام روز نزولی بود. امروز شاخص هم وزن تقریبا ۳ هزار واحد معادل ۰.۷ درصد اصلاح کرد. این روند متضاد دو شاخص نشان از رشد شرکت های بزرگ و افت شرکت های کوچک دارد. همانطور که انتظار می رفت اغلب شاخص سازها سبز بودند. امروز کگل ، کچاد و فملی بیشترین اثر مثبت را دربازار باقی گذاشتند و نمادهای وامید ، اخابر و وتجارت بیشترین تاثیر کاهشی را داشتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس نیز روز را کاهشی شروع کرد، اما بعد از چند دقیقه تغییر روند داد و تا پایان به صعود خود ادامه داد. البته در این بین دو بار سکته کرد و کمی افت داشت. اما خیلی سریع به روند صعودی خود بازگشت. میدکو ، کگهر و هرمز سبزترین نمادهای امروز در فرابورس بودند و توریل ، بنو و کرمان سرخ ترین آنها لقب گرفتند.


ارزش معاملات خرد امروز ۲۸۸۵ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۹ درصد کمتر از روز چهارشنبه است و شاهد خروج ۱۰۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز بدون تغییر نسبت به روز قبل ۵۹،۰۰۰ هزار میلیارد ریال شد اما ارزش دلاری به خاطر کاهش نرخ دلار به ۲۶۹ میلیارد دلار رسید.


به روال این چند روز ، شنبه هم خبر خاصی و تاثیر گذاری در بازار نبود. از چند روز قبل خبر تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا منتشر شده بود و همه برای این تغییرات آماده بودند. امروز آخرین روز ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری بود و اغلب چهره های جنجالی مثل محسن هاشمی ، علی لاریجانی ، ابراهیم رئیسی و اسحاق جهانگیری به وزارت کشور مراجعه کردند.



پر حجم ترین معاملات


خودرویی ها امروز هم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و در پی آنها بانکی ها و فراورده های نفتی قرار داشتند. با این حساب قرار گرفتن نمادهای خودرو ، خبهمن و شپنا در بین نمادهایی با بیشترین حجم معامله اصلا عجیب نیست.


کنترل خودرو در دست حقیقی ها قرار گرفته است و آنها بازیگر اصلی این نماد شده اند. این نماد که لقب پر حجم ترین معاملات امروز را به خود اختصاص داده است بعد از مبادله ۳۵۶ میلیون سهم کمی رشد کرد و به ۱۹۵۰ ریال رسید. ۹۸ درصد از حجم عرضه ها و ۹۳ درصد از حجم خریدها توسط حقیقی ها انجام شد. خرید حقوقی ها موجب شد ۲۹ مییارد ریال پول حقیقی از نماد خارج شود.


بیشترین ورود و خروج پول


کانی های فلزی و فراورده های نفتی دو صنعتی بودند که بیش از بقیه پول حقیقی را جذب کردند. البته حقیقی ها گوشه چشمی هم به مخابرات داشتند و اندکی هم در این صنعت خرید کردند. اما در گروه بانکی ، محصولات شیمیایی و خودرو بیشتر فروشنده بودند و پول خود را از آنها خارج کردند.


امروز حقیقی ها به کگل و شبندر تقریبا به یک اندازه پول تزریق کردند و بعد از این دو سراغ کچاد رفتند. در مقابل پول خود را از ذوب ، وگردش و ورنا بیرون کشیدند.


کگل صف خرید را تجربه کرد. این نماد روز را با ترس و لرز شروع کرد و نزدیک بود وارد بازه منفی شود اما بعد از گذشت ۲۵ دقیقه صف خرید را به خود دید. این صف خیلی قدرتمند نبود و یکبار حدود ساعت ۱۱:۳۰ فرو ریخت اما خیلی زود خریداران به صف برگشتند و تا پایان روز صف باقیماند. امروز ۳۱ میلیون سهم معامله شد و حقوقی ها بیشتر فروشنده بودند به طوریکه ۸۴ درصد از فروش ها را ۱۶ کد حقوقی انجام داد و تنها ۵ کد ۳ درصد از خریدها را برعهده گرفتند. این روند موجب ورود ۳۵۷ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شد.


