بورس پرس
1399/12/13
11:47
حال بورس به چند دلیل طبیعی نیست / احتمال افت بیشتر شاخص در یک حالت

یک کارگزار با اعلام اینکه حال بورس به چند دلیل طبیعی نیست ، احتمال افت بیشتر شاخص در یک حالت را پیش بینی و خواهان تزریق منابع مالی توسط صندوق تثبیت بازارسرمایه شد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، احمد اشتیاقی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با بیان اینکه در پایان بهمن پیش‌بینی اکثر فعالان از روند معاملات در ماه پایانی سال، بازگشت شاخص تا محدوده‌های کانال ۱.۴ میلیون واحدی بود به ایرنا اعلام کرد: همه عوامل بنیادی مانند قیمت کامودیتی‌ها، تثبیت قیمت دلار و P/E شرکت ها به دلیل سودآوری در ۳ ماه سوم سال ، نشان می دهد روند نزولی فعلی طبیعی نیست و به نظر می رسد اکثر شرکتها موقعیت خوبی را به لحاظ سود آوری در سال ۱۴۰۰ تجربه کنند.


دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی قرار دارد اما حتی با دلار ۲۳ هزار تومانی ، قیمت سهام ارزنده است و می توان آینده روشنی را برای بورس متصور شد. در وضعیت فعلی به دلیل به کف رسیدن قیمت ها ، خطر تهدیدکننده ایی برای افت بیشتر شاخص نیست و تنها مشکل فعلی، ضعف تقاضا است. درحالی بازار به لحاظ بنیادی در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته و ظرفیت روند صعودی دارد و ممکن است هر لحظه به مسیر صعودی بازگردد.


بنابراین سهامداران به چه دلیل باید در چنین وضعیتی اقدام به فروش کنند. چرا که شاخص فقط در یک حالت امکان ریزش بیشتر دارد و آن هم زمانی است که قیمت دلار به کانال کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد. اگر هم دلار کمتر از ۲۰ هزار تومانی را باور دارند، بهتر است نقد شوند. زیرا در این حالت شاخص با افت بیشتری همراه می‌شود . در غیر این صورت در همین محدوده‌ها باقی می‌ماند.


کانال ۱.۲ میلیون واحدی شاخص بسیار ارزان است به همین دلیل باید بطور حتم دوباره در مسیر صعودی قرار گیرد.در چنین وضعیتی توصیه فروش نمی شود اما توصیه ورود هم وجود ندارد.


باید پذیرفت تا قبل از ایجاد تغییر در دامنه نوسان، نوسان‌گیران سوءاستفاده‌های زیادی از این بازار می‌کردند اما اجرای این تصمیم باعث کاهش هیجان‌های کاذب شد. بازار با اخبار جدید می‌تواند دوباره صعودی شود و در صورت تزریق منابع مالی از سوی صندوق تثبیت بازار سرمایه شاهد روزهای بهتری خواهد بود.


در کنار تغییر دامنه نوسان باید اقدامی دیگر هم برای بازگشت رشد صورت می‌گرفت که مربوط به تزریق پول کلان به صندوق توسعه و تثبیت بود تا اولین صف های فروش با قدرت جمع می شد و بازار کمتر در مدار نزولی قرار می گرفت. بنابراین تغییر دامنه نوسان به دلیل نبود منابع مالی بی‌جواب ماند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0