بااقتصاد
1400/11/03
14:39
ریزش بهمن ۲۵ هزار واحدی شاخص کل بر سر سهامداران خرد/ صنایع بزرگ بورسی گرفتار تصمیمات خلق‌الساعه

گزارش بازار/ یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ ریزش ۲۵ هزار واحدی شاخص کل بورس در دومین روز معاملاتی بهمن‌ماه و افت شاخص به میانه کانال ۱.۲ میلیون واحدی را می‌توان به ریزش بهمن در گردنه‌های خطرناک زمستانی توصیف کرد که حالا سهامداران خرد حقیقی گرفتار آن شده‌اند. انتظارات حمایتی دولت از بازار سرمایه در ماه‌های اخیر نه‌تنها در حد حرف هم باقی نماند، بلکه برخی از دستگاه‌های دولتی در عملکردهای‌شان نشان داده‌اند که کمترین توجهی به بورس ندارند و تصمیم‌های خلق‌الساعه در نرخ‌گذاری خوراک و همچنین مالیات‌های صادراتی برای صنایع بزرگ و شرکت‌های تولید، گواه این مدعاست.

سقوط جمعی شاخص‌های بورس تهران با محوریت کامودیتی‌ها


به گزارش بااقتصاد، معاملات سهام امروز، یکشنبه دوم بهمن‌ماه، در محدوده کاملا منفی و با ریزش بیش از ۹۰ درصدی حدود ۶۰۰ نماد در بورس و فرابورس به پایان رسید و تمامی شاخص‌های بورس سقوط کردند. در بورس تهران، فولاد، فملی، فارس، تاپیکو، نوری، شپدیس و شبندر، با بیش‌ترین میزان کاهش قیمت سهام مواجه شدند و بیش از ۹۵۰۰ واحد منفی به شاخص کل تحمیل کردند. در این بازار، بالاترین حجم تراکنش‌های منفی نیز به نام شپنا، خودرو و فملی ثبت شد درحالی‌که شتران بالاترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت را رقم زد.


پتروشیمی‌های فرابورس، منفی‌سازان اصلی شاخص آیفکس


وضعیت دادوستدهای سهام در فرابورس نیز روی مدار منفی و به روال روزهای گذشته تداوم یافت و زاگرس، هرمز، شگویا، ارفع، شاوان، کگهر و فرابورس بیش‌ترین میزان تاثیرگذاری منفی را بر شاخص آیفکس اعمال کردند. در میان نمادهای پرتراکنش بازار فرابورس، بجز تجلی که بالاترین حجم تقاضا را داشت، کرمان، سمگا و فجهان با حجم تراکنش منفی در صدر این جدول قرار گرفتند.


سرخپوشی ۹۰درصدی تابلوهای معاملاتی


معامله‌گران سهام امروز، ۶۰۹ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۲۹ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، به پایان رسید. حدود ۹۰ درصد از نمادها در محدوده منفی معامله شدند و تنها ۱۰ درصد از تابلوها، سبزرنگ بودند! ارزش معاملات ۲۰ شرکت برتر بازار ۱۲۰۰ میلیارد تومان روی تابلو ثبت شد.


درخواست هشدارگونه رییس سازمان بورس از مجلس


درحالی‌که کمیسیون تلفیق مجلس مصوبه اصلاح قیمت سوخت را بررسی می‌کند، مجید عشقی، رییس سازمان بورس با ارسال نامه‌ای به نمایندگان مجلس خواست تا تصمیم‌گیری درباره وضع عوارض صادراتی بر موادی همچون قیر، متانول، اوره، پلی اتیلن و غیره را با بررسی جوانب و اثرات آن بر بازار سرمایه، به زمان دیگری موکول کنند. این نامه رییس سازمان بورس را می‌توان درخواست هشدارگونه و توجه مجلس و دولت به وضعیت بازار سرمایه ارزیابی کرد.


بررسی مصوبه اصلاح قیمت سوخت گاز صنایع در مجلس


عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، صبح امروز خبر داد که دولت در اصلاحیه جدید تصمیم گرفته است قیمت سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع فولاد را از ۱۰۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی به ۴۰ درصد این نرخ کاهش دهد. به گفته هادی بیگی‌نژاد، دولت در اصلاح قیمت سوخت گاز این واحدها کمی احتیاط به خرج داده است و می‌خواهد به صورت تدریجی این افزایش قیمت انجام شود. وی همچنین اعلام کرد: اعضای کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفتند که موادی همچون قیر، متانول، اوره و پلی اتیلن را با ذکر نام در تبصره ۶ لایحه بودجه اضافه کنند تا این مواد نیز در کنار فهرست دولت، مشمول مالیات بر درآمد صادراتی شوند. بیگی‌نژاد تصریح کرد که کمیسیون تلفیق هنوز تصمیمی درمورد اصلاح نرخ سوخت گاز نگرفته است!


