بااقتصاد
1400/03/11
15:44
تردید معامله‌گران بازارهای سهام تهران برای حضور متراکم در سمت خرید/ اجرای مصوبه دولت با تزریق ۳۰۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت و تحریک تقاضا

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ هفته دوم خرداد که با خیز دوباره شاخص کل برای تدارک روند صعودی آغاز شده بود، تنها دو روز دوام داشت و بازارهای سهام تهران برای چندمین بار به روال نزولی و تراکم در صف‌های فروش نماد‌ها بازگشته‌اند. ریزش بیش از ۵۰۰۰ واحدی شاخص کل با همراهی سایر شاخص‌ها در معاملات امروز، ناامیدی فعالان بازار را درپی داشته است و واریز ۳۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی، تنها امید برای سبزپوشی بازار محسوب می‌شود.

کاهش صف‌های فروش نسبت به روزهای گذشته


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه، یازدهم خردادماه، معاملات بازارهای سهام تهران از همان دقایق نخست، با فشار فروش به‌ویژه از جانب حقیقی‌ها همراه شد، هرچند در دقایق نخست بازار، شاخص کل افزایش ناچیزی را ثبت کرد و نسبت به دیروزهم حجم صف‌های فروش کمتر بود اما خروج ۳۱۹ میلیارد تومانی نقدینگی در پایان معاملات، نشان می‌دهد که احتمالا، این روند برای فردا که آخرین روز معاملاتی این هفته است، تداوم خواهد داشت.


تزریق ۳۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه، محرکی برای صعود!


باتوجه‌به‌این‌که امروز آخرین مهلت برای اجرای مصوبه دولت مبنی بر تزریق ۳۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار است و در صورت اجرای آن تا پایان امروز، این موضوع می‌تواند محرکی برای بازارهای سهام باشد و آخرین روز هفته در مدار مثبت قرار گیرد، چنانچه ریزش ۵۰۰۰ واحدی و کاهش صف‌های فروش نسبت به گذشته، می‌تواند این محرک را تقویت و بازار را برای هفته آینده، صعودی کند.


خوشه‌چینی نامزدهای ریاست‌جمهوری از خرمن بورس


در روزهایی که تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری به اوج رسیده است و هر یک از نامزدها هم تلاش دارند تا از خوان بورس برای خود لقمه‌ای بگیرند، نتیجه این دوره از انتخابات و تعیین نهایی رییس‌جمهوری سیزدهم، برای بازار سرمایه تعیین‌کننده خواهد بود، به همین دلیل بسیاری از سهامداران و معامله‌گرانی که هنوز تمایلی برای ورود دوباره به دور معاملات نشان نداده‌اند، منتظر نتیجه مانده‌اند و خود را برای تیرماه آماده می‌کنند.


در این میان، نرخ دلار و ارز، نرخ سود بانکی، انتشار اوراق و همچنین نتیجه مذاکرات برجام هم نقش تعیین‌کنندگی بالایی در روند آتی معاملات و بازارهای سهام تهران ایفا می‌کنند.


برنامه‌های اقتصادی و سیاسی کاندیداها و نقش تعیین‌کنندگی بورس


با نگاهی به وعده‌های انتخاباتی و همچنین برنامه‌هایی که نامزدهای ریاست جمهوری ارایه داده‌اند، نقش حساس و جایگاه ویژه بازار سرمایه در دولت بعدی را متذکر می‌شود. برخی از نامزدها به‌صورت مستقیم حمایت خود را از بورس اعلام کرده‌اند و برخی نیز برنامه‌هایی که ارایه داده‌اند، در صورت اجرا، می‌تواند به رشد بازار سرمایه منجر شود؛ ازجمله برنامه‌هایی در زمینه ساخت مسکن و سیاست‌های پولی کشور!


عقب‌نشینی تمامی شاخص‌های بورس


در معاملات امروز که شاخص کل ۵۴۳۲ واحد ریزش کرد و به رقم یک میلیون و ۱۴۰ هزار واحد رسید، شاخص کل هم‌وزن نیز با فشار فروش حقیقی‌ها، ۵۴۳۲ واحد کاهش یافت و روی پله ۳۸۱ هزار و ۳۶۹ واحد ایستاد. ریزش ۴۸ واحدی شاخص کل فرابورس نیز، این شاخص را به ۱۷ هزار و ۶۷۷ واحد عقب نشاند.


فارس و آریا، در صدر سبزپوشان بورس و فرابورس


نمادهای وبملت، شستا، شبندر، خودرو، پارسان و فملی، منفی‌سازان اصلی بورس تهران بودند و تنها نماد بزرگ فارس، در میان این بزرگان، به رنگ سبز درآمد. در فرابورس نیز نمادهای بزاگرس، شگویا، بنو، کگهر و وهور بالاترین میزان منفی را به شاخص تحمیل کردند و درمقابل، آریا و شبصیر با افزایش تقاضا مواجه شدند.


کاهش تراکم صف‌های فروش و امید به صعود شاخص


به‌رغم کاهش تراکم صف‌های فروش نسبت به روزهای گذشته، ارزش عرضه‌ها به ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسید و حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان از ارزش این سهم‌ها نیز در صف فروش قفل شدند. این کاهش ارزش فروش سهام، نشانه مثبت دیگری برای صعود بازار در روزهای آینده است. همچنین ارزش خرید سهام امروز بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان بود.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز سه‌شنبه‌ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات بازارهای سهام تهران امروز با ۲۶ درصد کاهش، حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان بود که سهم بورس تهران ۴۱۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس، ۲۷۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.


کل ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز ۲۳۹۰ میلیارد تومان رقم خورد و تغییر مالکیت خالص از حقیقی‌ها به سهامداران عمده ۳۳۰ میلیارد تومان بود. گروه‌های فراورده‌های نفتی، خودرو و بانک به‌ترتیب با ۲۷۵، ۲۰۳ و ۲۰۲ میلیارد تومان بالاترین میزان ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و صنایع برتر از نظر ارزش و حجم معاملات لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۴۰,۴۹۷.۴۶ (۵۴۳۲.۸۶-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۱.۳۶۹.۴۶ (۱۶۲۷.۷۴-)


ارزش معاملات: ۴.۱۴۰ میلیارد تومان


تعداد معاملات: ۴۰۸ هزار سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: وبملت، شستا و شبندر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۶۷۷.۹۶ (۴۸.۱۶-)


ارزش معاملات: ۲,۷۰۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۷میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: بزاگرس، شگویا و بنو


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0