بااقتصاد
1400/06/24
14:29
ادامه روند اصلاحی شاخص بورس در روزهای پایانی تابستان ۱۴۰۰/ عقب‌نشینی شاخص کل فرابورس به کانال ۲۱ هزار واحدی!

گزارش بازار/ ‌چهار‌‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ آخرین روز از هفته معاملاتی بازارهای سهام تهران با یک چهارشنبه اصلاحی دیگر رقم خورد و تمامی شاخص‌ها سرخ‌پوش بودند، بنابراین و تا یکی دو هفته دیگر هم این روند ادامه خواهد داشت. امروز شاخص کل بیش از ۸ هزار واحد افت کرد و به رقم یک‌میلیون‌و ۴۸۸ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن که در نخستین ساعت معاملات امروز با افزایش تقاضای خرید حقیقی‌ها در مسیر مخالف شاخص کل، قرار گرفته بود، نتوانست سبزپوش باقی بماند و با ۱۴۴۹ واحد منفی، معاملات امروز را پایان داد. برای شاخص کل فرابورس هم ۲۴۸ واحد منفی ثبت شد تا کانال ۲۲ هزار واحدی را از دست بدهد.

ریزش قیمت سهم‌های کامودیتی و دلارمحور در بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، امروز چهار‌شنبه ۲۴ شهریورماه، انتشار لحظه‌ای خبرهای مثبت برجام و احتمال توافق در آینده‌ای نزدیک میان اعضای آن بر تمامی بازارهای مالی، سرمایه‌ای و موازی در تهران تاثیر منفی گذاشت. بیش‌از همه، بازار سرمایه متاثر از افت قیمت سهم‌های کامودیتی و دلارمحور، مانند شستا، فولاد، اخابر، فملی، رمپنا، شپنا و وغدیر در بورس تهران و دادوستدهای منفی بیش‌تر در نمادهای فرابورسی بپاس، صبا، وسپهر، آریا، غصینو و زاگرس قرار گرفت و واکنش عکس نشان داد.


سپید و وهامون در صدر تراکنش‌های منفی معاملاتی


طی دادوستدهای اکثرا منفی در بازارهای سهام امروز بیش‌ترین میزان تراکنش‌های معاملاتی بورس تهران به سپید، آبادا، شستا، ولکار، کیمیاتک، ومدیر و ثبهساز اختصاص یافت و در فرابورس نیز این جایگاه به نمادهای وهامون، سپیدار، گدنا، فجهان، لطیف، وکبهمن و چخزر اختصاص یافت.


کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۱۵۹ نماد


معامله‌گران بازارهای سهام امروز روی ۶۲۴ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که برای ۱۱۸ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصدی و برای ۱۵۹ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


جزییات آمار معاملات امروز در بازارهای سهام تهران


نماگر تابلو بورس تهران امروز، افت ۰.۵۸ درصدی شاخص را ثبت کرد. پایان وقت بازار با جابجایی سهام در ۳۴۳ نماد شرکتی ثبت شد که برای ۱۱۶ سهم، معادل ۳۴ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۲۲۱ سهم، معادل ۶۴ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۳۲ نماد به ارزش ۵۵۰ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۱۸ نماد را در صف فروش ۳ میلیارد تومانی گذاشتند.


معاملات در بازار اول و دوم فرابورس ایران نیز امروز با کاهش ۱.۱ درصدی شاخص آیفکس همراه بود و از ۱۴۱ نماد معامله شده در این بازارها، ۴۰ سهم، معادل ۲۸ درصد در مدار مثبت و ۱۱ سهم، معادل ۷۲ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. در این بازارها ۱۳ نماد، معادل ۹ درصد، صف خریدی به ارزش ۳۲۲ میلیارد تومانی تشکیل دادند و برای ۱۲ نماد نیز صف فروشی به ارزش ۳۶ میلیارد تومان شکل گرفت.


وضعیت معاملات در بازار پایه کمی بهتر از سایر بازارها بود. در این بازار از ۱۴۰ نماد دادوستد شده، ۶۴ سهم، معادل ۴۶ درصد، مثبت و ۷۰ سهم، معادل ۵۰ درصد در دامنه منفی به کار خود پایان دادند. برای ۴۹ نماد بازار پایه‌ای، صف خرید ۱۸۴ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۳۷ نماد نیز در صف فروش ۱۸۴ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۱۰ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به ۳۷ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۷۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۶ هزار میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم بیش از ۳۱۰۰ هزار میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی و عرضه اولیه توسن، بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به حدود ۷ هزار میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۴۱۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد.


سهامداران حقیقی امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای خمحور، کماسه و اتکای اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را روی نمادهای فارس، فولاد و شپنا متمرکز کردند.


گروه‌های خودرویی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۳۹۵ ، ۳۸۸ و ۳۴۰ میلیارد تومان بالاترین میزان ارزش و حجم معاملات را رقم زدند و برترین صنایع امروز لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۸۸.۲۹۷.۲۰ (۸۶۶۵.۹۲-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۵۰.۴۵۹.۷۹ (۱۴۴۹.۷۳-)


ارزش معاملات: ۵.۷۴۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: شستا، فولاد و اخابر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۹۹۷.۱۲ (۲۴۸.۸۴-)


ارزش معاملات: ۳۰.۵۶۵ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۱ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، صبا و وسپهر


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0