سازمان برنامه و بودجه، مصوبات ستاد اقتصادی دولت درباره بازار سرمایه را اجرا می‌کند


سازمان برنامه و بودجه که این روزها، مورد انتقاد بسیاری از فعالان بازار سرمایه قرار گرفته است، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مصوبات ستاد اقتصادی در مورد بورس بجز یک بند که نیاز به مصوبه مجلس دارد، را اجرا می کند. در این اطلاعیه آمده است: مصوبه ۱۰ بندی ستاد اقتصادی دولت اجرا خواهد شد و مقدمات کار در حالی پیگیری است. ستاد اقتصادی دولت در جلسه مورخ ۲۸ آذر مصوبه‌ای ۱۰بندی را برای حمایت از بازار سرمایه ارایه داد. از این مصوبه ۱۰ بندی تنها یک بند که در خصوص سوخت گاز و خوراک صنایع بود، نیاز به تغییراتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تصویب مجلس دارد و بقیه موارد از اختیارات دولت است. در همین راستا تغییرات مورد نیاز برای اجرای این مصوبه در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید و بر اساس این مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در سال آینده با فرمول سال ۱۴۰۰ محاسبه خواهد شد و نرخ سوخت گاز صنایع هم ۴۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی ها خواهد بود.


گفتنی است؛ بند دیگر مصوبه ستاد اقتصادی دولت از جمله موارد مرتبط با تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه، بحث نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و موسسات اعتباری و یا اوراق مشارکت از طریق تصویب آیین‌نامه در درون دولت اجرا می‌شود و نیاز به تغییر بودجه و مصوبه مجلس ندارد.


پایان سهمیه‌بندی ورق با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا


وزیر صنعت، اعلام کرد که موضوع تامین مواد اولیه در حوزه فلزات در بورس کاملا حل شده است و دیگر سهمیه‌بندی ورق اجرا نخواهد شد. به گفته فاطمی امین، برای نمونه، کسانی که ورق فولادی می‌خواهند از هم اکنون برای اسفند می‌توانند خریداری کنند و در آینده به سمت یک‌ساله شدن می‌رود. بنابراین، ورق بدون سهمیه‌بندی عرضه می‌شود و کار تکمیلی بعدی به رسمیت شناختن خرده‌فروشان مواد اولیه است.


ضرب‌الاجل دو هفته‌ای وزارت صنعت به فولادسازان


مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت نیز امروز اعلام کرد، برخی از تولیدکنندگان مقاطع فولادی که کف عرضه را رعایت نکرده‌اند، از لیست دارندگان مجوز صادرات حذف شده بودند، با موافقت معاون معدنی وزارت صنعت، از فردا به مدت ۱۵ روز مهلت دارند تا نسبت به ایفای تعهدات کف عرضه محصولات خود در بورس کالا اقدام کنند. در غیر این صورت از فهرست شرکت‌های مجاز به صادرات حذف خواهند شد. به گفته امیری، با نامه‌نگاری‌های صورت‌گرفته از سوی وزارت صنعت با گمرک جمهوری اسلامی ایران، این مهلت ۱۵ روزه از فردا آغاز خواهد شد و در طول این ۱۵ روز چنانچه تولیدکنندگان عرضه‌های خود را مطابق کف تعیین شده در بورس کالا انجام دهند، اجازه صادرات خواهند یافت، در غیر این صورت اگر عرضه‌ها مطابق تعهدات تعیین شده، انجام نشود، تا پایان سال از فهرست دارندگان مجوز صادرات حذف خواهند شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یک شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات سهام امروز، با حجم حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۸۵۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۳۴۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۵۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم بیش از ۴۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به رقم ۵۱۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس، پس از ماه‌ها توقف در کانال دوهزار میلیارد تومانی، امروز افزایش یافت و به بیش از ۴۱۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای اکثرا منفی، حدود ۷۹۰ میلیارد تومان تغییر مالکیت خالص سهام از افراد حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای فافزا، واحیا و واتی اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های تجلی، نوری و شبندر متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات نخستین روز بازار در بهمن ماه، به گروه‌های فراورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۳۶۳ ، ۳۱۲ و ۲۳۶ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار سراسر منفی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۲۵۶.۵۴۶.۰ (۲۵۲۵۴.۰۴-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۲۸.۲۴۴.۶۲ (۵۹۴۴.۹۰-)


ارزش معاملات: ۳.۴۸۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری منفی: فولاد، فملی و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۳۵۴.۸۰ (۲۰۱.۲۶-)


ارزش معاملات: ۵.۱۱۲هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۱ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: زاگرس، هرمز و شگویا


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0