بورس۲۴
1401/01/23
09:34
با آسیاتک آشنا شوید؛ سهمی که به زودی عرضه اولیه می شود

جلسه معارفه شرکت آسیاتک با حضور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره آسیاتک ، نمایندگان عرضه کننده و ارزشگذار سهم در روز دوشنبه ۲۲ اسفند ناه برگزار شد و به سوالات خبرنگاران و فعالان بازار درباره فعالیت‌ها، سوابق، دستاوردها و برنامه‌های آتی این مجموعه پاسخ داده شد.

با آسیاتک آشنا شوید؛ سهمی که به زودی عرضه اولیه می شود

بورس۲۴ : جلسه معارفه شرکت آسیاتک با حضور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره آسیاتک ، نمایندگان عرضه کننده و ارزشگذار سهم در روز دوشنبه ۲۲ اسفند ناه برگزار شد و به سوالات خبرنگاران و فعالان بازار درباره فعالیت‌ها، سوابق، دستاوردها و برنامه‌های آتی این مجموعه پاسخ داده شد.


محمد علی یوسفی زاده ، مدیر عامل شرکت آسیا تک در جلسه امروز معارفه شرکت در جنع فعالان بازار و اصحاب رسانه در خصوص وضعیت شرکت توضیح داد و گفت: مجموعه آسیاتک از سال ۱۳۹۵ برای حضور در بورس و عرضه سهام اعلام آمادگی کرده است و شهریور سال گذشته، به عنوان پانصد و نود و سومین شرکت پذیرفته ‌شده در بﺨﺶ «اطلاعات و ارتباطات»، گروه و طبقه «خدمات ارزش افزوده» با کد صنعت «۷۳۱۰» و نماد «آسیاتک، ASIATECH » در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت.


وی گفت: فروش ADSL در شرکت آسیاتک به طور متوسط از نظر تعدادی هر سال ۴ تا ۷درصدو از لحاظ ریالی رشدی معادل ۷۵درصد داشته است و بیش از ۵۰درصد از درآمد کل را نیز به خود اختصاص داده است.


طرح صیانت به درآمدهای ما مرتبط نیست


وی در خصوص طرح صیانت و تاثیر آن بر شرکت گفت: در خصوص تاثیر طرح صیانت بر روند درآمدی شرکت، اگر سرویس های زیرساختی ما نباشد بانک و پرداخت یا ثبت نام در دانشگاه یا سایر خدمات دچار اخلال خواهند شد. لذا نگاه تهدیدی به طرح صیانت نداریم و موضوعی نیست که به درآمدهای ما مرتبط شود.


۱۵ درصد سهم عرضه اولیه می‌شود


یوسفی زاده در خصوص میزان عرضه شرکت گفت: میزان عرضه بر اساس مصوبه هیئت مدیره پذیرش است و ۱۲ درصد عمومی و سه درصد به صندوق ها و جمعا ۱۵ درصد عرضه اولیه خواهد بود. سه درصد به جزء این عرضه اولیه به بازارگردان داده شده و ۲۰ درصد از منابع عرضه اولیه برای اولین بار در اختیار بازارگردان گذاشته شده که در راستای حمایت از سهامدار بعد از عرضه اولیه بتواند فعال شود. قرارداد بازارگردانی به مدت سه سال است.


وی با اشاره به تاسیس مجموعه داده های ابری امین آسیا ، در خصوص تاسیس این شرکت گفت: شرکت داده‌های ابری امین آسیا یک شرکت مشارکتی است. امین آسیا خدمات زیر ساختی ابری به بخش های تجاری و نهادهای دولتی ارائه می کند. آسیاتک یک سری توسعه را در این مجموعه انجام می دهد و بهره برداری آن در همین سال جاری اتفاق خواهد افتاد.


تعرفه ها افزایش می‌یابد


یوسفی زاده در خصوص فیبرهای نوری افزود: قرارداد مشارکت آسیاتک با مخابرات برقرار است و می توانیم روی فیبرها خدمات به فروش برسانیم.


وی گفت: تمام برنامه ریزی و پیش بینی های شرکت در خصوص تعرفه ها این است که آخرین تغییرات در سال ۹۶ ثبت شده است و با توجه به تورم در حوزه های مختلف، اجزای مختلف سرویس دهنده مان از این تورم خارج نبوده، از جمله منابع انسانی، تجهیزات، تبلیغات و بازاریابی تورم داشته‌ایم. همچنین برخی از خدمات زیرساختی شرکت مخابرات نیز مشمول این تورم شده است. در حال حاضر اجازه اینکه با حداکثر ظرفیت تعرفه سرویس ها تغییر کند را داریم. پیگیری های لازم در مورد مصوبه جدید نیز ادامه دارد که به تفاهم اولیه رسیده‌ایم؛ هر چند تا زمانی که تعرفه ما را کمیته تنظیم مقررات تایید نکند نهایی نمی شود.


مدیر عامل شرکت آسیا تک با اشاره به دیتا سنترهای آسیاتک گفت: دیتا سنترهای اصلی (بزرگراه کردستان، برج میلاد و ساختمان میرعماد) با دارا بودن ساختمان دیتاسنتر در "بزرگراه کردستان" ، "پروژه برج میلاد"، "ساختمان میرعماد" دیتا سنترهای شرکت هستند. که بیشترین ظرفیت خدمات قابل ارائه در بازار دیتاسنترهای تجاری را در اختیار دارند.


