همفکران
1400/06/08
14:36
گزارش بازار / رکورد شکنی های جدید در بازار

شاخص کل بورس تهران دو شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ با از دست دادن ۳.۱۴ درصد معادل ۴۹۴۰۰ واحد از ارزش خود به یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحد رسید. این میزان افت از بهمن ۹۹ بی سابقه است و رکورد جدیدی در سال جاری محسوب می شود. همزمان با بازگشایی نماد شبندر شاهد افزایش شاخص بودیم اما این موجب نشد روند نزولی تغییر کند و خیلی زود شاخص کل دوباره به افت خود ادامه داد. شاخص هم وزن نیز همانند شاخص کل نزولی بود و ۱۳۱۰۰ واحد کاهش داشت


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران دو شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ با از دست دادن ۳.۱۴ درصد معادل ۴۹۴۰۰ واحد از ارزش خود به یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحد رسید. این میزان افت از بهمن ۹۹ بی سابقه است و رکورد جدیدی در سال جاری محسوب می شود. همزمان با بازگشایی نماد شبندر شاهد افزایش شاخص بودیم اما این موجب نشد روند نزولی تغییر کند و خیلی زود شاخص کل دوباره به افت خود ادامه داد. شاخص هم وزن نیز همانند شاخص کل نزولی بود و ۱۳۱۰۰ واحد کاهش داشت. فارس، فولاد و فملی بیشترین تاثیر منفی را داشتند. هر سه این نمادها در میانه روز به صف فروش رفتند. شبندر با تاثیر مثبت ۶۵۰۰ واحدی بیشترین اثر را در بازار داشت و پس از او میدکو و شسپا قرار داشتند. از این میان تنها شسپا صف خرید داشت و دو نماد دیگر معاملات متعادلی داشتند.


در فرابورس اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس ۶۹۲ واحد معادل ۳.۰۳ درصد کاهش داشت و به ۲۲ هزار و ۱۱۱ واحد رسید. امروز فرابورس مشکلات هسته ای داشت و در دقایق آخر بازار دچار مشکل شد. کگهر، آریا و زاگرس بیش از دیگر نمادها اثر منفی و بپاس، غصینو و دتوزیع بیش از همه تاثیر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد ۱۱ هزار میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۲۸ درصد کمتر از دیروز است و با خروج ۱۹۷۵ میلیارد تومان پول حقیقی دوباره رکورد خروج پول در بازار شکسته شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۳ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۷۰ میلیارد دلار شد.





صندوق های دولتی


دارایکم در ابتدای روز تلاش کرد صعود کند و خود را به بازه مثبت برساند اما ناکام ماند و قبل از ساعت ۱۱ به صف فروش رفت. حقوقی ها با خرید ۷.۵ درصد از معاملات و مشارکت ۴ درصدی در فروش سعی در حمایت از نماد داشتند و ۹ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم وارد کردند. ارزش ذاتی صندوق به ۲۰۰ هزار ریال رسید و قیمت پایانی ۷.۶ درصد افت کرد.


پالایش تحت تاثیر رشد چشمگیر شبندر شاهد رشد در ارزش ذاتی خود بود. ارزش ذاتی صندوق ۹۸۹۲۴ ریال شد اما قیمت پایانی ۶.۶۶ درصد افت کرد. این نماد قبل از ساعت ۱۱ به صف فروش رفت. دو بار صف فروش جمع شد اما قیمت افزایش پیدا نکرد و دوباره صف تشکیل شد. حقوقی ها ۲۱ میلیارد تومان پول به نماد تزریق کردند.


پر حجم ترین معاملات بورس


گروه های فراورده های نفتی، خودرویی ها و بانک ها بیشترین حجم معاملات بورسی را داشتند و نمادهای شبندر، خساپا و ملت بیش از دیگران خرید و فروش شدند.


خساپا در صف فروش روز را شروع کرد و در صف هم به پایان رساند. حقوقی ها ۳۴ درصد از ۶۲۹ میلیون سهم را خریدند و حقیقی ها ۹۳ درصد در سمت فروش مشارکت داشتند و موجب ورود ۳۶ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شدند. احتمالا اولین حمایت پیش روی سهم ۲۰۰۰ ریال باشد. اگر دلیل افت این روزهای بازار گشایش های برجامی باشد می توان به تاثیر مثبت آن روی گروه خودرویی امیدوار بود.


بیشترین ورود و خروج پول



امروز فراورده های نفتی، محصولات کاغذی و کاشی و سرامیک صنایع محبوب حقیقی ها بودند و فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و بانک ها توجه حقوقی ها را به خود جلب کردند. شبندر با اختلاف بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و دلر و چکارن در رتبه های بعدی قرار گرفتند. فملی، فولاد و شپنا نیز بیش از همه ورود پول حقوقی را تجربه کردند.


