بااقتصاد
1401/02/06
14:24
صعود ۱۵ هزار واحدی برای شاخص کل بورس در اردیبهشت‌ماه رقم خورد/ واکنش مثبت معامله‌گران سهام به خبرهای خوش بورسی

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ششم اردیبهشت‌ماه امسال را می‌توان یکی از روزهای خوب بورس تهران ثبت کرد؛ خبر محکومیت متهمان بورسی توسط قوه قضاییه، تغییر دامنه نوسان معاملات، تعدیل عوارض صادراتی، تداوم رشد قیمت نفت خام و سایر خبرهای تاثیرگذار دیگر که معامله‌گران سهام را نسبت به ادامه روند صعودی بورس امیدوارتر کرده است. از همه مهم‌تر سودسازی خوب شرکت‌های بزرگ و دلارمحور، این نمادهای شاخص‌ساز را در اولویت خرید حقیقی‌ها قرار داد تا رشد ۱۵ هزار و ۵۳۲ واحدی برای شاخص کل در سومین روز معاملاتی هفته رقم بخورد.

صعود دسته‌جمعی شاخص‌های بورس تهران و آیفکس


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه ششم اردیبهشت‌ماه، روند معاملات در بازارهای سهام تهران بیش‌تر به سمت تقاضا گرایید و با رشد تمامی شاخص‌ها همراه شد. پس از شاخص کل که در جایگاه یک‌میلیون و ۵۲۲ هزار واحدی استقرار یافت، شاخص کل هم‌وزن با حدود ۴۸۰۰ واحد صعود، به ارتفاع ۴۱۰ هزار و ۳۱۰ واحدی نقل مکان کرد. شاخص کل آیفکس هم با ۷۶ واحد مثبت، به کانال ۲۱ هزار واحدی نزدیک شد.


بازگشت دوباره نمادهای بزرگ به صدر جدول شاخص‌سازان


در جدول شاخص‌سازان بورس تهران که شاهد بازگشت دوباره سهم‌های بزرگ به صدر بوده است، فارس به تنهایی بیش از ۲۵۸۳ واحد مثبت روی شاخص کل اعمال نفوذ کرد و تاپیکو، شپنا، شستا، نوری، شبندر و خودرو در رده‌های بعدی تاثیرگذاران شاخص ایستادند. خساپا، شستا و خودرو بالاترین حجم تراکنش‌های معاملاتی مثبت را نیز برای بورس تهران ثبت کردند.


آریا، منفی‌سازترین نماد فرابورسی در روز صعود


در بازار فرابورس گرچه نماد آریا بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل آیفکس گذاشت اما افزایش قیمت در نمادهای زاگرس، صبا، فزر، کگهر، شگویا و ومهان بیش‌ترین تاثیر را بر شاخص این بازار گذاشت. آریا با بالاترین حجم تراکنش معاملاتی منفی، در صدر جدول ایستاد و کرمان و فزر بالاترین حجم تراکنش مثبت فرابورس را رقم زدند.


کاهش صف‌های فروش سهام به ۸ نماد


معامله‌گران سهام امروز، ۶۲۰ نماد شرکتی را برای دادوستد روزانه انتخاب کردند و ۱۱ نماد هم بدون معامله روی تابلو، منتظر معاملات آخرین روز هفته رفتند. تعداد صف‌های خرید به ۱۵۲ و صف‌های فروش به ۸ سهم رسید و رشد قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۱۸۷ نماد شرکتی رقم خورد درحالی‌که ۱۸ نماد شاهد کاهش قیمت بیش از ۳ درصد بودند.


دامنه نوسان معاملات ۱۰ درصدی می‌شود


مجید عشقی، رییس سازمان بورس، امروز خبر از افزایش دامنه نوسان معاملات به ۱۰ درصد تا پایان امسال داد و گفت که حذف کامل دامنه نوسان نیازمند الزاماتی است که در موقعیت فعلی بازار، شرایط اجرای آن فراهم نیست.


عشقی اظهار کرد: هدف ما این است که دامنه نوسان را تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۰ درصد افزایش دهیم. در خصوص معامله رمزارزها نیز صندوقی پیشنهاد شده که قرار است به‌صورت آزمایشی در سندباکس اجرایی شود.


به گفته وی، فعلا اقدامات آن انجام‌شده است و این صندوق‌ها در صورت تایید مسائل فقهی راه‌اندازی خواهند شد. موضوع سهام عدالت متوفیان و وراث آنها، همچنین سودهایی که داشتند، امسال تعیین تکلیف خواهد شد، هرچند هنوز نمی‌توان زمان دقیقی را برای آغاز فروش سهام عدالت اعلام کرد.


