بورس۲۴
1400/03/01
17:55
تامین سرمایه تمدن حلقه اتصال متخصصان تکنولوژی و بازار سرمایه می شود

عصر امروز رویداد تخصصی حوزه فین تک‌ها با موضوع "مانع زدایی، رگولاتوری و سرمایه گذاری در استارتاپ های فین تک" برگزار شد.

بورس۲۴ : عصر امروز رویداد تخصصی حوزه فین تک‌ها با موضوع "مانع زدایی، رگولاتوری و سرمایه گذاری در استارتاپ های فین تک" برگزار شد.


شرکت تامین سرمایه تمدن با هدف بررسی مانع زدایی، رگولاتوری و سرمایه گذاری در استارتاپ های فین تک این رویداد تخصصی را برگزار می‌کند. در این برنامه علیرضا دلیری، معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، مصطفی بهشتی سرشت، معاون اجرایی و عضو هیات مدیره سازمان بورس؛ محمودرضا خواجه نصیری، مدیر عامل شرکت تامین سرمایه تمدن، مهدی کرامتی، معاون ارزیابی شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و علی‌اصغر سعدآبادی، رئیس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتند.


ابتدا محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن گفت: اعتقاد داریم که باید در حوزه فین تک ها سرمایه گذاری شود و به جد معتقدیم سرمایه گذاری پر بازدهی نیز خواهد بود. از زمانی که برای توسعه زیرساخت های بازار برنامه ریزی صورت می گیرد تا زمان انجام و نهایی شدن آن برآوردها بر این است که بازار بزرگتر می شود. بر همین اساس نیز باید اقدامات لازم انجام شود. زمانی که بازارهای رقیب سرمایه گذاری را نگاه می کنیم می بینیم که ابزارهای بسیار متنوعی در اختیار دارند. که همین ابزارهای متنوع نقطه قوت آن ها است. البته تمامی این تنوع ابزارها نیز به وسیله نهاد ناظر و یا سازمان بورس ایجاد نشده است، بلکه کارگزاران و نهادهای مالی نیز آمده اند و انجام بخشی از این مسئولیت را نیز برعهده گرفته اند.


محمودرضا خواجه نصیری در ادامه تصریح کرد: در حقیقت تمامی ابزارها در کنار یکدیگر وجود دارند یکی از مسائل ما این است که بازار یا روند صعودی دارد و یا در حالت نزولی قرار گرفته است؛ چرا که ابزار متنوع در بازار سرمایه ما وجود ندارد. سرمایه گذاری در حوزه فین تک از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ در انگلستان از ۱۴ درصد به ۷۱ درصد رسیده است. در این بخش در دنیا شاهد توسعه و رشد چشمگیری بوده ایم، به طوری که در سه کوارتر ۲۰۲۰ در آمریکا ۶.۵ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری صورت گرفته است. در حقیقت می توان گفت طی پنج سال سرمایه گذاری ۱۰۰ برابر شده است.


مدیرعامل تامین سرمایه تمدن بیان کرد: ما در شتاب دهنده این آمادگی را داریم که در حوزه ولث تک چنانچه تیم یا فردی ایده ای داشت به ما مراجعه کرده و ایده هایشان را مطرح کنند. برای این افراد یک مکان همراه با تجهیزات تخصیص می دهیم و قصد داریم حلقه اتصال میان متخصصان تکنولوژی و بازار سرمایه شویم، از سویی این افراد به میزان ارزش افزوده ای که ایجاد می کنند شریک خواهند شد.


در ادامه علیرضا دلیری دستیار معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، بر ضرورت تغییر فضای اقتصادی کشور از بانک محوری به بازار محوری تاکید کرد و گفت: در حال حاضر کشورهایی به موفقیت های بزرگ دست یافته اند که بازار سرمایه را پایه تامین مالی خود قرار داده اند. در معاونت علمی و فناوری آمادگی این را داریم که با تمامی حوزه های فناوری مالی همکاری ویژه داشته باشیم.


وی در ادامه افزود: با پیشرفت در فین تک‌ها توانسته ایم برخی فعالیت های بازار سرمایه از قبیل مجامع الکترونیکی و احراز هویت دیجیتال را بر بستر بلاک چین تعریف و توسعه دهیم.


معتقدم افق آینده بازار پول نیز حوزه بانکداری مجازی است، پول فیزیکی به زودی در دنیا حذف خواهد شد و کشورهایی مانند لوکزامبورگ از هم اکنون بخش اعظم تبادلات مالی خود را از طریق پول مجازی انجام می دهند. معتقدم امروز تکنولوژی جزئی از زندگی روزمره شده است. زندگی نسل های آینده، دیگر در بستر فضای سنتی گذشته امکان پذیر نخواهد بود بر همین اساس اگر نهادها و دولتمردان برنامه ای برای آینده نداشته باشند، پاسخگوی نیازهای مطرح در این حوزه نخواهند بود.


دلیری در ادامه بیان کرد: امروز ما نیاز به یک بسترسازی قوی داریم تا بتوانیم دانش و تفکر نیروی انسانی را به خروجی محصول نزدیک کنیم.


پیش از این در حوزه تبدیل به محصول جایگاه خوبی نداشته ایم، اما خوشبختانه در سال های اخیر با توسعه زیر ساخت ها و رفع موانع در وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی کشور و اعتماد به جوانان، فضای دانش بنیانی و استارتاپی توسعه یافته و به جایگاه بهتری دست یافته ایم. فایل مستقلی که حاکمیت برای اقتصاد دانش بنیان در کشور باز کرده، باعث شده است قدم هایی برداشته شود که در زندگی های روزمره نیز تا حد زیادی ملموس باشد.


دستیار معاون علمی فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: با قاطعیت می گوییم که اگر فعالیت شرکت های دانش بنیان نبود، با وجود تحریم ها شرایط ما در کرونا فاجعه آمیزتر از بدترین کشورهای دنیا بود؛ اما خوشبختانه در حال حاضر علاوه بر اینکه انبارهای ما به اشباع رسیده، در تولید محصولات ضد کرونا و صادرات آن نیز گام های بسیار موثری برداشته ایم. در حوزه هایی مانند بیمه نیز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بیمه مرکزی توانستیم طی یک سال گذشته اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.


دستیار معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، همچنین از تسهیل و تسریع در صدور مجوز برای استارتاپ های بیمه ای خبر داد و افزود: این اقدام، ضمن افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور، عملا بیمه های کاغذی را حذف و از بسیاری از فعالیت های فیزیکی جلوگیری کرد. به دنبال آن هستیم که آپشن های جدید بیمه ای ایجاد کنیم و با دسترسی هر چه آسان تر افراد، بیمه ها جزو لاینفک زندگی ها شود. در سال های اخیر شاهد رشد فزاینده شرکت های دانش بنیان ‌هستیم و طی ۸ سال تعداد این شرکت ها۱۰۰ برابر شده است.


انتهای خبر

0
0