همفکران
1400/12/04
15:49
گزارش بازار / مثبت با چاشنی احتیاط

شاخص کل بورس تهران چهارمین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد بیش از ۳۴۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۸۸ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی تمام روز را سبزپوش بود و در دوساعت ابتدایی، با حرکت لاک پشتی در مسیر صعودی، ۳ هزار واحد رشد را رقم زد و بعد از آن...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران چهارمین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد بیش از ۳۴۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۸۸ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی تمام روز را سبزپوش بود و در دوساعت ابتدایی، با حرکت لاک پشتی در مسیر صعودی، ۳ هزار واحد رشد را رقم زد و بعد از آن متعادل شد و در همان محدوده ها درجا زد.


به نظر می رسید طی امروز کوچک های بازار از تقاضای بیشتری برخوردار بودند. به همین ترتیب شاخص هم‌وزن نیز روندی رو به رشد داشت و جهش ۱۶۵۰ واحدی را به ثبت رساند.


نوری، رمپنا و وبملت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ کدام صف خرید را تجربه نکرند. در این میان نوری پرتقاضا تر بود و در دقایق پایانی تا یک قدمی سقف قیمتی بالا آمد. رمپنا ۳ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد و وبملت ۲+ خورد. فخوز، پارسان و تاپیکو بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. پارسان و فخوز با افت ۲ درصدی قیمت مواجه شدند. تاپیکو در مرز صفر معاملاتی با نوسانات منفی همراه بود.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای زاگرس و شگویا ۶۰ واحد افزایش داشت و در عدد ۱۷هزار ۵۸۹ قرار گرفت. اتکای و کزغال نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز از سرعت خروج نقدینگی های خرد کاسته شد و در نهایت حدود ۶۱ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۲ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر


وزیر خارجه عمان با پیام کتبی سلطان عمان برای ابراهیم رییسی به تهران می‌آید


بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه و فرستاده سلطان عمان صبح امروز در تهران مهمان حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه خواهد بود.


آمریکا: مذاکرات وین پیش‌رفت قابل توجهی داشته است


سخنگوی کاخ سفید: بازگرداندن زندانیان به خانه واقعا فوریت دارد و ما می‌خواهیم به زودی حل و فصل شود. اما این گفت‌وگوها از کانال جدایی انجام می‌شود.


ما پیش‌رفت قابل توجهی داشته‌ایم و این پیش‌رفت ادامه دارد. تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، بر سر هیچ چیز توافق نخواهد شد.


امیرعبداللهیان: موضوعات اندک اما مهمی در وین باقی مانده است


وزیر خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای عمانی:مذاکرات وین به مرحله حساس و مهمی رسیده است، موضوعات اندک اما مهمی در وین باقی مانده است.


کماکان گفت‌وگوهای مستقیم با کشورهای ۴+۱ داریم، در عین حال از مقامات آمریکا پیام های زیادی دریافت می کنیم مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم. به مذاکرات وین خوشبین هستیم.


از طریق وزیر خارجه عراق پیامی دریافت کردیم برای اعلام آمادگی طرف سعودی برای گفت‌وگوها با تهران.


پیشنهاد صادرات یک میلیارد دلاری قطعات خودرو در مقابل واردات خودرو


محمدرضا نجفی‌منش،رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور درباره صادرات قطعات خودرو گفت: طرحی به مجلس ارائه شده و در شورای نگهبان نیز این طرح به تایید رسیده و جلسه‌ای درباره این طرح در تشخیص مصلحت نظام برگزار شد که براساس آن پیشنهاد داده‌ایم که در مقابل صادرات قطعات خودرو واردات خودرو مجاز باشد.


به این صورت که قطعات خودرو به واردکننده خودرو داده می‌شود و وارد کننده قطعه را در کشور مقصد می فروشد و به ازای پول فروش قطعات یدکی خودرو، اقدام به واردات خودرو می کند که اگر این کار انجام شود صادرات قطعات خودرو سالانه به رقمی حدود یک میلیارد دلار می‌رسد.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و بانکی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و همچنین سه صنعت مذکور میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خودرو، خساپا و وبملت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صندوق های قابل معامله و گروه کاشی و سرامیک پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و کانی های فلزی صورت گرفت. در بین نمادها نیز کساوه و وتعاون بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و فملی و فرر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند .


