بااقتصاد
1401/01/22
14:15
شاخص‌سازی سهم‌های کوچک و جذابیت‌شان برای معامله‌گران بورس تهران/ نمادهای بزرگ از چشم بازار افتاده‌اند؟

گزارش بازار/ ‌دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ معامله‌گران سهام در بورس تهران، از ابتدای امسال روند متفاوتی را در پیش گرفته‌اند و باتوجه به متغیرهای سیاسی و اقتصادی، از سهم‌های کوچک‌تر بازار استقبال بیش‌تری می‌کنند. هرچند معاملات سهم‌های بزرگ هم در برنامه‌های‌شان گنجانده می‌شود اما، جذابیت سهم‌ها کوچک، بیش‌تر شده است. دادوستدهای سهام در بازار امروز، مهر تاییدی بر این روند جدید است که طی روزهای اخیر مشاهده می‌شود.

صعود دسته‌جمعی شاخص‌های بوس تهران و آیفکس


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه ۲۲ فروردین‌ماه، تمامی شاخص‌های بورس تهران و فرابورس صعود کردند. شاخص کل بورس با ۵۴۷۷ واحد مثبت، به رقم یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی نزدیک شد و برای شاخص کل هم‌وزن نیز با ۳۵۵۰ واحد رشد، جایگاه ۳۸۷ هزار واحدی به دست آمد. شاخص کل آیفکس هم باحدود ۱۳۰ واحد مثبت، در انتظار رسیدن به پله ۲۰ هزار و ۲۰۰ واحدی است.


نمادهای کوچک، شاخص‌سازان بزرگ


با نگاهی به جدول شاخص‌سازان بورس تهران، امروز هم نمادهای کوچک‌تر با پیشتازی شپدیس، اخابر، وغدیر، همراه، نوری و وپارس، نقش اصلی شاخص‌سازی را ایفا کردند. شستا، تک نماد سرخپوش و منفی‌ساز شاخص بورس در این جدول بود که بالاترین حجم تراکنش معاملاتی منفی را نیز رقم زد. خبهمن و خگستر در نقطه مقابل، بالاترین حجم تراکنش‌های مثبت بورس را به نام خود کردند.


آریا صدرنشین مثبت‌سازان شاخص آیفکس


روی شاخص کل فرابورس هم نمادهای آریا، مارون و بپاس، مانند دیروز، بیش‌ترین تاثیر مثبت را گذاشتند و ارفع، وسپهر، شرانل و صبا در رتبه‌های بعدی ایستادند. در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی، کرمان، آریا و گدنا در سمت مثبت ایستادند و فرابورس و تجلی بالاترین حجم تراکنش منفی را به خود اختصاص دادند.


۲۳ میلیارد تومان، ارزش کل صف‌های فروش سهام!


به‌این‌ترتیب، در پایان وقت بازار امروز، ۶۳۴ نماد شرکتی توسط معامله‌گران برای خرید و فروش انتخاب شدند و ۱۲ نماد بدون معامله روی تابلوها ثبت شد. از این تعداد نماد معامله شده، ۱۸۰ سهم در صف خرید به ارزش ۶۸۷ میلیارد تومان و ۱۵ سهم در صف فروش به ارزش ۲۳ میلیارد تومان قرار گرفتند. ۱۸۶ نماد شرکتی، رشد قیمت بیش از ۳ درصدی را ثبت کردند و ۳۶ نماد شرکتی هم با کاهش قیمت بیش از ۳درصدی مواجه شدند.


عرضه تمامی محصولات زیرمجموعه وزارت کار در بورس کالا


حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: بر اساس برخی اخبار و گزارش‌ها که البته تعدادی از آنها تایید شد، مشاهده کردیم شماری از مدیران بازرگانی شرکت‌ها، محصولات را به واسطه‌هایی واگذار می‌کردند که از محل فروش محصولات، منافع آن افراد نیز تامین می‌شود که برای مقابله با این رویه و شفافیت در معاملات، ابلاغ کردیم که هر محصول تولیدی شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه که قابلیت عرضه در بورس را دارد، از این مسیر اقدام شود مگر آنکه کالایی مشمول مقررات تنظیم بازار باشد.


به گفته وی، در حوزه سیمان نیز در ابتدای شروع به کار دولت و زمانی که قیمت این محصول با افزایش قابل توجه مواجه شده بود با عرضه گسترده سیمان در بورس موفق به تعادل بازار و کاهش قیمت شدیم.


شرط و شروط سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری سهام خودروسازان


حسن قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی امکان واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی را منوط به اجرای سه شرط می‌داند و می‌گوید: آزادسازی سهام دولتی در وثیقه بانک‌ها، اختصاص سهام درونی خودروساز‌ها (تودلی) به بازپرداخت تسهیلات، اصلاحات و شفافیت مالی این شرکت‌ها و تجمیع سهام صندوق بازنشستگی کشوری، سهام درونی خودروساز‌ها و سهام دولتی ایران خودرو و سایپا برای عرضه، ۳ شرط واگذاری خودروسازان است.


