بااقتصاد
1401/01/28
13:36
بررسی نماد «فملی»/ افزایش قابل توجه صادرات شرکت در سالی که گذشت

در ادامه بررسی و تحلیل صنعت مس، در این مقاله نگاهی به «فملی» به عنوان بزرگترین تولید کننده مس ایران که یکی از شاخص سازهای بازار بورس است پرداخته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، همانطور که گفته شد مس یکی از مهم‌ترین فلزات اساسی به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر توانسته نقش به خصوصی در اقتصاد کشورها و تورم بعد از انرژی ایفا کند.


مطالب مرتبط: نگاهی به صنعت مس/ چشم‌انداز صادرات این فلز در سال جاری چگونه خواهد بود؟

با توجه به تلاش جهان به جایگزین کردن منابع تجدیدپذیر و انرژی‌های سبز به جای سوخت‌های فسیلی، تقاضای جهانی برای این فلز در سال‌های آینده رو به افزایش خواهد بود و کمبود عرضه می‌تواند قیمت آن را با شیب نسبتا تندی افزایشی کند. به طوری که براساس پیش بینی گلدن من ساکس تا سال ۲۰۲۵ شاهد رشد ۵۰ درصدی قیمت جهانی مس رسیدن آن تا ۱۵ هزار دلار در هر تن خواهیم بود.


نتیجه‌گیری نهایی از مازاد تقاضا برای این کامودیتی با توجه به برنامه‌هایی که کشورهای آمریکا، چین و اروپا برای انرژی‌های سبز دارند، افزایش قیمت مس در میان‌مدت و بلندمدت ادامه خواهد داشت، که این می‌تواند تضمینی برای سرمایه‌گذاری مطمئن در شرکت‌های فعال در این صنعت باشد.


دو شرکت ملی صنایع مس ایران و صنایع مس شهید باهنر، دو شرکت فعال صنعت مس ایران‌اند که بستر سرمایه‌گذاری داخلی به روی این فلز با چشم‌انداز روشن را فراهم می‌کنند.


ملی صنایع مس ایران (فملی)


شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۳۵۲ با نام سهامی معادن مس سرچشمه در رفسنجان تاسیس شد و در سال ۱۳۵۵ به شکل کنونی تغییر نام داد؛ شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» در حوزه استخراج و بهره‌برداری از معادن مس، تولید محصولات پرعیار سنگ معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول هشت میلیمتری فعالیت می‌کند. این شرکت دارای معادن متعددی در کشور است که سه معدن آن به نام‌های مس سرچشمه، معدن مس میدوک در کرمان و مس سونگون در آذربایجان شرقی از مهمترین معادن مس جهان به شمار می‌روند. فملی جزو بزرگترین شرکت‌های بورس ایران و نمادهای شاخص‌ساز این بازار به شمار می‌رود.


روند سودآوری شرکت


بررسی روند سودآوری شرکت و روند رشد آن در سال‌های اخیر وعدم زیان‌ده بودن در طی سال‌های فعالیت، نشان دهنده بنیاد قوی و وجود ریسک کم برای سهامداران آن به شمار می‌رود.


Capture

ترکیب سهامداران آخرین وضعیت افزایش سرمایه


آخرین افزایش سرمایه شرکت در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ صورت گرفت، که بر اساس تصمیمات مجمع عمومی شرکت که در آذرماه برگزار شد، سرمایه شرکت از مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان به‌مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته افزایش یافت.


Capture

وضعیت ذخایر معادن شرکت


شرکت ملی صنایع مس ایران دارای معادن بزرگ و غنی مس در ایران می‌باشد. طبق برآورد شرکت در سال ۱۳۹۹، میزان ذخایر این شرکت ۳۲ میلیون مس محتوای خالص تن بوده است که در سال ۱۴۰۰ با کشف ذخایر جدید به حدود ۴۲ میلیون تن رسیده است. با توجه به ظرفیت و توان تولید شرکت برای بیش از ۱۰۰ سال ماده اولیه برای تولید را داراست.


محصولات و ظرفیت تولید شرکت


محصول اصلی شرکت کاتد مسی است که ۸۸ درصد از مبلغ فروش شرکت را به خود اختصاص می‌دهد. شرکت در حال حاضر به دلیل ظرفیت کم کنستانتره مس، کمتر از ظرفیت خود کاتد مسی تولید می‌کند.


طرح‌های توسعه شرکت


همانطور که گفته شد به دلیل پایین بودن ظرفیت تولیدی شرکت در کنستانتره مس، در حال حاضر کاتد مسی کمتر از ظرفیت خود تولید می‌شود. اما شرکت برای رفع این مشکل طرح‌ها و پروژه‌هایی تعریف کرده است که بتواند در سال‌های آتی کاتد بیشتری تولید کند. به گفته مدیرعامل شرکت، پروژه‌های دره زار و درآلو در ۳ ماهه اول سال جدید افتتاح خواهند شد؛ به این ترتیب ظرفیت کنستانتره شرکت مجموعا ۲۸۰ هزار تن از بابت این دو پروژه افزایش خواهد یافت.


همچنین پروژه فلوتاسیون سرباره‌هایی که به مدت ۵۰ سال در معادن باقی مانده‌اند را تبدیل به کنستانتره خواهد کرد؛ ظرفیت این شرکت تولید ۶۸ هزار تن کنستانتره در سال می‌باشد که پیش‌بینی می‌شود این پروژه نیز تا سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد. پروژه معدن چاه فیروز در حال اجرا است و می‌توان انتظار داشت تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد. همچنین پروژه معدن دره زرشک در حال کسب مجوزهای لازم برای ادامه فعالیت خود است.


در رابطه با افزایش تولید کاتد مسی، پیش‌بینی می‌شود پروژه هیپ لیچینگ با ظرفیت تولید ۳ هزار تن در سال تا سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد. پروژه استحصال مس کاتدی سونگون با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن کاتد مسی در سال همچنان در حال انتخاب پیمانکار می‌باشد.


افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی درآمد صادراتی در سال ۱۴۰۰


فملی در ۱۲ ماهه سال مالی ۱۴۰۰ با رشد ۸۹ درصدی نسبت به سال قبل بالغ بر ۷۹۸۸۶ میلیارد تومان درآمد را به ثبت رساند؛ پردرآمدترین ماه سال شهریور با ۸۶۷۴ میلیارد تومان بود.


فروش مقداری فملی در داخل رشد ۲۴ درصدی داشته و در بخش صادراتی با افزایش ۹ درصدی مقدار فروش شاهد تحقق درآمد ۳۷۸۴۸.۶ میلیارد تومان هستیم که ۱۰۵ درصد نسبت به دوره قبلی افزایش داشته است.


مقدار فروش کاتد در سال جاری بیش از ۳۱۱ هزار تن بوده که نشان از افزایش ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.


photo_2022-04-17_13-00-31

درآمد فصلی فملی در سال ۱۴۰۰


ملی مس ایران در آخرین فصل سال ۱۴۰۰ با درآمد ۲۴۶۹۸ میلیارد تومانی افزایش ۷۷ درصدی نسبت به زمستان ۹۹ را رقم زد و در مقایسه با پاییز نیز رشد ۲۲ درصدی داشته است.


درآمد فصلی فملی به ترتیب از زیاد به کم در فصول زمستان، تابستان ، پاییز و بهار به ثبت رسیده است.


photo_2022-04-17_13-00-50

در گزارش بعدی نماد «فباهنر» به عنوان دیگر شرکت فعال صنعت مس را مورد بررسی قرار خواهیم داد.


انتهای خبر

0
0