همفکران
1400/05/13
14:31
غول ها روز خوبی داشتند

اخص کل بورس تهران چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ با ۲.۲۱ درصد رشد معادل ۳۰ هزار واحد وارد کانال یک میلیون ۴۰۰ هزار واحدی شد. آخرین بار شاخص کل ۱۰ دی ماه ۹۹ در این ارتفاع بود. با این حساب شاخص کل تا ۱۴۵۰ هزار واحد راه سختی در پیش نخواهد داشت. دیروز خبر غیر رسمی افزایش سرمایه سنگین پارس در بازار پخش شد و بعد از ظهر شرکت پتروشیمی پارس در این باره افشا سازی کرد و به همین دلیل نمادش متوقف شد؛ اما فارس که سهامدار ۵۳ درصدی این شرکت است تحت تاثیر این خبر به صف خرید رفت تا خریداران در این افزایش سرمایه به طور غیر مستقیم شریک شوند. شاخص هم وزن نیز با قدم های آهسته در حال رشد است. این شاخص ۰.۶۴ درصد معادل ۲۵۰۰ واحد افزایش یافت و می تواند تا ۴۱۳ هزار واحد بدون مشکل بالا برود


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ با ۲.۲۱ درصد رشد معادل ۳۰ هزار واحد وارد کانال یک میلیون ۴۰۰ هزار واحدی شد. آخرین بار شاخص کل ۱۰ دی ماه ۹۹ در این ارتفاع بود. با این حساب شاخص کل تا ۱۴۵۰ هزار واحد راه سختی در پیش نخواهد داشت. دیروز خبر غیر رسمی افزایش سرمایه سنگین پارس در بازار پخش شد و بعد از ظهر شرکت پتروشیمی پارس در این باره افشا سازی کرد و به همین دلیل نمادش متوقف شد؛ اما فارس که سهامدار ۵۳ درصدی این شرکت است تحت تاثیر این خبر به صف خرید رفت تا خریداران در این افزایش سرمایه به طور غیر مستقیم شریک شوند. شاخص هم وزن نیز با قدم های آهسته در حال رشد است. این شاخص ۰.۶۴ درصد معادل ۲۵۰۰ واحد افزایش یافت و می تواند تا ۴۱۳ هزار واحد بدون مشکل بالا برود. فارس، فملی و شستا بیش از دیگر نمادها در اوج گیری امروز بازار تاثیر مثبت داشتند. فارس که از اول صبح در صف خرید بود، شستا و فملی نیز تا پایان بازار روند صعودی داشتند و در آستانه صف خرید قرار گرفته بودند. خودرو، وتجارت و همراه بیش از همه اثر منفی داشتند؛ اما هیچکدام صف فروش نشدند و معاملات متعادلی را پشت سر گذاشتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس یک گام بلند دیگر برداشت و با ۱.۴۱ درصد رشد معادل ۲۸۱ واحد به ۲۰ هزار و ۱۹۴ واحد رسید. فرابورس هم آخرین بار در دی ماه ۹۹ برای دو روز در این ارتفاع قرار داشت و سپس ۱۶ درصد افت کرد. جالب اینکه فرابورس در یک ساله گذشته تنها ۳ درصد افت داشته است در حالیکه شاخص کل بورس ریزش ۲۹ درصدی را تجربه کرده است. آریا کگهر و زاگرس بیش از دیگر نمادها تاثیر مثبت داشتند. هر سه نماد در طول روز روند صعودی داشتند و خیلی زود به صف خرید رسیدند. دی، بساما و کوثر نیز بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند هر سه نمادها معاملات متعادلی داشتند کارشان به صف فروش نکشید.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد بیش از ۷۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۲۷ درصد بیشتر از روز گذشته است و بیشترین سطح در سال جاری محسوب می شود. همچنین امروز ۴۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۰ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۷۶ میلیارد دلار ماند.



صندوق های دولتی


دارایکم امروز هم مورد توجه حقوقی ها قرار گرفت. آنها ۸ درصد از ۵ میلیون سهم معامله شده را خریداری کردند و ۴ میلیارد تومان پول وارد سهم کردند. همزمان با رشد یک درصدی قیمت پایانی ارزش ذاتی صندوق نیز کمی افزایش یافت و به ۱۷۴۱۵۰ ریال رسید.


پالایش در غیاب حمایت حقوقی ها روز خوبی داشت. قیمت پایانی یک درصد رشد کرد و ارزش ذاتی صندوق به ۸۱۱۹۹ ریال رسید.


پر حجم ترین معاملات بورس


سه گروه بانک ها، شیمیایی و چند رشته ای صنعتی میزبان بیشترین حجم معاملات روزانه بودند. نمادهای امین یکم، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادهای بورسی معامله شدند.


خودرو از وقتی از مجمع عمومی برگشته روند نزولی دارد، امروز هم قیمت پایانی یک درصد افت کرد. از ۴۰۸ میلیون سهم معامله شده ۷ درصد توسط حقوقی ها خریداری شد و ۴ درصد هم عرضه شد. این روند موجب ورود ۲ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد. P/E خودرو منفی است اما در بین سایر هم گروهی ها وضعیت بهتری دارد. این نماد از خرداد ماه از روند نزولی خارج شده است اما توانی برای صعود ندارد. شاید اخبار خوب درباره برجام و برگشت شرکای خارجی بتواند انگیزه لازم برای رشد خودرو را فراهم کند.