مدیران متخلف بورسی و محکومیت مادام‌العمر


به گفته ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه، ۸ تن از اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس تهران در دولت قبل به سلب صلاحیت دائم از تصدی سمت مدیریت در بورس‌ها و تشکل‌های خودانتظام محکوم شدند.


آذرماه سال گذشته سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره دستور رییس قوه قضاییه برای پیگیری موضوع بورس، گفت: همکاران ما در سازمان بازرسی قبلا بازرسی‌هایی را انجام داده و اقدام به هشدار و پیشنهادات به وزارت اقتصاد و سازمان بورسی کرده بودند، اما از آنجایی که به این موارد توجه نشده بود برخی مسئولان، حکم بدوی گرفته‌اند. البته برای برخی از مسئولان سابق بورس و اقتصاد و دارایی پرونده‌ای در سازمان بازرسی مطرح شده است و اگر توضیحات کافی نباشد پرونده به مرجع قضایی می‌رود و هم‌اکنون بازرسی از سازمان بورس در حال انجام است.


گفتنی است؛ حکم فوق در مرحله بدوی است و هنوز قطعی نشده است.


لیست جدید واگذاری شرکت‌های دولتی با صدرنشینی سایپا و ایران‌خودرو


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از برگزاری نشست هیات واگذاری با حضور وزیر اقتصاد خبر داد و گفت: در این جلسه لیست واگذاری‌ها براساس یک روند جدید بسته شده و شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در لیست واگذاری ۱۴۰۱ قرار گرفته‌اند.


تخفیف ۲ درصدی پالایشگاه‌ها در صورت عرضه نفت در بورس انرژی


علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران، اعلام کرد: طبق ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید، وزارت نفت می‌تواند خوراک پالایشگاه‌های کشور (نفت خام) را در بورس انرژی عرضه کند. اگر خوراک پالایشگاه‌ها در بورس انرژی عرضه شود، شامل ۲ درصد تخفیف قیمت هم خواهد بود. با این اتفاق از آن‌جایی‌که که اغلب محصولات تولیدی پالایشگاه‌ها در بورس انرژی به فروش می رسد، صورت‌های مالی ۸ پالایشگاه بورسی کشور شفاف‌تر می‌شود.


توافق دولت برای عرضه تلفیقی پتروشیمی‌ها با الگوی بورس کالا


وزارت صنعت، مصوبه‌های بیستمین جلسه مدیریت بازار کالاهای پایه را اعلام کرد که در بند ۳ به واردات و عرضه تلفیقی محصول‌های پتروشیمی مشابه الگوی عرضه تلفیقی ورق فولادی در بورس کالا تاکید شده است.


در بند ۳ این مصوبه که روز گذشته از سوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ابلاغ شد، آمده است: انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با کلیات واردات و عرضه تلفیقی کالاهایی که دارای کمبود عرضه هستند، مشابه الگوی عرضه تلفیقی ورق‌های فولادی در بورس کالا موافقت کرد و مقرر شد قبل از برنامه‌ریزی برای واردات و عرضه تلفیقی محصول‌های پتروشیمی، جلسه‌ای با محور دفتر صنایع پتروشیمیایی و پلیمری برگزار و موضوع جمع‌بندی و عملیاتی شود.


۱۴ نماد فرابورسی که دارای شرایط افزایش دامنه نوسان هستند


میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس، گفت: ماده ۲۱ دستورالعمل بازارگردانی این امکان را فراهم می‌کند تا با شرایطی که هیات‌مدیره بورس و فرابورس مشخص می‌کند بازارگردان نماد مربوط اقدام به افزایش دامنه نوسان و به طور متناسب افزایش تعهدات بازارگردانی کند.


به گفته وی و بر اساس اطلاعیه فرابورس، نمادهای «ارفع»، «آریا»، «بپیوند»، «بجهرم»، «سرچشمه»، «صبا»، «فتوسا»، «فجهان»، «کگهر»، «گوهران»، «وسپهر»، «وکبهمن»، «ومهان» و «وهامون» با توجه به متغیرهای نقدشوندگی، شرایط افزایش دامنه نوسان را دارا هستند.


امکان وثیقه سهام عدالت و اوراق بورسی برای وام ۲۰۰ میلیون تومانی


بانک مرکزی دستورالعمل اعطای تسهیلات خرد تا ۲۰۰ میلیون تومان را به بانک‌های بورسی و غیربورسی ابلاغ کرد که با هدف تمهید شرایط تسهیل بهره‌مندی متقاضیان از تسهیلات خرد از گذر استقرار نظام وثیقه‌گیری مبتنی بر اعتبارسنجی تهیه شد.


