بااقتصاد
1400/03/05
15:15
بازگشت محتاطانه حقیقی‌ها به معاملات بازارهای سهام و سبزپوشی شاخص هم‌وزن/ مناقشه انتخاباتی در میدان بزرگ بورس و ظرفیت ۵۰ میلیونی سهامداران

گزارش بازار/ چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ با تایید نهایی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در یکی‌دو روز اخیر و تا زمان مشخص شدن رییس دولت سیزدهم، بازار سرمایه با ۵۰ میلیون سهامدار، محل مناقشه‌ها و جدال نامزدها برای کسب رای و جلب اعتماد سهامدارانی خواهد شد که در یک سال گذشته بیش‌ترین آسیب و زیان را از سوی سیاسیون دیده است. سبزپوشی شاخص کل از دیروز و امروز و همچنین بازگشت محتاطانه حقیقی‌ها به معاملات بازار سهام را می‌توان نقطه آغاز این جدال دانست.

استقبال سبز بورس از هفته دوم خرداد


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز چهارشنبه ۵ خردادماه در بازارهای سهام تهران متاثر از صعود دیروز شاخص کل، در مدار متعادل و مثبت آغاز شد و با افزایش حدود ۴۰۰۰ واحدی شاخص کل و سبزپوشی شاخص هم‌وزن به پایان رسید. شاخص کل فرابورس به همراه سایر شاخص‌های دیگر بازار سهام، صعودی بودند و به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه هفته دوم خرداد را نیز با معاملات مثبت آغاز خواهد کرد.


آب رفته به جوی سهامداران بازمی گردد؟!


در میان خبرها و اظهار نظرهای متفاوت امروز در حوزه‌های مختلف، آن‌چه که بیش‌تر جلب توجه می‌کرد و برای بازار سرمایه نیز اهمیت داشت، سخنان یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری در نشست خبری بود که مدعی شد درصورت نشستن بر کرسی سیزدهمین ریاست جمهوری ایران، با یک فرمان حکومتی نقدینگی‌های خارج شده از بورس در ماه‌ها گذشته را دوباره به جوی بازار سرمایه برمی‌گرداند!


جای خالی کانون سهامداران حقیقی و چانه‌زنی بازار سرمایه در رویدادهای سیاسی


صرف‌نظر از درستی این ادعا، این سخنان را از چند وجه باید بررسی و تحلیل کرد. فرد مدعی از ماه‌ها پیش در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار حمایت‌های شعارگونه از سهامداران متضرر بورس کرده و به‌نوعی خود را برای کارزار انتخاباتی آماده می‌کرد تا با جلب نظر و اعتماد بخشی از سهامداران ۵۰ میلیونی، برنده این میدان شود. در این‌میان، نبود کانون و سندیکای مستقل و مدافع حقوق سهامداران خرد و حقیقی، به‌خوبی احساس می‌شود. سندیکایی که پیگیر مطالبات عمومی و صنفی سهامداران خرد و حقیقی از مراجع و مراکز تصمیم‌گیر و نهادهای نظارتی باشد.


ظرفیت ۵۰ میلیونی بورس در اقتصاد و سیاست کلان کشور


همچنین در زمان بده‌بستان‌های سیاسی مانند انتخابات با روش‌های قانونی و با اتکا به قدرت و جایگاه صنفی خواستار احقاق حقوق اعضای سندیکا شود. ظرفیت جامعه ۵۰ میلیونی سهامداران بازار سرمایه، می‌تواند جایگاه مهمی در لابیگری و چانه‌زنی‌های سیاسی و اقتصادی کشور ایفا کند، به‌شرط این‌که کانون و یا سندیکای حقیقی‌ها بدون دخالت افراد دولتی شکل بگیرد.


به‌هرروی، شعارهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری و کسب وجهه و رای از سهامداران حقیقی را می‌توان به فال نیک گرفت و تاثیرگذاری بازار سرمایه را در اقتصاد و سیاست‌های کلان کشور در آینده نزدیک جست‌وجو کرد.


صعود ۳۰۰ واحدی شاخص هم‌وزن با بازگشت حقیقی‌ها


از این مبحث که بگذریم، معاملات بازارهای سهام تهران که از دیروز به سمت مثبت و افزایش تقاضا کشیده شد، امروز نیز در هیمن فضا ادامه یافت. مهم‌ترین موضوع معاملات امروز، صعود حدود ۳۰۰ واحدی شاخص هم‌وزن بود که پس از مدت‌ها ریزش، دوباره به فاز مثبت بازگشت.


نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز در صدر صعودکنندگان


مثبت‌سازان اصلی بورس تهران، نمادهای بزرگ فارس، رمپنا، فولاد، فخوز، نوری و وبملت بودند که با افزایش تقاضا از حقوقی‌ها، بیش‌ترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل گذاشتند. در بازار فرابورس نیز، نمادهای زاگرس، بپاس، هرمز، آریا و میدکو شاخص‌سازی کردند و حدود ۳۰ واحد مثبت بر شاخص کل افزودند.


