بورس پرس
1401/06/09
09:10
افتتاح پروژه‌های ۵G همراه اول در تبریز، اهواز و کیش

همزمان با مراسم گرامیداشت هفته دولت در وزارت ارتباطات، پروژه‌های ۵G همراه اول در تبریز، اهواز و کیش افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مراسم افتتاح پروژه های ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت، عصر سه شنبه با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات، مصطفی طاهری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و جمعی از مدیران اپراتورهای ارتباطی در سالن شهید قندی این وزارتخانه برگزار شد.


با توجه به اینکه پس از دوران همه گیری کرونا این رویداد در زمره نخستین اجتماعات بزرگ ارتباطی به حساب می آید، اپراتورها با ظرفیت های عظیم توسعه داده شده در این ۲.۵ سال به صحنه رونمایی از پروژه های نسل جدید آمدند.


همزمان با این مراسم پوشش نسل پنجم همراه اول با گذشتن از چندین شهر و کلانشهر به ایستگاه های بعدی رسید و به مناسبت هفته دولت سایت های ۵G جزیره کیش، اهواز و تبریز راه اندازی شد.


در این مراسم اعلام شد از ۲۸ اردیبهشت تا ۳۱ مرداد سال جاری دسترسی ۳۵۹ روستا جدید به شبکه ملی اطلاعات برقرار شده که از این تعداد ۲۳۰ روستا توسط همراه اول و از محل اعتبارات دولتی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است. همراه اول بیشترین تعداد اتصالات را در روستاهای خوزستان، سیستان و بلوچستان و زنجان هر کدام به ترتیب با ۲۵، ۲۳ و ۱۵ روستا داشت. با افتتاح این طرح ها از ابتدای دولت سیزدهم مشکل ارتباطی بیش از دو هزار روستا مرتفع شده است.


گزارش سرمایه‌گذاری‌های همراه اول


مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول در این مراسم با بیان اینکه در همراه اول در حوزه توسعه روستایی بیش از ۲۱۰۰ روستا که اصلا ارتباطاتی نداشتند به شبکه متصل شد و بیش از ۶۰۰۰ روستای دارای ارتباطات که دسترسی به اینترنت نداشتند نیز اینترنت ارائه شد، گفت: مجموع تمامی این اقدامات با سرمایه گذاری ۲.۴ هزار میلیارد تومانی انجام پذیرفت.


وی اشاره ای به وضعیت ۵G اپراتور اول نیز داشت و افزود: در حوزه نسل پنجم نیز سرمایه گذاری هایی انجام شد که نتیجه آن تحت پوشش قرار گرفتن هفت استان در حال حاضر است و تا پایان سال به باقی استان ها نیز ورود خواهیم کرد. به جزیره کیش نگاه متفاوتی با توجه به در پیش بودن بازی های جام جهانی وجود دارد و سایت هایی در آنجا راه اندازی شده و می شود.


این مقام مسئول از افزایش دو سطح ۴۰۰ گیگابیتی پهنای باند همراه اول نیز در این رویداد خبر و ادامه داد: در حوزه استراتژی زیربنایی کارهای بزرگی نظیر FTTX در وزارت ارتباطات و اپراتورها انجام شده که باید ۱۰ سال قبل انجام می شد. چرا که اگر این اتفاق می افتاد شاید شرایط امروز متفاوت می بود. خوشبختانه با همت دولت جدید این پروژه بزرگ آغاز شده تا هر چه سریع تر با تامین اعتبار از محل درآمدهای اپراتورهای ارتباطی به سرانجام برساند اما این پروژه زیربنایی بوده و زود بازده نیست.


اخوان بهابادی با بیان اینکه تا کام مردم از محل توسعه فیبر نوری شیرین شود باید زمان بگذرد، گفت: کار در وزارتخانه مطلوب شروع شده اما با وجود تمامی اقدامات توسعه ای، برخی فعالان حوزه همچنان منتقد هستند آثار این اتفاقات چرا در زندگی مردم ملموس نیست. علاوه بر سرمایه گذاری بلندمدت، برای توسعه دسترسی مردم در کوتاه مدت هم برنامه وجود داشته باشد.


