بااقتصاد
1400/06/16
13:56
عرضه اولیه «فجهان» بازار امروز را نزولی کرد؟ /بازار سراسر قرمز پیش از بزرگ‌ترین عرضه اولیه نیمه نخست سال ۱۴۰۰

بازار امروز ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در حالی به پایان رسید که شاخص کل بیش از ۱۵ هزار واحد عقب‌نشینی کرد؛ این اتفاق در حالی رقم خورد که فردا شاهد بزرگ‌ترین عرضه اولیه نیمه نخست سال ۱۴۰۰ هستیم که نقدینگی لازم برای خرید آن براساس آنچه در اطلاعیه آمده بیش از ۴ میلیون تومان است؛ باوجود اینکه میزان مشارکت در عرضه اولیه‌های پیشین ثابت کرده که به میزان گفته شده به هر کد ، سهمیه تعلق پیدا نمی‌کند ، اما باز هم یکی از علل ریزشی شدن بازار امروز را می‌توان تامین نقدینگی برای خرید عرضه اولیه «فجهان» دانست.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، بازار سرمایه که در روزهای اخیر روند نوسانی و سینوسی را در پیش گرفته است امروز با افزایش عرضه‌ها همراه شد و در شیب منفی و کاهشی حرکت کرد. شاخص کل و هم‌وزن در روز جاری هم‌مسیر بودند و نمودار هر دو شاخص روند نزولی را به ثبت رساند تا نشان دهنده افزایش عرضه‌ها در کلیت بازار باشد.


عرضه اولیه فردا یکی از دلایل نزول بازار در روز جاری


بورس و فرابورس ، فردا میزبان عرضه اولیه شرکت‌های جدیدی هستند.


در بورس عرضه اولیه شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک» را شاهد هستیم. براساس اطلاعیه منتشره از سوی شرکت بورس حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی ۱۰۰ سهم در سقف قیمتی ۲۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است؛ بدین ترتیب به حداکثر نقدینگی ۲۳۰ هزار تومانی برای خرید «کیمیاتک» نیاز داریم.


در فرابورس ، بزرگ‌ترین عرضه اولیه شش ماهه اول ۱۴۰۰ رقم خواهد خورد و شاهد ورود یک شرکت فولادی خواهیم بود. مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان» در بازار اول فرابورس عرضه اولیه می‌شود و بر اساس اطلاعیه شرکت فرابورس حداکثر سهمیه هر کد ۸۰۰۰ سهم در سقف قیمتی ۵۵۰ تومان در نظر گرفته شده که با این حساب به نقدینگی ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی برای خرید نیاز است. اما با توجه به اینکه حداکثر مشارکت در آخرین عرضه اولیه ۲.۸ میلیون کد بورسی بود، میتوان در نظر گرفت به هر کد حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان سهام فولاد سیرجان اختصاص یابد.


با این حال به دلیل بزرگ بودن این شرکت و میزان نقدینگی لازمی که در اطلاعیه فرابورس آمده است ، یکی از دلایل ریزش بازار در روز جاری را می‌توان تامین نقدینگی برای خرید این عرضه اولیه عنوان کرد. گفتنی است براساس اطلاعیه فرابورس ، تخصیص سهام «فجهان» در روز شنبه ۲۰ شهریور انجام خواهد شد.


گروه زراعت و قندی گزینه‌های جذاب سرمایه‌گذاری؟


براساس مصوبه جدیدی که شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی ابلاغ کرده ، قیمت گندم و چغندر قند افزایش پیدا کرده است. این مصوبه می‌تواند در آینده میان مدت بستر مناسبی برای خرید سهام شرکت‌های گروه زراعت و قند و شکر فراهم آورد. با این وجود برای مشخص شدن روند این سهم‌ها باید منتظر شفاف‌سازی دقیق از سوی شرکت‌ها باشیم؛ فعلا بازار در وضعیتی به سر می‌برد که نیاز به استراحت دارد از این رو نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی برای سهام دو گروه مذکور ارائه داد.


تقاضای برای خرید «شسپا» ادامه دارد


علی‌رغم آنچه در بازار امروز شاهد بودیم و افت قیمتی در اکثر نمادها، «شسپا» هفتمین روز پرتقاضای خود را پشت سر گذاشت و هم‌چنان در سقف روزانه تقاضای بالایی برای خرید داشت. در میان فرآورده‌های نفتی شاهد افت قیمت در تمامی نمادها از جمله سه پالایشی «شپنا»، «شتران» و «شبندر» بودیم اما تقاضای خرید «شسپا» به قوت روزهای قبل باقی بود و در پایان حجم معامله ۸۸۴ میلیونی در این نماد به ثبت رسید. حجمی که از سایر روزها بیشتر بود و در پایان سبب جمع‌آوری صف خرید در این نماد شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰


ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم به همراه صندوق‌های قابل معامله در بورس به حدود ۹ هزار میلیارد تومان رسید؛ در مجموع ۵۳ درصد از مجموع معاملات انجام شده در روز جاری به معاملات خرد اختصاص داشت.


فرآورده‌های نفتی ، خودرو و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معاملات ۷۵۷ میلیارد تومان، ۷۱۶ میلیارد تومان و ۴۷۶ میلیارد تومان برترین صنایع امروز بودند که بیشترین حجم معاملات را داشته‌اند.


گروه‌های سرمایه‌گذاری، محصولات الکترونیکی و فرآورده‌های نفتی بیشترین ورود پول حقیقی و محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بانک‌ها بیشترین ورود پول حقوقی‌ها در روز جاری را داشته‌اند.


در میان معاملات نمادهای نیز بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در «شسپا»، «صبا» ، «مادیرا» و بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در «فولاد»، «شپنا» و «شتران» رقم خورد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۵۲۳,۰۸۱ (۱۵,۴۰۳ واحد کاهش)


شاخص کل هم‌وزن:۴۶۵,۳۵۱ (۴۲۵۶ واحد کاهش)


ارزش معاملات: ۸۰۱۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۸ میلیارد سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فولاد، فملی، کچاد


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: میدکو، کگل ، شسپا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۲,۶۶۵ (۹۹ واحد کاهش)


ارزش معاملات: ۱۳,۴۲۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۷ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، ذوب، هرمز


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: بپاس، صبا، مادیرا




انتهای خبر

0
0