در جریان معاملات متعادل امروز بازارهای سهام تهران، اپال، بوعلی، ثامید، خودرو و خساپا در ردیف پرتراکنش‌های بورس قرار گرفتند و فگستر، فتوسا، وسپهر و بپبوند از فرابورس بالاترین میزان دادوستدهای را به خود اختصاص دادند.


افزایش تقاضا در نیمه نخست معاملات


با فعال شدن تقاضا در جریان معاملات امروز، پس از صعود ۵۰۰۰ واحدی شاخص کل در میانه‌های بازار، برخی از معامله‌گران در نیمه دوم در سمت فروش فعال شدند و شاخص کل در وقت پایانی بیش از ۱۰۰۰ واحد مثبت را از دست داد و در نهایت با ۳۹۱۵ واحد افزایش روی رقم یک میلیون و ۱۰۹ هزار واحد ثابت ماند. صعود ۲۹۷ واحدی شاخص هم‌وزن نیز آن را به پله ۳۸۳ هزار و ۱۴۰ واحدی ارتقا داد و شاخص کل فرابورس هم با بیش از ۲۹ واحد رشد، رقم ۱۷ هزار و ۵۸۲ واحدی را ثبت کرد.


موافقت وزیر نفت با تنفس خوراک پالایشگاه‌ها و رشد تقاضای پالایشی‌ها


در فضای متعادل بازارهای سهام تهران، معامله‌گران امروز از خریدهای سنگین در سهم‌های کامودیتی محور کمی عقب کشیدند و بیش‌تر به سمت نمادهای پالایشی، فلزی، معدنی، شیمیایی، بانکی و خودرویی تمایل نشان دادند. توجه به نمادهای پالایشی با اعلام موافقت دولت برای تنفس خوراک پتروشیمی‌ها همراه شد.


بر اساس این گزارش، وزیر نفت امروز در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی، اعلام کرد که پس از بررسی موضوع تنفس خوراک واحدهای پتروپالایشگاهی، مجوز آن صادر و مشکل این واحدها برای خوراک حل شده است.


در همین‌حال، برخی نمادهای کوچک بازار نیز امروز مورد توجه خریداران قرار گرفتند و سهم‌های سیمانی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کاشی و سرامیک، و انبوه‌سازی در صدر تقاضای خرید در گروه‌های کوچک ایستادند.


عرضه اولیه غکوروش در بورس


امروز همچنین نماد غکوروش در بازار بورس تهران عرضه اولیه و تعداد ۲۴۰ میلیون سهم، معادل ۸ درصد، به شیوه ثبت سفارش برای خریداران در نظر گرفته شد. به گفته محمود گودرزی، معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران، با خرید سهام صنعت غذایی کوروش در روز عرضه اولیه، اوراق اختیار فروش تبعی به سرمایه گذاران تخصیص می‌یابد و نیازی به انجام معامله جداگانه برای خرید اوراق اختیار فروش تبعی نیست. همچنین تخصیص اوراق تبعی صرفا در روز عرضه اولیه صورت می‌گیرد و در صورت خرید سهام مذکور در سایر روزها، تخصیص اوراق تبعی انجام نمی‌شود.


رشد تقاضا و افزایش تعداد نمادهای مثبت


تعداد نمادهای مثبت در بازارهای سهام امروز هم روند افزایشی را طی کرد و به ۱۶۵ نماد رسید. در مقابل ۴۳۰ نماد هم در روند منفی معامله شدند. ۹۴ نماد هم رشد بیش از ۳ درصدی را ثبت کردند و ۳۱۱ نماد نیز با افت بیش از ۳ درصدی مواجه شدند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌چهار‌شنبه پنجم خرداد ۱۴۰۰


ارزش کل معاملات بازارهای سهام در یک روز متعادل و نسبتا مثبت نیز با افزایش همراه نبود و به حدود ۵ هزار میلیارد تومان رسید. سهم بورس تهران از این میزان ۳۵۰۰ میلیارد تومان بود که بخشی از آن به عرضه اولیه غکوروش اختصاص داشت.


ارزش معاملات فرابورس هم بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان با حجم معاملات کمتر از یک میلیارد تومان سهم، ثبت شد. گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و بانک پرتقاضاهای امروز بازار بودند که به ترتیب با ۲۳۲، ۱۸۴ و ۱۶۰ میلیارد تومان برترین صنایع از نظر ارزش و حجم معاملات لقب گرفتند.


ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس هم حدود ۲۱۵۰ میلیارد تومان رقم خورد و به‌این‌ترتیب، بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به سهامداران عمده انجام شد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۰۹,۳۶۹.۵۹ (۳۹۱۵.۵۲افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۳.۱۴۰.۷۱ (۲۹۷.۸۵افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۵۰۹ میلیارد تومان


تعداد معاملات: ۵۰۷ هزار سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فارس، رمپنا و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۵۸۲.۳۷ (۲۹.۴۷افزایش)


ارزش معاملات: ۱,۴۵۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹۰۰ میلیون سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: زاگرس، بپاس و هرمز


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0