وی با تاکید بر اینکه بالانس ترافیکی موبایل و ثابت درست نیست و حتما باید تغییر اتفاق بیفتد، تصریح کرد: این سیاست قطعی است و در این دوران گذار، باید برای اینکه به مشترکان فشار نیاید، تدابیر کوتاه مدتی داشت. با سرمایه گذاری ۵۰ درصدی همراه اول از محل درآمدها در سال گذشته، باقی درآمد نیز صرف امور جاری، مالیاتی و... می شود. بالاخره تا یک مدت با بدهی بانکی و تسهیلات سرمایه گذاری می توان پیش رفت اما تصور کنید اگر اتفاقی شبیه کرونا که طی دو سال گذشته کشور را درگیر کرد، سرمایه گذاری ها و اقدامات به موقع انجام نشده بود، کشور با چه وضعیتی مواجه می شد.


در این رویداد که مدیران ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور داشتند، مدیرعامل همراه اول خبر از پیاده سازی شبکه سینک فازی برای پشتیبانی پایدار از سایت های ۵G و TD-LTE داد و خطاب به وزیر ارتباطات گفت: وضعیت تمامی اپراتورهای تلفن همراه مشابه و نیازمند تدبیر است تا مشکلات حل شود.


در دولت گذشته جلوی توسعه اپراتورها را گرفتند و ناروا آنها را جریمه کردند


عیسی زارع پور وزیر ارتباطات هم با بیان اینکه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال اواخر سال گذشته تشکیل شده، گفت: این کارگروه شکل گرفته تا تمامی موانع پیش پای کسب و کارهای دیجیتال را بردارد. با عنایت رییس جمهور بند مربوط به رقم ۸ درصدی حاصل از درآمد اپراتورها برای سرمایه گذاری در بخش توسعه فیبرنوری اخذ شد که تا آخر کار دولت حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان می شود.


وی افزود: جبران عقب ماندگی ها دنبال می شود. وضعیت در گذشته گل و بلبل نبود. در یک فقره، فقط ۱.۱ هزار میلیارد تومان اپراتورهای تلفن همراه را به دلیل کمی افزایش تعرفه جریمه کردند که این در حق آنها روا نبود. ۵ سال جلوی افزایش تعرفه و توسعه شبکه را گرفتند. به جد زیرساخت های توسعه و جبران عقب ماندگی ها پیگیری می شود.


معاون وزیر ارتباطات: تعرفه های موبایل باید افزایش یابد


صادق عباسی شاهکوه رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این مراسم با بیان اینکه مصرف اینترنت موبایل از ۹۰۰ هزار به یک میلیون ترابایت در ماه رسیده، گفت: این در حالی است که مصرف اینترنت ثابت نصف موبایل و برخلاف رویه جهانی است. مشکل درآمدی که اکنون اپراتورهای تلفن همراه دارند به دلیل این است که طی چند سال اخیر در حوزه تعرفه گذاری درست کار نشد. لذا با ادامه روند فعلی هشدار داده می شود تا دو سال آینده، شبکه موبایل به سرنوشت شبکه ثابت دچار می شود.


وی افزود: اگر افزایش تعرفه ای در حوزه سیار نباشد در آینده شبکه ای برای خدمات رسانی به مردم نخواهد ماند. روی مقوله نسل پنجم ارتباطی کار مناسبی شروع شد و اکنون ۱۰۰ سایت روشن وجود دارد و امید می رود تا انتهای سال این تعداد به ۶۰۰ برسد و کیش به جزیره کاملا تحت پوشش خدمات نسل پنجم و فیبر نوری تبدیل شود. نجات بخش های ثابت و سیار از چالش های کنونی در گرو توسعه شبکه فیبرنوری است.


بهره‌برداری از سایت‌های TD-LTE مبتنی بر باند ۲۳۰۰ مگاهرتز


بهره برداری از مرحله نخست سایت های TD-LTE مبتنی بر باند ۲۳۰۰ مگاهرتز از دیگر پروژه های رونمایی شده توسط همراه اول در هفته دولت بود. همراه اول بعد از صدور پروانه بهره برداری از باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بلافاصله به سمت تامین تجهیزات و تشکیل تیم های داخلی با اهداف توسعه ظرفیت شبکه پهن باند نسل چهارم و راه اندازی سایت های ارتباطی روی لایه فرکانسی جدید رفت.