براساس این گزارش از تاریخ ابلاغ دستورالعمل، موسسه اعتباری ضمن احصای فهرستی از تضامین و وثایق قابل اخذ از متقاضیان اعطای تسهیلات خرد بر اساس شرایط، امتیاز اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتبار مشتری در قالب قراردادهای فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، مرابحه، جعاله و قرض‌الحسنه در قبال اخذ حداکثر دو مورد وثیقه انجام شود.


تعدیل عوارض صادرات محصولات فولادی


بر اساس اعلام مدیر کل دفترصنایع معدنی وزارت صنعت بر مبنای جلسه‌ای که در ستاد تنظیم بازار تشکیل شده بود، عوارض صادرات نبشی ، ناودانی و کلاف فولادی لغو شد.


دراین مصوبه که مربوط به بیستمین جلسه مدیریت بازار کالاهای پایه است آمده است که ملاک تعیین عوارض صادراتی بر مبنای رشد قیمت محصولات صادراتی از ۵ درصد به بالا در نظر گرفته شود به‌طوری‌که برای رشد ۵ درصد معادل ۲ درصد عوارض و برای رشد ۵ درصد بالاتر تا ۱۰ درصد مقدار عوارض ۵ درصد و برای رشد ۱۰ درصد و بالاتر تا ۱۵ درصد میزان عوارض ۸ درصد در نظر گرفته شود.


در بند ۴ این مصوبه آمده است که عوارض صادرات برای محصولات صنایع پایین‌دستی زنجیره صرفا برای محصولات مستقیم صنایع پایین‌دستی فولاد، روی و غیره منظور گردد. همچنین مقرر شد برای کالاهایی که به صورت ورود موقت وارد کشور می‌شوند عوارض صادراتی اخذ نشود .


در خصوص قیمت‌های پایه محصولات زنجیره فولاد نیز مقرر شد برای تعیین قیمت پایه سایر کالاهای زنجیره فولاد (سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولادی) نیز با ارائه پیشنهاد از صاحب نظران و فعالان حوزه مشابه الگوی میلگرد (درصدی از قیمت کشف شده) موضوع بررسی و در کارگروه مطرح و تصمیم‌گیری شود .


در این جلسه مقرر شد مطابق مصوبات قبلی تنظیم بازار و کار گروه مدیریت بازار که قیمت پایه میلگرد در بورس کالا را ۱۱ درصد بالاتر از قیمت کشف شده شمش در نظر گرفته‌اند تعیین پایه تیرآهن نیز در بورس کالا ۱۴ درصد بالاتر از قیمت کشف شده شمش فولادی در نظر گرفته شود.


همچنین مقرر شد به منظور تغییر مبنای تعیین قیمت عوارض پلکانی صادرات از اول دی ماه سال ۱۴۰۰ به فروردین ۱۴۰۱ موضوع جهت اتخاذ تصمیم در ستاد تنظیم بازار دولت مطرح شود.


عوارض صادراتی بر اساس بند ۸-۱ مواخ ۱۸ فروردین سال ۱۴۰۱ مصوبه ستاد تنظیم بازار تعیین شود. عوارض صادراتی پلکانی بر اساس تغییرات قیمت‌های صادراتی ایران نسبت به قیمت مبنا محاسبه و از ابتدای ۱۴۰۱ اعمال شود (مبنا تا خرداد ماه ۱۴۰۱ برابر با آخرین قیمت صادراتی فوب ایران منتهی به هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ بوده و پس از ابتدای خرداد ماه ۱۴۰۱ توسط ستاد تنظیم بازار تعیین و برای دوره ی مشخص ابلاغ می شود).


۵ میلیون جامانده تا پایان امسال سهام عدالت می‌گیرند


غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی، گفت: در مرحله اول پوشش جاماندگان سهام عدالت اولویت با تحت پوششان کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان است که دولت باید در فاز اول تا پایان سال این اقشار را صاحب سهام کند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازار سهام، با حجم بیش از ۱۶۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۱۱۱۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۶۵۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۴۶۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز هم رو به رشد بود و به بیش از۶۶۸۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدها، ۱۶۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهم از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها همچنین، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای خساپا، غشهداب و ورنا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های شستا، فملی و آریا متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فراورده‌های نفتی و فلزات اساسی به ترتیب با ۱۰۶۱ ، ۳۸۵ و ۳۴۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و صعودی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۲۲.۷۸۱.۲۶ (۱۵۵۳۲.۲۰افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۰.۳۱۰.۳۰ (۴۷۹۶افزایش)


ارزش معاملات: ۶۵۳۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۲.۶ میلیارد برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فارس، تاپیکو و شپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۹۰۲.۳۵(۷۶.۶۶افزایش)


ارزش معاملات: ۴۶۲۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۷ میلیارد برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: زاگرس، صبا و فزر


گزارش: مولود غلامی












انتهای خبر

0
0