در مجموع نخستین هفته معاملاتی اسفند ماه ۱۴۰۰ با حال هوای مثبت گذشت و اگرچه خبری از رشدهای عجیب غریب نبود، فروشندگان زیادی هم در کلیت بازار دیده نمی شد. امروز نیز همچون باقی روز های هفته مثبت و متعادل گذشت، اما به نظر می‌رسید که اقبال به کوچک ها بیشتر بود .


درحالی نخستین هفته اسفند را پشت سر گذاشتیم که قدم‌های بورس بازان در این هفته کاملا محتاطانه و محافظه کارانه بود. همانطور که همه می دانیم، در این روز ها هیچ چیز به اندازه اخبار سیاسی و برجامی در روند بازار تاثیر ندارد .


خودرویی ها استارتشان خیلی جان نداشت، اما در ادامه به خود آمدند و سوار بر موج تقاضا شدند. رنج کشی های مثبت در ایران خودرو زیاد بود و این نماد حتی در آستانه های بالا معامله شد، اما در نهایت به رشد ۲ درصدی قیمت بسنده کرد. خساپا ۱+ خورد و به ۱۷۳ تومان رسید. ورنا، خریخت و خاذین در سقف قیمت روزانه خوش درخشیدند .


در بانکی ها نیز خریداران غالب بودند. سامان امروز هم با صف خرید بست. وبملت در محدوده مثبت ۲ درصد در قیمت ۳۵۵ تومان روز را به پایان برد. وتجارت و وبصادر در حوالی صفر تابلو بستند و به ترتیب به قیمت ۲۰۰ و ۲۰۷ تومان رسیدند .


فولاد و فملی امروز را به نوسانات مثبت در مرز صفر معاملاتی اکتفا کردند و به ترتیب در قیمت ۱۰۴۱ تومان و ۷۰۵ تومان متوقف شدند. فسرب از جمله پرتقاضاهایی بود که با صف خرید بست. فاسمین ۲+ خورد. ذوب بیش از ۱ درصد بالا آمد و به ۲۴۱ تومان رسید .


عمده نمادهای شیمیایی یا حوالی آستانه های بالا معامله شدند یا در محدوده صفر تابلو درجا زدند، به این ترتیب خبری از منفی های عجیب غریب در این صنعت نبود. شگویا با رشد ۳ درصدی توانست محدوده ۱۰۰۰ تومان را پس بگیرد. فارس، پترول و آریا متعادل مثبت بودند .


پالایشی ها امروز را با عقب نشینی خریداران همراه بودند و همگی در محدوده صفر معاملاتی سنگر گرفتند. بنابراین تغییر قیمتی چندانی نداشتند .


در دارویی ها برای چندمین روز متوالی شاهد اقبال سهامداران به دعبید بودیم، نماد مذکور به ۱۹۲۳ تومان رسید. دتوزیع تا ۲.۵+ بالا آمد و در قیمت ۲۵۴۰ تومان بست .


عمده نمادهای سیمانی ها امروز هم مورد توجه بودند. سفارس و ستران با صف خرید بستند. سصفها ۳+ خورد و به ۳۱۹۸ تومان رسید .


حمل و نقلی ها، غذایی ها، سرمایه گذاری ها، انبوه سازی ها و کاشی و سرامیکی ها از جمله صنایع پرطرفدار امروز بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نماد های خعمرا، شکف و حگردش و در بازه ۳۰ روزه نمادهای شکف، وتعاون و خعمرا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


خعمرا که از اواسط بهمن ماه معاملاتش با برتری فروشندگان در کف قیمتی دنبال می شد، امروز توانست با همت حقیقی ها از صف فروش به صف خرید برسد. نماد مذکور که امروز را با صف خرید به پایان رساند، حدود ۱۵ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد که حجم خوبی برای این نماد محسوب می شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را کساوه با ۵.۴۷ درصد، غدام با ۴.۴ درصد و خلنت با ۴.۲۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۸ درصد، دفارا با ۲.۸۲ درصد و غبشهر با ۲.۵۳ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز گذشته تغییری نداشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۳۷۰ تومان در حال معامله است .


سکه طرح جدید ۰.۲۹ درصد افزایش داشت و به ۱۱ میلیون و ۸۶۱ هزار تومان رسید .


انس طلا ۰.۳ درصد افت ارزش داشت و به محدوده ۱۸۹۴ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0