دلر را حقیقی ها با اشتیاق می خریدند. از ۲۱ میلیون سهم معامله شده ۹۸ درصد توسط حقیقی ها خریداری و ۴۱ درصد توسط حقوقی ها عرضه و ۴۲ میلیارد تومان پول حقیقی وارد سهم شد. در ابتدای روز قیمت کمی افت داشت اما خیلی زود سمت تقاضا تقویت و صف خرید تشکیل شد. بعد از ساعت ۱۰ و به لطف فروش حقوقی ها این صف عرضه شد و حدود دو ساعت طول کشید تا دوباره خریداران صف بکشند. دلر از روند نزولی خارج شده است و تنها ۴ درصد با سقف تاریخی خود در خرداد ۹۹ فاصله دارد. در صورت عبور از این سقف انتظار می رود تا ۵۸ هزار ریال رشد داشته باشد.


فملی در اولین دقایق بازار تلاش می کرد رشد کند اما نتوانست و به صف فروش رفت. حقوقی ها تلاش کردند این صف جمع شود و مدام سفارش خرید سنگین می گذاشتند اما هرچه کردند نشد و نماد در صف فروش روز را تمام کرد. از ۲۴۳ میلیون سهم معامله شده ۷۷ درصد توسط حقوقی ها خریداری و ۹۵ درصد توسط حقیقی ها فروخته شد که موجب ورود ۲۴۶ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد. فملی در روند صعودی است اما احتمال اصلاح تا ۱۳۰۰۰ ریال هست.




نمادهای مشکوک


دحاوی، شبندر و زنجان در هر دو بازه ۷ و ۳۰ روزه بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


دحاوی بعد از برگزاری مجمع عمومی بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. این نماد از دی ماه ۹۹ در صف فروش قفل شده است و امروز فرصت خوبی بود برای خروج. فروشندگان حاضر شدند با ۲۸ درصد ضرر از سهم خارج شوند. حقوقی ها در سمت خرید هیچ مشارکتی نداشتند و اما در سمت فروش یک کد حقوقی ۴ درصد از معاملات را برعهده گرفت و موجب ورود ۱۲۹ میلیون تومان پول حقیقی به سهم شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی شبندر با ۵۲.۵۵ درصد، غگرجی با ۲۱.۷۷ درصد و کحافظ با ۱۶.۶۳ درصد داشتند. در انتهای جدول نیز دحاوی با ۲۸.۴۱ درصد، کاردان با ۷.۸۱ درصد و مدیر با ۷.۷۲ درصد افت ایستاده بودند.


شبندر بازگشایی با شکوهی داشت. در اولین دقیق قیمت تا ۵۹ درصد هم بالا رفت اما بعد کمی افت کرد. هرچند در پایان بازار دوباره افزایش قیمت داشتیم. حقوقی ها بیشتر در سمت فروش مشارکت داشتند. از دو میلیارد و ۷۲۶ میلیون سهم معامله شده ۷۶ درصد توسط حقیقی ها خریداری و ۴۴ درصد توسط حقوقی ها فروخته شد. در نتیجه ۳۱۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم. شبندر افزایش سرمایه ۳۶۸ درصدی از محل اندوخته دارد و همین موجب جذابیتش شده است.


کاردان تحت تاثیر افت شاخص گاهش ارزش داشت. این صندوق در کف روزانه معامله می شد اما به لطف خرید دو کد حقوقی صف فروش تشکیل نشد. از بیش از یک میلیون سهم معامله شده ۶۳ درصد توسط این حقوقی ها خریداری شد و تقریبا تمام عرضه ها برعهده حقیقی ها بود.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار با حمایت ۲۷ هزار تومان درگیر شده است و امروز یک ساعت از آن عبور کرد و دوباره برگشت. عبور دلار از این حمایت مهم می تواند به معنی پایان روند صعودی دلار باشد. آلان هر دلار آمریکا با ۱.۸۵ درصد افت به قیمت ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می شود.


سکه طرح جدید هم روند نزولی دارد و امروز ۱۱۷۷۰ هزار تومان را هم دید. هم اکنون هر سکه با ۱.۰۹ درصد افت و با قیمت ۱۱ میلیون ۸۵۸ هزار تومان خرید و فروش می شود. در حال حاضر ۱۱۳۰۰ هزار تومان مهمترین حمایت پیش روی سکه است.


انس طلا با افت ۰.۰۸ درصدی خود را در کانال ۱۸۰۰ دلار حفظ کرده است. هم اکنون هر انس ۱۸۱۵ دلار معامله می شود.


انتهای خبر

0
0