بااقتصاد
1400/09/29
15:13
روی خوش بورس به تغییر لایحه بودجه ۱۴۰۱ و حفظ منافع عمومی بازار سرمایه/ رشد ۹ هزار واحدی شاخص کل نویدبخش معاملات گرم در زمستان

گزارش بازار/دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ بازار سرمایه که این‌روزها چشم به راه افشای جزییات بسته ۱۰گانه حمایتی وزیر اقتصاد و تغییر لایحه بودجه سال آینده بود، با اعلام تایید دولت و مجلس از این بسته بورسی توسط خاندوزی، به معاملات امروز سهام روی خوش نشان داد. رشد ۹۸۴۱ واحدی شاخص کل، هرچند با معاملات منفی در بخشی از بازار سرمایه همراه بود اما نویدبخش گرم شدن تنور بورس در سه ماهه زمستان است. تاثیر مطلوب معافیت ۵درصدی مالیاتی صنایع، خریداران سهام را امروز به صف تقاضا برای صنایع فولادی، پتروشیمی و پالایشی کشاند.

افزایش تقاضا برای صنایع فولادی، پتروشیمی و پالایشی


به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران امروز، دوشنبه ۲۹ آذرماه با افزایش تقاضا برای سهام برخی صنایع بزرگ و شاخص‌ساز، تابلوهای بورس‌های تهران را تا حدودی سبزپوش کرد. شاخص کل بورس با صعود حدود ۱۰ هزار واحدی برای چندمین‌بار وارد کانال ۱.۳ میلیون واحدی شد و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۴۰۶ واحد رشد، به رقم ۳۴۳ هزار و ۹۰۱ واحد ارتقا یافتو شاخص کل فرابورس اما منفی ۹ واحدی را رقم زد و در نقطه ۱۸ هزار و ۴۳۹ واحدی متوقف ماند.


شاخص‌سازی فولاد در بورس تهران


در بورس تهران، فولاد بازهم شاخص‌سازی کرد و برخلاف دیروز که بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشت، امروز با ۱۸۳۲ واحد مثبت، جبران مافات کرد. البته قیمت فولاد همچنان زیر کف ۱۰۰۰ تومانی قرار دارد. پارسان، فارس، وبملت، کگل، فملی و وتجارت، در رتبه‌های بعدی شاخص‌سازان بورس تهران ایستادند. در این بازار، نمادهای خودرو و کالا جزو سهم‌های پرتراکنش و منفی قرار گرفتند و شستا پرتراکنش‌ترین سهم مثبت در این جدول بود. خساپا، فولاد و وتجارت هم پس از شستا در رتبه‌های بعدی ایستادند.


شاخص آیفکس منفی ماند


دادوستدهای اکثرا منفی در بازار فرابورس، با کاهش قیمت سهام نمادهای بزرگی چون زاگرس، سمگا، مادیرا و دماوند منجر به افت شاخص کل آیفکس شد و شگویا، شجم و کگهر مانع از ریزش بیش‌تر شاخص فرابورس شدند. نمادهای پرتراکنش و مثبت در بازار فرابورس امروز به نام فرابورس، توسن، مدیریت و شگویا رقم خورد.


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز ۶۱۰ نماد شرکتی را برای انجام دادوستدهای‌شان انتخاب کردند و ۳۷ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، روی تابلو ثبت شدند.


تاثیر مثبت بسته پیشنهادی وزیر اقتصاد بر بازار سرمایه


تاثیر مثبت پیشنهاد وزیر اقتصاد برای تغییر لایحه بودجه ۱۴۰۱ در راستای حمایت از بازار سرمایه و تایید آن توسط رییس جمهوری و کابینه دولت را می‌توان یک اقدام کاملا بورسی از سوی خاندوزی محسوب کرد. وزیر اقتصاد شب گذشته از تصویب قاطع دولت برای تغییر لایحه بودجه سال آینده بر مبنای اجرای بسته ۱۰گانه وی خبر داد. طبق مفاد این بسته، در سال ۱۴۰۱ سقف قیمت گاز خوراک پتروشیمی ها معادل قیمت گاز صادراتی تا حداکثر ۵۰۰۰ تومان تعیین شد و نرخ گاز سوخت صنایع فولادی نیز معادل ۴۰درصدب خوراک پتروشیمی و حداکثر ۲۰۰۰ تومان ه تصویب رسید.


