سنا
1400/03/07
11:51
یک هفته با بورس کالا

در هفته ای که گذشت شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آن ها به «شکسته شدن رکورد تاریخی ارزش معاملات ماهانه» و «جمع بزرگان معدنی کشور تکمیل شد»، «محصولات ۹ شرکت سیمانی شستا در راه بورس» و « خزانه بانک آینده آماده پذیرش سکه طلا شد» اختصاص داشت.

شکسته شدن رکورد تاریخی ارزش معاملات ماهانه


به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالا خبر، طی اردیبهشت ماه سال جاری، ۲ میلیون و ۹۲۵ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۴۰۶ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به فرودین ماه به ترتیب رشد ۶ و ۱۶ درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد. رویداد مهم در این حوزه، ثبت رکورد جدید ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی ارزش معاملات ماهانه بوده که در تاریخ معاملات بورس کالا بی سابقه بوده است.


ابلاغیه به شرکت های وزارت کار برای عرضه محصولاتشان در بورس کالا


محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اصل شفافیت مهمترین عواملی است که موفق شدیم به کمک آن به سود قابل توجه در فعالیت‌های اقتصادی برسیم، گفت: هشت سامانه شفافیت در وزارت تعاون استقرار یافته به گونه‌ای که سال گذشته به تمام شرکت‌ها بخشنامه‌ای ابلاغ کردیم که تمام کالاهایی که قابلیت عرضه در بورس کالا را دارند، باید در بورس کالا عرضه شوند و این هدف در برخی از شرکت‌ها اجرایی شده است.


جمع بزرگان معدنی کشور تکمیل شد


تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران یکشنبه ۲ خرداد ماه میزبان عرضه گسترده ۱۳۴ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن بود که عرضه ۳۰ هزار تن گندله غول معدنی کشور شرکت گل گهر برای نخستین بار پس از پذیرش در بورس کالای ایران انجام شد.


محصولات ۹ شرکت سیمانی شستا در راه بورس


محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با اشاره به ورود محصول ۹ شرکت سیمانی تابعه شستا و سیتا به بورس کالا، گفت: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با هدف افزایش شفافیت و کاهش نقش واسطه‌گری بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سیمان از روز یک شنبه ۹ خرداد محصولات سیمانی خود را در بورس کالا عرضه می‌کند.


محصولات شرکت های سیمانی آبیک، ساوه، صوفیان، فارس نو، فارس، غرب، خزر، قائن و خاش آماده ورود به بورس کالا هستند و روز یکشنبه نخستین عرضه آن ها انجام می‌شود. همچنین سیمان کرمان نیز در این روز همزمان با شرکت های تابعه شستا اقدام به عرضه سیمان می کند تا در این روز شاهد عرضه همزمان ۱۰ شرکت سیمانی در بورس کالا باشیم.


خروج از نظام قیمت گذاری و احیای صنعت سیمان


مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اتفاق جدید صنعت سیمان و اجازه عرضه آن در بورس کالا می گوید که در این صورت نرخ تعیین شده براساس عرضه و تقاضا در بورس کالا، مبنای نرخ فروش محصولات خواهد بود که این اتفاق به سود صنعت است؛ البته امیدوارم با توجه به اینکه دولت در نرخ سیمان به واسطه پروژه‌های عمرانی ذی نفع است شاهد دخالت یا نرخ‌های ترجیحی در معاملات نباشیم.


اصلاح پایدار بازارها از مسیر بورس کالا


مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید که به هر میزان دایره عرضه کالاها در بورس کالا را گسترده تر کنیم، راه را بر رونق دلال بازی و واسطه گری در اقتصادمان می بندیم و در مقابل بازاری رسمی و شفاف را برای حمایت از تولید و همچنین سهامداران مهیا می کنیم؛ در این زمینه شاهد عرضه محصولات معدنی در بورس کالا هستیم تا علاوه بر واقعی سازی قیمت این کالاها، روی ریل اصلاح پایدار شیوه های تنظیم بازار از مسیر بورس حرکت کنیم.


ضرورت عرضه کامل زنجیره فولاد در بورس کالا


ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا باید انجام شود گفت: با این اقدام در بستر شفاف بورس کالا قیمت گذاری واقعی محصولات صورت می گیرد و در روند تصحیح مدیریت کمک شایانی می شود.


خزانه بانک آینده آماده پذیرش سکه طلا شد


مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران هفته گذشته با صدور اطلاعیه ای از گشایش نماد معاملاتی خزانه بانک آینده برای آغاز معاملات گواهی سپرده سکه طلای تمام بهار آزادی طرح امام (ره) از روز یکشنبه هفته آینده خبر داد.


انتهای خبر

0
0