بیشترین ورود و خروج پول



محصولات شیمیایی، هلدینگ ها و نیروگاهی ها بیشترین جذابیت را برای خریداران حقیقی داشتند. حقوقی ها نیز بیش از همه در گروه بانک ها، فراورده های نفتی و بیمه پول خرج کردند. از بین نمادها تاپیکو، وغدیر و فارس موفق ترین ها در جذب پول حقیقی بودند و شگویا، وتجارت و ونوین بیش از دیگر نمادها خروج پول حقیقی را تجربه کردند.


تاپیکو یکی از نمادهایی بود که اغلب مدیران فعال در بازار سرمایه پیشنهاد خرید آن را می دهند. تاپیکو امروز روند صعودی داشت و قبل از ساعت ۱۲ به صف خرید رسید. حقوقی ها در هر دو سمت عرضه و تقاضا فعالیت داشتند. از ۱۱۲ میلیون سهم معامله شده ۴۶ درصد را حقوقی ها خریداری کردند و ۷۹ درصد را عرضه کردند. این روند موجب ورود ۵۷ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد شد. به نظر می رسد تاپیکو در آستانه یک مقاومت مهم قرار گرفته است. اغلب معامله گران امیدوارند بتواند از ۱۵۳۰۰ ریال عبور کند و خود را به ۱۸۷۰۰ ریال برساند.


شگویا یکبار در میانه روز به صف خرید رسید اما دوام نیاورد و صف عرضه شد. یکبار هم در اواخر بازار به صف خرید رفت و توانست این صف کم حجم را تا پایان حفظ کند. حقوقی ها ۳۹ درصد در سمت تقاضا مشارکت کردند و تنها ۵ درصد از ۵۰ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند، در نتیجه ۲۰ میلیارد تومان پول حقوقی وارد سهم شد. شگویا از مرداد ۹۹ یک افت ۷۴ درصدی را تجربه کرد؛ اما از ابتدای تیر ماه شروع به رشد کرده است به نظر می رسد خیلی هم پر امید است و حمایت حقوقی ها را نیز با خود دارد. احتمالا در ارتفاع ۱۲۸۰۰ ریال چند روز استراحت داشته باشد.




نمادهای مشکوک


سشرق و آیین هم در بازه ۷ روزه و هم در بازه ۳۰ روزه مشکوک ترین حجم را داشتند.


سشرق در دقایق اول بازار افت قیمتی داشت و بسیاری را ترساند اما بعد از چند دقیقه شروع به رشد کرد و حتی به صف خرید هم رسید. در این مسیر حقوقی ها حضوری پر رنگ داشتند و ۴۵ درصد از ۲۴ میلیون سهم معامله شده را خریداری کردند و ۸ میلیارد تومان پول به سهم تزریق کردند. سشرق از اول خرداد ماه روند صعودی خود را آغاز کرده است. دیروز وارد کانال ۸۰۰۰ ریال شد و کمی از سرعتش گرفته شد اما حمایت حقوقی ها نشان می دهد این سهم رویای بزرگی دارد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را فولای با ۲۱.۳۷ درصد، لکما با ۱۹.۹۳ درصد و شپلی با ۱۸.۹۸ درصد به دست آوردند. در مقابل آبین با ۳۳.۰۹ درصد، غمهرا با ۴.۹۲ درصد و تکنو با ۴.۹۱ درصد بیش از دیگر نمادها افت کردند.


فولای را حقیقی ها خوب می خریدند. از یک میلیون سهم معامله شده ۳۰ درصد را حقوقی ها عرضه کردند و ۱۰۰ درصد را حقیقی ها خریداری کردند که موجب ورود ۸۵۸ میلیون پول حقیقی به سهم شد. P/E فولای بالاتر از میانگین گروه است. دلیل این توجه حقیقی ها برگشت فولای از مجمع و خبر افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل اندوخته است. احتمالا خیلی زود فولای را در ۲۵۰۰۰ ریال ملاقات کنیم.


آبین بعد از مجمع بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و فشار عرضه ها موجب شد ۳۴ درصد زیر قیمت قبلی خود معامله شود. کمی که گذشته فشار عرضه کاهش یافت چند درصد بالاتر صف خرید تشکیل شد. حقوقی ها ۲۶ درصد در سمت خریدار و ۱۴ درصد در سمت فروشنده مشارکت داشتند و ۴۵۰ میلیون تومان پول وارد سهم کردند. این نماد از دی ماه ۹۹ در صف فروش قفل بوده و به نظر می رسد اکنون به محدوده ارزندگی رسیده است.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار هرچه دیروز بالا رفته بود امروز پایین آمد. ارزش هر دلار آمریکا با ۰.۶۴ درصد افت به ۲۵ هزار ۵۴۹ تومان رسید. کماکان ۲۵۲۰۰ تومان می تواند حمایت خوبی برای این ارز باشد.


سکه طرح جدید سکه نیز نزولی بود و ۱.۱ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۱۱ میلیون و ۲۵۸ هزار تومان رسید. بسیاری انتظار دارند سکه وارد کانال ۱۰ میلیون تومان شود.


انس طلا برخلاف روند دیروز ۰.۱۵ درصد رشد کرده است و به ۱۸۱۳ دلار رسید.



انتهای خبر

0
0