بورس پرس
1399/11/12
14:30
تامین مالی ۷۰۰ میلیاردی "ومهان" با پذیره نویسی اوراق اجاره بدون ضامن

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به آغاز پذیره نویسی اوراق اجاره سهام و بدون ضامن گروه توسعه مالی مهر آیندگان با تامین مالی ۷۰۰ میلیارد تومانی درباره ساز و کار این اوراق توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مجتبی تقی‌پور مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با معرفی اوراق اجاره سهام گروه توسعه مالی مهر آیندگان با بیان اینکه یک ابزار جدید تامین مالی در بازار سرمایه به مرحله انتشار رسیده، گفت: اوراق اجاره سهام این شرکت اولین اوراق بدون ضامن در بازار سرمایه است که طریق فرابورس پذیره‌نویسی می‌شود و شرکت رتبه‌بندی پایا، رتبه‌بندی اعتباری این اوراق را انجام داده و لوتوس پارسیان نیز به عنوان مشاور عرضه در این مسیر نقش‌آفرینی کرده است.


وی افزود: در دنیا موسسات رتبه‌بندی اعتباری نقش فعالی در بازارهای مالی ایفا می‌کنند و انتشار اوراق بر پایه رتبه اعتباری نیز بخش عمده‌ای از تامین مالی را در بازارهای جهانی به خود اختصاص داده است. تامین سرمایه لوتوس پارسیان از اواسط تابستان استفاده از این ابزار را با شرکت توسعه مالی مهر آیندگان که موفق به اخذ رتبه اعتباری A+ شد، کلید زد و اوراق اجاره سهام این شرکت به مرحله انتشار رسید.


این مقام مسیول ادامه داد: در ابتدای انتشار این اوراق بدون ضامن است و صرفا دارایی‌های سهام، پایه انتشار قرار می‌گیرد که دارایی پایه گروه مالی توسعه مهر آیندگان، سهام شرکت گل گهر است و به اتکای آن توسعه مالی مهر آیندگان ۷۰۰ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق تامین مالی می‌کند. اوراق اجاره سهام پیش از این با پشتوانه ضامن بانکی و یا وثیقه سهام منتشر می‌شد که این اوراق نه ضامن بانکی دارد و نه سهامی، وثیقه آن است اما باید در نظر داشت شرکتی که رتبه اعتباری بالایی کسب می‌کند به معنی آن است که توانایی عمل به تعهدات را دارد.


تقی پور در خصوص ساز و کار این اوراق توضیح داد: از آنجا که اوراق بدون ضامن با تکیه بر رتبه اعتباری پذیره‌نویسی می‌شود در صورتی که رتبه اعتباری ناشر افت کند و از گرید لازم خارج شود یا در صورت نکول، کمیته نکول در سازمان بورس تشکیل و ضمانت‌هایی تعیین خواهد شد که اوراق دارای پشتوانه ضامن یا توثیق سهام شود.


وی درباره ظرفیت انتشار اوراق با رتبه اعتباری اضافه کرد: نهادهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند ۱۵ درصد از منابع را در اوراق بدون ضامن سرمایه‌گذاری کنند. اکنون دارایی‌های تحت مالکیت نهادهای مالی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۱۵ درصد آن معادل حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان ظرفیت سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود دارد. تامین سرمایه لوتوس بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان دارایی را مدیریت می‌کند با توجه به این حجم از دارایی تحت مدیریت این فرصت را در اختیار داریم که به همه نهادهایی که قصد تامین مالی دارند کمک کنیم و امیدواریم بتوانیم حجم تامین مالی را در بازار سرمایه افزایش دهیم.


کاهش ریسک اعتباری ناشران با رتبه‌بندی اعتباری


رضا عیوضلو مدیرعامل رتبه‌بندی اعتباری پایا نیز با اشاره به اینکه انتشار اوراق بر اساس رتبه‌بندی اعتباری این امکان را فراهم می‌کند که ناشران بدون در اختیار داشتن ضامن از بازار سرمایه تامین مالی کنند، گفت: شرکت‌های رتبه‌بندی از سال ۹۷ تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند و تخصیص رتبه اعتباری به شرکت‌ها ریسک اعتباری ناشران را در بازار سرمایه آشکار می‌کند تا سرمایه‌گذاران با علم به این ریسک‌ها، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.


وی رتبه‌بندی اعتباری را یک صنعت جوان معرفی کرد و افزود: اولین رتبه‌بندی اعتباری در ایران را شرکت رتبه‌بندی پایا در فروردین سال ۹۷ ارایه کرد و تا کنون رتبه‌بندی اعتباری چندی از شرکت‌های بزرگ بورسی را انجام داده است. از اوایل سال جاری سازمان بورس به شرکت‌های بورسی و فرابورسی اجازه داده در صورتی که رتبه اعتباری لازم را کسب کنند می‌توانند بدون در اختیار داشتن ضامن نسبت به انتشار اوراق اقدام کنند. شرکت پایا به گروه توسعه مالی مهر آیندگان در افق بلندمدت رتبه اعتباری A+ را اختصاص داده است.


بنابراین گزارش، گروه مالی توسعه مهر آیندگان با نماد "ومهان" و حاضر در بازار دوم فرابورس، اقدام به انتشار ۷ میلیون ورقه اجاره سهام با نرخ سالانه ۲۰ درصد کرده که مواعد پرداخت سود هر سه ماه یک‌بار خواهد بود. پذیره‌نویسی نخستین اوراق اجاره سهام فاقد ضامن و با تکیه بر رتبه‌بندی اعتباری در نمادهای "مهان۰۱ و مهان۰۲" از شنبه در فرابورس آغاز شده و تا فردا سیزدهم بهمن ادامه دارد. در این پذیره‌نویسی بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس شرکت‌های تامین سرمایه لوتوس پارسیان و تامین سرمایه امید هستند و عاملیت فروش آن نیز برعهده کارگزاری خبرگان سهام است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0