همچنین مقرر شد مالیات شرکت‌های تولیدی ۵درصد کاهش یابد و فرمول حقوق معادن نیز در سال آینده تغییر نکند. در سال ۱۴۰۱ معادل مالیات نقل‌وانتقال سهام برای تقویت بازار به صندوق تثبیت برگردانده می‌شود و مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه صندوق تثبیت بازار تخصیص داده شد.


بر اساس این بسته پیشنهادی، ۱۰درصد از وجوه حاصل از عرضه اولیه سهام شرکت‌های دولتی به بازارگردانی اختصاص یافت و انتشار اوراق دولتی در بازار منوط به جریان ورودی ۵۰درصدی به بازار سرمایه شد. بانک مرکزی نیز موظف است نرخ تسعیر ارز بانک‌ها را معادل ۹۰ نرخ نیما در ۶ ماهه گذشته اعلام کند.


در بند نهم این دسورالعمل، به رییس سازمان بورس اجازه داده شد تا در جلسات ستاد اقتصادی دولت و تصمیم‌گیری برای انتشار اوراق حضور یابد. همچنین بانک مرکزی موظف شد در بازار بین بانکی و بازار ثانویه مداخله کند و سقف نرخ سود را در سقف ۲۰درصد نگه دارد.


به‌نظر می‌رسد این بسته ۱۰ گانه وزیر اقتصاد با سایر دستورالعمل‌های وزرای پیشین و روسای سازمان بورس، متفاوت است و قابلیت اجرایی بالایی دارد که در صورت اجرای درست، می‌تواند راهگشای معاملات بازار سرمایه در جهت مثبت باشد.


تکلیف رییس جمهوری به بانک مرکزی برای ساماندهی وضعیت بانک‌ها


درهمین راستا، رییس جمهوری نیز امروز به بانک مرکزی دستور داد تا برای ساماندهی وضعیت بانک‌ها اقدام کند. رییسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که شب گذشته (یکشنبه) برگزار شد، با بررسی گزارشی از مهار و کنترل رشد پایه پولی و نقدینگی کشور در سه ماهه گذشته، این دستور را صادر کرد.


به گفته رییس جمهوری، آمارها نشان می‌دهد عملکرد دولت اثر کاهنده‌ای بر رشد پایه پولی و نقدینگی گذاشته و سرعت رشد پایه پولی کشور به میزان ۴.۸ درصد از آنچه پیش‌بینی می‌شد کندتر شده و تا ۱۲ درصد کاهش یافته است. در این جلسه همچنین پیشنهادهای وزارت امور اقتصادی و دارایی در مورد بازار بورس مطرح و با آن‌ها موافقت شد. از جمله این پیشنهادها تعیین قیمت سوخت و خوراک گاز صنایع با توجه به ملاحظات بخش صنعت مورد بحث و بررسی قرار گرفت که جزییات آن اعلام خواهد شد.


حمایت مجلس و کمیسیون اقتصادی از وزیر اقتصاد


پس از اعلام موافقت دولت از برنامه‌های حمایتی وزیر اقتصاد و تغییر لایحه بودجه ۱۴۰۱، برخی نمایندگان مجلس نیز موافقت خود را اعلام کردند. جلیل محمدی میبدی، نماینده تفت و میبد در مجلس، در این زمینه اظهار کرد: بورس تاکنون مسیر درستی را پیش نرفته است و مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از بورس حمایت می‌کند. اگر پیشنهاداتی برای تقویت بازار بورس مطرح شود نیز حتما با آن موافقت می‌کنیم.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز خبر داد که اصلاحیه قانون بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی شد و فردا از ان رونمایی می‌شود. به گفته محمدرضا پورابراهیمی، این اصلاحیه پس از رونمایی، در اختیار فعالان و کارشناسان بازار سرمایه قرار خواهد گرفت و پس از جمع‌آوری رای، کمیسیون اقتصادی وارد فاز تصویب قانون جدید خواهد شد.


