ایبنا
1400/10/30
18:59
تاکید رئیس جمهور بر لزوم تحول در نظام بانکی بین ایران و روسیه

نشست رئیس جمهور با فعالان اقتصادی روسیه برای عملیاتی کردن نقشه‌راه ارتقای مناسبات اقتصادی در مسکو برگزار شد.

به گزارش ایبنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه به روسیه، با جمعی از فعالان اقتصادی و تجار این کشور دیدار و گفتگو کرد.


رئیس جمهور در این دیدار آشنایی با دیدگاه‌های فعالان اقتصادی در کشور روسیه را بسیار مغتنم توصیف کرد و گفت: آشنایی سران و مقامات دو کشور با دیدگاه‌های فعالان در حوزه تجارت و اقتصاد می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان و راهبردی برای همکاری دوجانبه موثر باشد.


آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: روسیه از تمدن و فرهنگ ارزشمندی برخوردار است و ظرفیت‌های بسیاری در دو کشور ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد.


دکتر رئیسی، همسایگی، منافع و دشمنان مشترک را از دلایل ضرورت افزایش همکاری میان ایران و روسیه برشمرد و گفت: علاوه بر منافع مشترک دشمنان مشترکی هم داریم که رشد و پیشرفت در منطقه را نمی‌خواهند اما ما باید رشد و توسعه را به حدی برسانیم که دیگران نتوانند برای تحقق اهداف سیاسی و فرهنگی خود در این منطقه نفوذ کنند.


رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی علل پایین بودن حجم تجارت دو کشور گفت: باید با نگاه آسیب‌شناسانه، مشکلات و موانع را شناسایی و برطرف کنیم.


دکتر رئیسی با اشاره به دیدار با همتای روس خود، اظهار داشت: در این دیدار به مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختیم و بنده و آقای پوتین هم‌نظر بودیم که باید از ظرفیت‌های همکاری ایران و روسیه بهتر استفاده کرد، کریدور شمال به جنوب فعال شود و مشکلات پیش پای فعالان اقتصادی رفع شود.


رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تحول در نظام پولی و بانکی بین ایران و روسیه، گفت: برای حل این مشکل بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و روسیه می‌توانند توافق کنند بانک‌های ایران و روسیه در هر دو کشور فعال شوند تا فعالان اقتصادی با سهولت مبادلات پولی و مالی خود را انجام دهند.


رئیس جمهور با اشاره به پیشنهاد یکی از حاضران درباره ایجاد بستری برای شناخت ظرفیت‌های استان‌های ایران و روسیه، گفت: معرفی این ظرفیت‌ها مهم است و با رفع مشکلات گمرکی، نباید مانعی در امور گمرکی پیش پای فعالان اقتصادی باشد.


دکتر رئیسی مواضع روسای جمهور ایران و روسیه را نزدیک و دارای اشتراکات فراوان توصیف کرد و گفت: مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه فراهم شده است.


پیش از سخنان رئیس جمهور شماری از فعالان اقتصادی روسیه دیدگاه‌های خود و مشکلات ارتقای روابط تجاری بین دو کشور را مطرح کردند.


نماینده اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه گفت: روحیه تجار روسی همکاری با ایران است و می توان در همکاری با ایران به پروژه‌های سبز توجه جدی کرد.


محمد شین، رئیس گروه نگرش راهبردی شورای فدراسیون «روسیه - دنیای اسلام»، گفت: خواهان نظم عادلانه در جهان برای مقابله با چالش‌ها و تقویت نظم جهانی براساس حقوق بین‌الملل هستیم و بسیار خوشحال خواهیم شد نمایندگان ایران فعالانه همکاری با گروه ما را ادامه دهند.


ایگور ماروزوف، رئیس گروه دوستی ایران و روسیه در شورای فدراسیون روسیه، اظهار داشت: سفر شما به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین باعث تحرک در روابط اقتصادی بین دو کشور خواهد شد اما استان‌های ما اطلاعات کمی از ایران دارند و باید در این زمینه اقداماتی انجام شود.


سرگئی تومانوف، مدیر اجرایی گاز پروم اینترنشنال نیز در این دیدار گفت: ما درباره توسعه ۴ میدان گازی با ایران در حال همکاری هستیم و مشکل، مارکتینگ گاز در ایران است و ایده اصلی ما ایجاد شرکت مشترک است.


سرگئی گورکوف، مدیرعامل شرکت روس گیولوگیا هم در زمینه افزایش مبادلات اقتصادی با ایران، گفت: ما در دریای خزر و خلیج فارس تجربه کاری داریم و تجربیات خوبی نیز در حوزه تامین آب آشامیدنی داریم که می‌تواند به همکاری مشترک منجر شود.


انتهای خبر

0
0