یوسفی زاده در خصوص ویژگی های شرکت گفت: انتقال دروازه­های اینترنت ( Internet Gateway ) به مناطق مشخص شده از سوی شرکت زیرساخت یعنی تهران، تبریز، مشهد و شیراز به منظور حذف فاصله دسترسی کاربران به شبکه جهانی اینترنت،یکی از گسترده ترین پوشش مشتریان ADSL و Public Wi-Fi در کشور با بیش از یک ۹۳۰.۰۰۰ مشترک متعلق به آسیاتک ظرفیتی نزدیک به ۱.۴۵۰.۰۰۰ پورت در حدود ۱۴۰۰ مرکز مخابراتی که در ۳۱ استان و بیش از ۴۳۰ شهر،قابلیت افزایش بیش از ۵۰ درصد مشتریان و به تبع افزایش درآمد حاصل از فروش برای شرکت بر اساس زیرساخت ایجاد شده، توسعه و پوشش مناسب جغرافیایی از منظر ارائه سرویس و شبکه فروش گسترده مویرگی با بیش از ۷،۰۰۰ عاملیت فروش، ایجاد بزرگترین دیتاسنتر محتوایی کشور با اختلاف ۱۰ برابر نسبت به نزدیکترین رقیب، شرکت در اجرای پروژه ایجاد دیتاسنتر CDN در کلان شهرهای کشور،اجرای پروژه توسعه شبکه فیبر نوری در سطح کشور برای ارائه انواع خدمات وبرخورداری از نیروی انسانی متخصص و پایدار از مهمترین ویژگی های آسیاتک است.


وی گفت: در شرکت های هم حوزه می توان گفت، بیش از ۹۰ درصد افرانت مشابه آسیاتک است. مخابرات بزرگ‌ترین بازیگر اینترنت کشور است. های وب نیز از دیگر شرکت هایی است که بیشترین شباهت درآمدی را با آسیاتک دارد. بطور کلی در ارزشگذاری شرکت و بررسی عملکرد رقبا P/E شرکت را عدد ۱۰ در نظر گرفتیم که منصفانه است.


فعلا تجدیددارزیابی نمی‌دهیم


معاون مالی شرکت در خصوص تجدید ارییابی شرکت گفت: شرکت آسیا تک تجدید ارزیابی نداشته تاکنون و دارایی های شرکت با نرخ های سال ۸۲ تجمیع شده و با بهای پایین در حساب ها است. درصورت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد.


وی در مورد خرید و فروش و معاملات lp گفت:به طور کلی، lp جزئی از دارایی ها و موجودی های شرکت است.حدود ۱۵۷ هزار lp با بهای تمام شده بسیار پایین خریداری شده که قیمت های فروش خوبی داشته است.حاشیه سود سال ۹۸ شرکت بالا بوده و دلیل آن فروش lp بوده است اما در سالهای بعد ، حاشیه سود خالص به روال عادی و سود خالص ۳۴_۳۵ درصد رسیده است.


سودآوری و درآمد ها محافظه کارانه دیده شده...


معاون مالی شرکت آسیاتک در خصوص درآمدهای شرکت افزود: طی روند سه ساله اخیر شرکت توانسته بیش از دوبرابر در دارایی‌ها حقوق مالکانه رشد داشته باشد و این روند در سال های آینده نیز ادامه دار خواهد بود. همچنین، طبق گزارش بودجه و ارزشگذاری و گزارش ۳ ماهه شرکت که در خرداد در سامانه کدال قرار می‌گیرد، برای سال ۱۴۰۱ برنامه‌ها و درآمدهای خوبی پیش بینی شده است.


به گفته وی، سودآوری و رشد درآمدهای شرکت ارزشگذاری شرکت محافظه کارانه دیده شده است.


وی در‌خصوص دارایی های نامشهود شرکت گفت: در اواخر سال ۱۴۰۰ آسیاتک یک شرکت را با اموال آن خریداری کرد؛ ۹۵۰۰متر مربع این شرکت دارای فضا و زمین و ساختمان است. ۶۰۰۰ متر زمین نیز دارد که بسیار ارزشمند است. فهرست دارایی ها و اموال شرکت آسیاتک نشان می‌دهد تمرکز شرکت تنها در حوزه دیتا نیست و سرمایه گذاری در زمین و ملک نیز انجام داده است که جز سرمایه گذاری های امن است.


به گفته وی، از ۱۳۰۰ میلیارد تومان دارایی های نامشهود شرکت آسیاتک ۶۰۰ میلیارد تومان آن در خصوص نرم افزارها و لایسنس هایی است که چه از داخل یا خارج تامین شده است. حدود ۱۵۰ هزار آی پی که در گزارش ارزش گذاری وجود دارد حفظ شده است.


وی در خصوص تعرفه های شرکت توضیح داد: باید بگوییم که تعرفه هم توسط شرکت و هم ارزش‌گذار ثابت دیده شده ولی بحث تغییر و افزایش تعرفه ها وجود دارد که در صورت وقوع آثار مالی آن از طریق کدال اطلاع رسانی خواهد شد.


پروژه ها محقق شوند ، افشا می‌کنیم


وی همچنین گفت: پروژه های در حال مذاکره آسیاتک هنوز در ارزش گذاری لحاظ نشده و به محض انجام در سال ۱۴۰۱ اطلاع رسانی می‌شود. قرارداد با سازمان امور مالیاتی در حال نهایی شدن است که به محض وقوع و انجام ، افشا خواهد شد.


معاون مالی آسیاتک گفت: پرداخت سود شرکت از طریق سجام خواهد بود و بلافاصله پس از مجمع سود تقسیمی حتما واریز خواهد شد.

انتهای خبر

0
0