برگزاری آیین گشایش معاملات آتی مس در بورس کالا


امروز همچنین بورس کالای ایران شاهد برگزاری آیین گشایش معاملات آتی مس و گواهی سپرده مس و میلگرد بود. در این مراسم که با حضورر وزیر صنعت، رییس سازمان بورس، مدیرعامل بورس کالای ایران و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد، پورابراهیمی به وزیر صنعت پیشنهاد داد که انفال غیر فعال و معادن غیر فعال را از طریق شرکت‌های پروژه و از مسیر بازار سرمایه فعال کنند.


وعده پورابراهیمی برای تصویب تشکیل شرکت‌های پروژه


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس وعده داد که در بودجه ۱۴۰۱، بندی را برای تشکیل شرکت‌های پروژه در مجلس بگنجانند. وی از فاطمی امین، به‌عنوان یک وزیر صنعت بورسی یاد کرد و گفت: فاطمی امین اولین وزیری (صنعت) است که در دولت سیزدهم در بورس حضور می‌یابد. این حضور پیام خوبی برای دستگاه‌های اجرایی کشور است و اقدامات خوب ایشان در قبال بازار سرمایه باعث حضور وی در این جلسه شده است.


اعلام آمادگی عشقی برای عرضه خودرو در بورس کالا


رییس سازمان بورس هم در این مراسم با ایراد سخنانی، آمادگی بازار سرمایه را برای عرضه خودرو اعلام کرد و گفت: آماده‌ایم عرضه خودرو در بورس را نهایی کنیم . عشقی افزود: یکی از موضوعات مهم که در حال رایزنی هستیم، عرضه خودرو در بورس کالاست و ما آمادگی کامل داریم که آن را به سرانجام برسانیم.


تقدیر رییس سازمان بوس از وزیر صنعت برای بازنگری قیمت‌گذاری خودرو


رییس سازمان بورس همچنین با اشاره به دغدغه دیگر بازار سرمایه اشاره و اظهار کرد: بازار سرمایه از قیمت‌گذاری دستوری رنج می‌برد و اقدامات وزیر صنعت درحوزه بازنگری قیمت‌گذاری دستوری به‌ویژه برای خودرو قابل تقدیر است. به گفته عشقی، فاطمی امین در زمینه قیمت تمام‌شده خودروها برای کاهش اثر قیمتی بر مردم برنامه‌های خوبی را اجرا کرد.


وزیر صنعت: مزایده معدن در دی و بهمن برگزار می‌شود


وزیر صنعت نیز در مراسم امروز، خبر از برگزاری مزایده معدن در ۳ دی و ۶ بهمن ماه داد. فاطمی امین، تصریح کرد: باید ضوابطی را برای بازار و کنترل قیمت‌ها بگذاریم و دولت مجاز است که واگذاری معادن را از طریق بورس انجام دهد. این موضوع در بودجه آماده شده است و ۳ دی و ۶ بهمن، مزایده معدن برگزار می‌شود.


کاهش نرخ تورم تولید از مسیر بورس کالا


وزیر صنعت، کاهش نرخ تورم تولیدکننده را از مسیر بورس کالا اعلام کرد و گفت: برای مدیریت هوشمند و اصلاح بازارها، بورس کالا بهترین مسیر است. معاملات خارج از بورس، ضابطه‌مند نیست و بر همین اساس، یکی از اقدامات وزارت صمت برای بیش از ۳۰ کالای سهمیه‌بندی شده، این است که ۲۰ کالا از بند سهمیه حذف شود و به سرعت برای ۱۰ مورد کالای باقی‌مانده نیز اقدام خواهیم کرد. به گفته وی، نتیجه این اقدامات در کاهش نرخ تورم تولیدکننده نمایان خواهد شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دو شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم ۸۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۴۷۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۵۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، از رقم ناچیز ۱۲۰۰ میلیارد فراتر نرفت. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای توسن، شپدیس و های‌وب اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز خریدهای‌شان را بیش‌تر روی سهم‌های بپاس، تپکو و خودرو متمرکز کردند .


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی، به ترتیب با ۲۳۵ ، ۲۱۴ و ۱۶۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت اما کم‌رمق امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۰۱.۵۱۶.۸۱ (۹۸۴۱.۲۸افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۴۳.۹۰۱.۹۵ (۴۰۶.۷۰افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۶۱۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری مثبت: فولاد، پارسان و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۴۳۹.۹۴ (۹.۱۰-)


ارزش معاملات: ۱.۲۱۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۹ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: زاگرس، سمگا و مادیرا


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0