ایبنا
1401/03/18
16:48
امکان استعلام مبالغ مسدود شده حساب‌ها بابت چک برگشتی

تکمله قانون جدید چک مبنی بر امکان استعلام مبالغ مسدود شده حساب ها بابت چک برگشتی اجرایی شد.

به گزارش ایبنا به نقل از روابط عمومی بانک سینا؛ با اجرای این بخش از قانون چک، مشتریان محترم بانک سینا می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت بانک مرکزی از مبالغ مسدود شده حساب‌ها بابت چک برگشتی مطلع شوند.


طبق قانون جدید چک و با راه‌اندازی سامانه محچک (مسدودسازی حساب صادرکننده چک برگشتی) که از ۷ خرداد ماه جاری عملیاتی شده، در صورت عدم موجودی کافی در حساب فرد صادرکننده چک، در مرحله اول از سایر حساب‌های وی در همان بانک جهت ذینفع بابت چک برگشتی مسدود خواهد شد.


بر این اساس بعد از ثبت غیر قابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، مراتب از طریق این سامانه به صورت برخط به تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری اطلاع داده خواهد شد.


پس از گذشت ۲۴ ساعت، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند تا هنگام رفع سوء اثر چک از افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید خودداری نمایند و بر اساس تکمله این قانون، وجوه کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک یا موسسه اعتباری است به میزان کسری مبلغ چک به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی مسدود خواهد شد.


از دیگر محدودیت‌های خدمات بانکی جهت دارندگان چک برگشتی طبق قانون جدید چک که از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی شده، عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانتنامه‌های ارزی و ریالی و عدم گشایش اعتبار اسناد ارزی یا ریالی است.


گفتنی ‌است مشتریان گرامی با مراجعه به وبسایت بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir مندرج در انتهای صفحه (پانوشت) سایت بخش «استعلام مبالغ مسدود شده حساب‌ها بابت چک برگشتی» و وارد نمودن مشخصات مورد نیاز می‌توانند از مبالغ مسدود شده حساب‌ها بابت چک برگشتی مطلع شوند.


انتهای خبر

0
0