اعلام زمان واگذاری سهام عدالت به جاماندگان


محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، زمان آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان را از خردادماه امسال اعلام و اظهار کرد: بزودی فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.


وی افزود: برآورد می‌شود، حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند که در کمیسیون اقتصادی طرح را تصویب کرده‌ایم. من به رییس جمهوری نامه دادم و توافقات اولیه انجام و در بودجه امسال تصویب شد و دولت کلیات آن را پذیرفته است.


به گفته پورابراهیمی، بر این اساس کسانی که مشمول باشند، در سال جاری سهام عدالت دریافت می‌کنند و دولت باید آیین‌نامه اجرایی آن را بنویسد و سامانه ثبت نامی ایجاد شود تا همه اقشار واجد شرایط ثبت نام کنند. وی افزود: فکر می‌کنم تا اردیبهشت‌ماه بانک اطلاعاتی مورد نیاز را کامل کنیم و حتما بخش عمده‌ای از سهام عدالت برای جاماندگان امسال واگذار خواهد شد.


اجرای برنامه‌ریزی برای واریز سودهای رسوب شده سهامداران


بر اساس اظهارات قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، جزییات پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام، اعلام می‌شود. فرایند واریز سودهای رسوبی و مانده مطالبات سهامداران حقیقی و اشخاص حقوقی در دست اجراست.


حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در بورس تهران


جواد حسین کیا، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: با مصوبه جهش تولید دانش‌بنیان مجلس یازدهم، خلاهای قانونی مربوط به این شرکت‌ها رفع می‌شود و به زعم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این قانون مسیر ۱۰ ساله کشور را مشخص می‌کند. به گفته وی، در حال حاضر ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند که ۶۰۰ شرکت از این تعداد، ظرفیت صادراتی دارند. همچنین در حال حاضر ۵۰ شرکت دانش‌بنیان بورسی هستند.


مجلس پیگیر واگذاری کامل سرخابی‌ها به مردم


راستینه، رییس کمیته ورزش و تربیت بدنی مجلس، اعلام کرد: تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس، متعلق به مردم هستند و باید به آنها واگذار شوند. خوشبختانه روند اجرای آن از دولت سیزدهم آغاز شده و به صورت جدی درحال پیگیری است.


به گفته وی، در قدم نخست برای واگذاری دو باشگاه، افزایش سهام تیم‌های استقلال و پرسپولیس بدون حق تقدم مطرح شد که ۱۰ درصد این سهام واگذار شده است و تا پایان فروردین ماه خرید سهام دو باشگاه بدون حق تقدم ادامه دارد. پس از فروردین ماه هم قرار است راهکارهای افزایش سهام این دو باشگاه در بازار بورس مشخص شود تا مجموعه‌های خصوصی بتوانند برای خرید بلوکی سهام این دو باشگاه اقدام کنند. همچنین آیین نامه واگذاری این دو باشگاه از طریق بورس تدوین شده و بر اساس احکام سازمان بورس، این دو باشگاه در این عرصه رقابتی وارد خواهند شد.


نحوه حضور سهامداران عدالت به روش غیر مستقیم در مجامع


مشاور رییس سازمان بورس اوراق بهادار، اعلام کرد: طبق هماهنگی‌های انجام شده افرادی می‌توانند به عنوان نماینده سهامداران روش غیرمستقیم سهام عدالت در مجامع شرکت‌ها حضور داشته باشند که دارای معرفی‌نامه رسمی از کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت باشند.


حسن امیری افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس کارگروهی از نماینده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت و نیز اعضای حقیقی شورای عالی بورس، نماینده وزارت امور اقتصاد و دارایی و کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تشکیل خواهد شد که این کارگروه برای حضور در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر نماینده انتخاب خواهد کرد.


به گفته وی، اگر شرکت‌ها خطایی در این زمینه انجام دهند، طبق مقررات و هماهنگی صورت گرفته با مدیریت نظارت بر ناشران با این شرکت‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازار سهام، با حجم حدود۱۷۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۷۱۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۵۳۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۸۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به حدود ۵۶۰۰ میلیارد تومان رسید که طی این دادوستدها،۱۵۰میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده بازار انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای خبهمن، شسپا و آریا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های خساپا، وبملت و فولاد متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فراورده‌های نفتی و بانک‌ها به ترتیب با ۹۴۹ ، ۳۶۵ و ۲۷۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار صعودی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۷۹.۵۹۰.۸۴ (۵۴۷۷.۸۰افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۷.۰۴۷.۳۴ (۳۵۵۰.۷۹افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۳۵۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۱.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شپدیس، اخابر و وغدیر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۱۹۱.۷۷(۱۲۹.۳۲افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۸۴۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، مارون و بپاس


گزارش: مولود غلامی








انتهای خبر

0
0