توسعه مبتنی بر این لایه جدید فرکانسی از آن جهت بود تا تجربه مشترکان همراه اول در استفاده از خدمات پهن باند افت نکند و این اقدام دقیقا در شرایط تحریمی صورت گرفت و گروه فنی اپراتور اول تلفن همراه، تامین تجهیزات کرد و بسترهای ارتباطی برای ارائه خدماتی مطلوب به ایرانیان ارتقا داد.


راه‌اندازی ۱۰۵۰ سایت جدید نسل چهارمی


در همین راستا و همسو با رونمایی از پروژه های توسعه ای، افتتاح و راه اندازی ۱۰۵۰ سایت جدید نسل ۴ همراه اول نیز صورت گرفت و بصورت نمادین سایتی مبتنی بر فناوری نسل های نوین ارتباطی در روستای ده علی کوهبنان استان کرمان به شکل نمادین و با دستور وزیر ارتباطات افتتاح و رونمایی شد.


افزایش ظرفیت شبکه دیتای همراه اول


افزایش ظرفیت شبکه دیتا (PS Core) شرکت ارتباطات سیار ایران به میزان ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه در تهران برای پوشش استان های مرکزی و ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه در تبریز برای پوشش استان های غربی از جمله اقدامات دیگری بود که خبر آن در این مراسم اعلام شد.


بکارگیری شیوه جدید توسط اپراتور اول تلفن همراه در راستای ارتقای سرعت خدمات رسانی در نسل چهارم ارتباطی با پیاده سازی فناوری پیشرفته MIMO ۴*۴ در بیش از ۲۰۰۰ سایت در شهرهای بزرگ نیز از جمله دیگر ابتکاراتی است که همراه اول انجام داده است. همچنین شروع مجازی سازی و Cloudification و مهاجرت خدمات تلکام بر بستر ابری از جمله دیگر اقداماتی است که اپراتور اول تلفن همراه ایران به عنوان نخستین اپراتور انجام داد.


همراه اول به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه که در حوزه ورود به فناوری نسل پنجم (۵G) از پیشگامان است و از سال ۹۵ مطالعات و اجرای پروژه های آزمایشی مرتبط با این نسل را آغاز کرد در این مراسم به رونمایی از پروژه های ارتباطی که با سرمایه گذاری ۳.۴ هزار میلیارد تومانی حاصل شده ، پرداخت.


اپراتور اول ارتباطی از همان زمان تاکنون تمرکز را بر توانمندسازی نخبگان داخلی برای توسعه زیرساخت ها و تولیدات مرتبط با نسل های نوین ارتباطی گذاشت تا به واسطه شکل گیری یا توانمند کردن شرکت های ایرانی، بتواند فرآیند بومی کردن این فناوری را راهبری کند.نگاه همه جانبه به افزایش ظرفیت تمامی بخش های مرتبط با آینده کسب و کار و فناوری، باعث شد تا این اپراتور همگام با اپراتورهای بین المللی گام برداشته و با حرکت در لبه فناوری، زمینه مواجهه با نسل پنجم ارتباطی فراهم شود.


حاصل این نگاه راهبرانه، راه اندازی تجاری فناوری ۵G روی شبکه واقعی بود که در گام نخست از جوار حرم مطهر رضوی پیام آن به گوش ایرانیان رسید و به سرعت وارد دیگر شهرها و نقاط شهری شد. چیزی نگذشت که با تکیه بر ظرفیت این شبکه و در مراسم افتتاح سایت ۵G تهران نیز اتفاق جالب توجه دیگری رخ داد و اپراتور اول تلفن همراه موفق به ثبت رکورد سرعت اینترنت ۳.۶۳۳ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه واقعی شد.


مهندسان و متخصصان نخبه صنعت ارتباطات به محض ثبت این رکورد در رقابت با اپراتورهای بین المللی که موفق به ورود به حوزه ۵G شدند، سریعا دست به کار شدند و با بومی سازی یوزکیس های مهم این نسل از فناوری، سعی در انتشار پیام توسعه آن کردند.


یوزکیس هایی چون ربات جراحی از راه دور با نام ربات جراح سینا، پروژه MEC که سولوشنی برای پردازش روی لبه شبکه است، نمونه‌ای از VR یا واقعیت مجازی، نمونه‌ای در حوزه گیمینگ و... که از قضا در حضور جمعی از گیمرها و اصحاب رسانه رونمایی و آزمایش شد و کیفیت خدمات آنها مورد تایید قرار گرفت.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0