اخبار سایت بورس تهران
1400/04/01
10:53
۲ طرح جدید دهقان دهنوی بورس را نجات می‌دهد؟/ بین المللی شدن بورس اجرایی است؟

تنظیم روابط درون بازار سرمایه و تسهیل فرایندهای مربوط به تامین مالی ۲ موضوع از ۸ موضوعی است که در مشورت با بزرگان بازار سرمایه تبدیل به طرح شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران به نقل از صدای بورس،«بسته سیاستی پشتیبانی و مانع زدایی بازارسرمایه از تولید» و «طرح ارتقای جایگاه و عملکرد بازارسرمایه» ۲ طرح ویژه حمایتی از بازار سرمایه در شورای مشورتی سازمان بورس توسط رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شد.


بهادر بیژنی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل اظهار داشت: «طرح ارتقای جایگاه و عملکرد بازارسرمایه» یکی از ۲ طرحی است که توسط رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شده است. بین المللی شدن بازار سرمایه ذیل یکی از اولویت های ۸ گانه ارائه شده در این طرح است.


وی در ارتباط با اشاره به اهمیت توسعه بازار سرمایه گفت: یکی از مشکلات اصلی در فرایند بین المللی بازار سرمایه ایران ابهامات سیاسی در فضای بین المللی است. رفتارهای غیر دیپلماتیک و یک جانبه و غیر قابل قبول دولت سابق آمریکا تاثیرات منفی بر بازار سرمایه ایران داشت. با تغییر دولت در آمریکا این ابهام رفع شده است که پالس مثبتی برای بورس ایران است.


برجام و بین المللی شدن بورس ایران


مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل افزود: فارغ از نتیجه مذاکرات وین و فارغ از اینکه چه دولتی در ایران این مذاکرات را به نتیجه برساند، باید همه تحریم‌ها برداشته و بعد از راستی آزمایی ایران به تعهدات خود به برجام باز گردد. از آنجایی که سیاست گذاری این مذاکرات از بالاترین مرجع رسمی کشور اعلام شده، می‌تواند بر بین المللی شدن بورس ایران تاثیر مثبت بگذارد.


بیژنی با بیان این که تا کنون ابهامات سیاسی شاهد بودیم بیان کرد: دولت سابق آمریکا، سرمایه گذاران خارجی را برای حضور در ایران تهدید می کرد به شکلی که حتی سفیر کشور ها شرکت را از حضور در ایران منع می کرد. بعد از روی کار آمدن بایدن در آمریکا شاهد تحولات مثبت بودیم. از جمله آن حضور سه هئیت خارجی در ایران بود که در چند ماه گذشته در سازمان بورس جلسه داشتیم.


جو منفی از بین رفته


وی تصریح کرد: جو منفی برعلیه بازار سرمایه ایران از بین رفته است، وقتی بحث بین المللی بورس را مطرح می کنیم بحث فراتر از جذب سرمایه گذاری خارجی است.برخی بین المللی شدن بازار سرمایه را به جذب سرمایه گذاری خارجی تقلیل می دهند، درست است که حضور سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه ایران اهمیت دارد اما بین المللی شدن بازار سرمایه جنبه های دیگری دارد که بسیار با اهمیت است .


مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل افزود:بین الملی شدن بازار سرمایه در دستور کار سازمان بورس است و مجوز اقامت ۵ ساله به سهامداران خارجی بورس و مشارکت نهادهای بین امللی در نهاد های مالی ایران از جمله اقداماتی است که سازمان بورس به دنبال اجرایی کردن آن است.


سیستم بانکی پیش نیازی اساسی


وی در ارتباط با زمان بین المللی شدن بازار سرمایه ایران گفت: متصل کردن بازار های ایران به بازارهای بین المللی در دستور کار بورس بود و اقداماتی انجام شده و ارکان شرکت سپرده گذاری مرکزی و وجوه تلاش هایی را انجام داده اما برای متصل شدن به بورس های بین المللی باید پیش نیاز های آن اجرا شود، که از جمله آن دخیل شدن سیستم بانکی ایران است، برای اجرای این امر باید باید دست به دست هم داده شود تا اتصال به بورس های بین المللی انجام شود.


وی افزود: در نهاهای بین المللی ایران عضو عادی سازمان سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار ( IOSCO )است و در تلاش هستیم که در این نهاد بین المللی به این سمت برویم که در کمیته‌ها مسئولیت های مهم داشته باشیم.


طرح اول «بسته سیاستی پشتیبانی و مانع زدایی بازارسرمایه از تولید»:


یکی از این طرح‌ها در مرکز پژوهش سازمان بورس با هدف آسیب شناسی مسائل و چالش‌های بازار سرمایه پیرامون ایفای نقش پشتیبانی و مانع زدایی از تولید تهیه شده و در آن راهکارهایی برای بیش از ۴۰ تا ۵۰ مورد از چالش ها و مسائل بازار سرمایه ، پیش بینی شده است.


طرح دوم «طرح ارتقای جایگاه و عملکرد بازارسرمایه»:


لزوم و نحوه تدوین برنامه بهبود جایگاه و عملکرد بازار سرمایه مطرح و مسائل و مشکلات طرح شده در قالب کارگروه های تخصصی و با حضور کارشناسان، صاحبنظران، فعالان بازار سرمایه و مدیران بخش های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.


اولویت های ارائه شده در این جلسه عبارتند از:


تنظیم روابط درون بازار سرمایه تقویت روابط ارکان بازار و روابط بورس ها با سازمان بورس تسهیل فرایندهای مربوط به تامین مالی تقویت نقش نظارتی سازمان بورس در بازار سرمایه بهبود سامانه های نظارتی، توسعه آموزش و فرهنگ سازی بهبود ساختار سازمانی و منابع انسانی سازمان بورس بین المللی شدن بازار سرمایه توسعه ابزارهای مشتقه و کمک به تقویت و بازگشت اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه حاضران در جلسه چه کسانی بودند؟


این جلسه با حضور پیمان نوری؛ معاون اقتصادی دادستان کل کشور، حسین عبده تبریزی ؛ عضو سابق شورای عالی بورس، علی صالح آبادی؛ مدیرعامل بانک توسعه صادرات، محمد فطانت؛ مدیرعامل بانک آینده، شاپور محمدی؛ رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، حسن قالیباف اصل؛ مشاور وزیر اقتصاد، ابراهیمی؛ معاون نظارت بر نهادها، رضا راعی؛ استاد دانشگاه تهران، رضا ویسه؛ کارشناس مسائل اقتصادی، محسن خدابخش؛ معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، علیرضا قنادان؛ مشاور برنامه ریزی رییس سازمان بورس و محمدحسین قوام؛ مشاور اقتصادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار حضور داشتند.





انتهای خبر

0
0