سنا
1400/09/27
12:15
پذیره‌نویسی «مثقال» آغاز شد

پذیره نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلای زرین آگاه با نماد «مثقال» از امروز شنبه ۲۷ آذر ماه آغاز و به مدت ۵ روز کاری ادامه می یابد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل سبدگردان آگاه در نشست خبری آغاز پذیره نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلای زرین آگاه اظهار کرد: موسسان این صندوق، ۱۰۰ درصد از واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز صندوق به تعداد یک میلیون واحد را متعهد شده و مابقی واحدهای سرمایه گذاری صندوق به تعداد ۹۹ میلیون واحد به ارزش مبنای هر واحد ۱۰ هزار ریال برای پذیره نویسی و خرید عموم عرضه می شود.


امید قربانی ادامه داد: به این ترتیب، تعداد واحدهای سرمایه گذاری قابل انتشار ۱۰۰ میلیون واحد بوده و ۹۹ میلیون واحد آن با ارزش اسمی هر واحد ۱۰ هزار ریال پذیره نویسی عمومی می شود و هر یک از دارندگان واحدهای سرمایه گذاری به نسبت تعداد واحدهای سرمایه گذاری خود در خالص دارایی های صندوق سهیم اند. خرید واحدهای ETF نیز مستلزم دریافت کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده گذاری مرکزی است.


او با اشاره به مزیت های این صندوق طلا اذعان کرد: حفظ ارزش پول در مقابل تورم، شفافیت اطلاعاتی، سرمایه‌گذاری امن، وجود بازارگردان و نقدشوندگی بالا، بازدهی بالا و متناسب با رشد طلا و برخورداری از معافیت مالیاتی از جمله مزایای صندوق طلای یاد شده است.


مدیرعامل سبدگردان آگاه با بیان اینکه این صندوق ویژه طلا و سکه است، اما با طلا و سکه فیزیکی متفاوت است، ابراز کرد: در خرید فیزیکی طلا، اگر زمانی به مبلغی کمتر از مبلغ یک سکه احتیاج باشد، به ناچار باید کل سکه فروخته شود، اما در صندوق‌های طلا هر زمان احتیاج به پول نقد باشد، به اندازه نیاز، واحدهای صندوق فروخته می‌شوند. در اینجا، قیمت هر واحد بسیار کمتر از قیمت یک سکه طلاست. در حقیقت، مبلغی کمتر از ارزش یک سکه نقد می‌شود. افزون بر این، دردسرهای فروش حضوری طلا و کم شدن کارمزد ساخت و… نیز در این صندوق‌ها مطرح نیست.


او با اشاره به اینکه در این صندوق با هر میزان می‌توان سرمایه‌گذاری کرد، تصریح کرد: با خرید واحدهای صندوق طلا، سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه کمتری از مبلغ مورد نیاز برای یک سکه طلا، در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. حداقل میزان سرمایه‌گذاری در بورس ۵۰۰ هزار تومان است، اما سرمایه‌گذاران در صورت داشتن کد معاملاتی از کارگزاری آگاه می‌توانند با مبالغی کمتر از این میزان نیز در پذیره‌نویسی این صندوق شرکت کنند.


به گفته قربانی، «مثقال» از بازارگردان برخوردار است. رکن بازارگردان برای نقدشوندگی بسیار موثر است زیرا هنگامی که بازار به سمت خرید یا فروش یک‌طرفه می‌رود، بازارگردان می‌تواند با عرضه و تقاضای خود بازار را کنترل کند.


یادآوری می‌شود، مدت پذیره نویسی از امروز شنبه ۲۷ آذر ماه و از طریق کل شبکه کارگزاری های کشور آغاز می‌شود و تا روز چهارشنبه اول دی ماه ادامه دارد.


همچنین، معاملات ثانویه واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، پس از اتمام پذیره نویسی و ثبت صندوق در بازار صندوق های سرمایه گذاری (قابل معامله) بورس کالای ایران آغاز می شود و دارندگان و متقاضیان خرید می توانند از طریق کارگزاران عضو بورس کالای ایران اقدام به خرید یا فروش این واحدها کنند.


*خبرنگار: محبوبه حاجی‌زاده



انتهای خبر

0
0