امروز هر چهار نماد صندوق پالایشی یکم مثبت بودند. اما شبندر بیش از بقیه مورد توجه حقیقی ها قرار گرفت. از ۵۸ میلیون سهم خرید و فروش شده یک سوم را حقوقی ها فروختند و ۷ درصد را خودشان خریدند. شبندر هم روز را با تردید آغاز کرد اما بعد از ۳۰ دقیقه به صف خرید نشست. هرچند صف ضعیف بود برای دقایقی جمع شد اما افزایش تقاضا کار خود را کرد نماد بازار را در صف خرید تمام کرد.


ذوب امروز را با نیت رشد آغاز کرد. حقوقی ها هم تلاش کردند با عرضه نکردن و حمایت نماد را کمک کنند اما روند صعودی یک ساعت دوام نیاورد و تغییر جهت داد. طوریکه در پایان بازار نماد با ۱.۷ درصد افت نسبت به روز قبل معامله می شد. از ۲۱۱ میلیون سهم معامله شده حقوقی ها تنها ۴ درصد را فروختند و در عوض ۳۸ درصد از عرضه ها را خریدند. این روند موجب خروج ۲۴۵ میلیارد ریال پول حقیقی از نماد شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه بنو ، دروز و فاما مشکوک ترین نمادهای بازار هستند. در بازه ۳۰ روزه نیز توریل ، کاما و ورنا بیشترین حجم مشکوک را به نام خود زدند.


حقوقی در بنو کولاک کرد. در آخرین دقایق بازار یک کد حقوقی یک میلیون ۲۰۰ هزار سهم دقیقا برابر حجم مبنا را خرید وقیمت پایانی را ۵ درصد پایین آورد. مدتها بود در این نماد حجم معاملات به ۱۰ هزار سهم نمی رسید طوریکه میانگین ماهانه آن ۵ هزار سهم شده بود. این حجم از خرذید موجب شد بنو در بین نمادهای با حجم مشکوک قرار بگیرد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


در بین صنایع استخراج سایر معادن با ۴.۵ درصد ، حمل و نقل با ۳ درصد و مخابرات با ۲.۴ درصد بیشترین رشد و استخراج کانه های فلزی با ۳.۱ ، فراورده های نفتی ا ۲.۷ و فلزات اساسی با ۱.۲ درصد افت بیشترین کاهش را داشتند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به فجر ، فگستر و کگل با ۴.۹ درصد تعلق داشت. اما در مقابل توریل با ۳۱.۵ درصد ، دزهراوی با ۱۳.۶ درصد و غمینو با ۱۲.۴ درصد افت بیشترین کاهش روزانه را به نام خود زدند.


توریل بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. رفع محدودیت دامنه نوسان باعث شد سهم بیش از یک سوم ارزش خود را اصلاح کند. ولی کمی که گذشت و فشار فروش کم شد دوباره چند درصد را پس گرفت. در این نماد هم کنترل خرید و فروش در دستان حقیقی ها بود حقوقی ها بیشتر نظارت می کردند. طوریکه ۹۹ درصد از عرضه ها و ۹۸ درصد از خریدها توسط حقیقی ها انجام شد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار پنجشنبه تا ۲۱ هزار ۵۰۰ تومان سقوط کرد اما امروز دومرتبه به کانال ۲۲ هزار تومان بازگشته است و اکنون با قیمت ۲۲ هزار ۵۰ تومان در حال معامله است. به نظر می رسد خیلی نتواند در این کانال دوام بیاورد.


سکه طرح جدید سکه هم مانند دلار پنجشنبه یک کانال را از دست داد و امروز دوباره به کانال ۱۰ میلیون تومان بازگشت. سکه تمام طرح جدید با قیمت ۱۰ میلیون ۲۱۳ هزار تومان در حال معامله است.


انس طلا با ۰.۳ درصد رشد نسبت به روز قبل به ۱۸۴۲ دلار رسیده است. ایستگاه بعدی انس طلا می تواند ۱۸۷۰ و سپس ۱۹۰۰ دلار باشد.



انتهای خبر

0
0