همفکران
1400/07/18
15:24
گزارش بازار / ترافیک در خروجی حقیقی

شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۰ برای دومین روز متوالی کاهشی بود و با از دست دادن ۱۰ هزار واحد معادل ۰.۷۱ درصد از ارزش خود به ارتفاع یک میلیون و ۴۵۵ هزار واحد رسید. یک ساعت اول بازار روند نزولی بود ولی بعد از ساعت ده شاخص به تعادل رسید و تا پایان بازار ۲۵۰۰ واحد هم بالا رفت. شاخص هم وزن به این اندازه خوش شانس نبود. این شاخص در ابتدای روز با شیب تندی کاهش پیدا می‌کرد و بعد از ساعت ۱۰ تنها کمی از شدت افت کاسته شد. در نهایت شاخص هم وزن ۵۹۰۰ واحد معادل ۱.۴ درصد افت داشت.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۰ برای دومین روز متوالی کاهشی بود و با از دست دادن ۱۰ هزار واحد معادل ۰.۷۱ درصد از ارزش خود به ارتفاع یک میلیون و ۴۵۵ هزار واحد رسید. یک ساعت اول بازار روند نزولی بود ولی بعد از ساعت ده شاخص به تعادل رسید و تا پایان بازار ۲۵۰۰ واحد هم بالا رفت. شاخص هم وزن به این اندازه خوش شانس نبود. این شاخص در ابتدای روز با شیب تندی کاهش پیدا می‌کرد و بعد از ساعت ۱۰ تنها کمی از شدت افت کاسته شد. در نهایت شاخص هم وزن ۵۹۰۰ واحد معادل ۱.۴ درصد افت داشت. فملی، فولاد و همراه بیشترین نقش را در افت بازار داشتند، همراه برای چند لحظه با قیمت کف روزانه معامله شد ولی هیچکدام به صف فروش نرفتند. تاپیکو، پارسان و شبریز بیشترین تلاش را برای حمایت از بازار کردند ولی هیچکدام به صف خرید نرفتند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس نیمه اول بازار با شدت افت کرد و در نیمه دوم به تعادل رسید ولی نتوانست ضررها را جبران کند. این شاخص با افت ۰.۹ درصدی معادل ۱۹۷ واحد به ۲۰ هزار و ۷۸۲ واحد رسید. آریا، بپاس و فجهان بیش از همه تاثیر منفی و شراز، شاوان و شپاس بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه بازار امروز با خروج ۴۶۶ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به پایان رسید. ارزش معاملات خرد نیز ۴۷۸۶ میلیارد تومان به ثبت رسید که حدود ۱۱ درصد کمتر از روز گذشته است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۰ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۴ میلیارد دلار شد.




خبرهای موثر


کش وقوس­های برجامی هنوز ادامه دارد، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کنفرانس خبری مشترک با نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی خواستار بازگشت فوری ایران به مذاکرات وین برای احیای برجام شد. خبرگزاری آناتولی هم اعلام کرد: مذاکرات وین احتمالا پیش از پایان اکتبر از سر گرفته می‌شود.


رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر فعال‌تر شدن ستاد تنظیم بازار زیر نظر معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد و از بانک مرکزی بر بانک‌ها و هدایت نقدینگی از فعالیت‌های غیرمولد به فعالیت‌های تولیدی نظارت جدی داشته باشد. وی وزارت اقتصاد را مامور فروش دارایی‌های مازاد دولت را در چارچوب قانون بودجه کرد.


جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس: برآورد ما این است که امسال بیش از ۵۰ درصد کسری بودجه داشته باشیم.


رئیس سازمان برنامه و بودجه: بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ نهایی و آماده ارسال به دفتر رئیس جمهور است.


فاطمی امین، وزیر صمت: هدف مشخص شده برای این صنعت، صادرات ۵۰ درصدی برای سال بعد، تراز مثبت در سال ۱۴۰۲ و دو برابر شدن صادرات در سال ۱۴۰۲ است.


صندوق‌های دولتی


دارایکم تمام روز در بازه منفی بود و یک ساعت اول افت قیمت داشت اما به آرامی خود را بالا کشید و در نزدیکی صفر تابلو روز را به آخر رساند. قیمت پایانی ۱.۲۳ درصد کاهش یافت و ۱۲۱۴۹۰ ریال شد، ارزش ذاتی صندوق افزایش پیدا کرد و به ۱۶۶۵۸۶ ریال رسید. حقوقی‌ها با مشارکت ۳ درصدی در سمت خریداری، ۲ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند.

پالایشی یکم نوسان زیادی داشت، یک ساعت اول افت کرد اما بعد خود را به بازه مثبت رساند با این حال قیمت پایانی ۰.۶۹ درصد کاهش داشت و به ۷۷۴۹۰ ریال رسید. ارزش ذاتی صندوق نیز تحت تاثیر معاملات پالایشی­ها بالا رفت و ۱۰۳۶۲۷ ریال شد.

پرحجم‌ترین معاملات بورس


خودرویی‌ها، فراورده­های نفتی و سرمایه گذاری­ها میزبان بیشترین حجم معاملات بورس بودند. در بین نمادهای بورسی نیز بیش از همه شبندر، خبهمن و خودرو دست به دست شدند.


شبندر روز را از صفر تابلو شروع کرد و خیلی زود به بازه منفی سقوط کرد اما قبل از ساعت ۱۰ سر بلند کرد و به رنگ سبز درآمد. از ۲۷۰ میلیون سهم معامله شده ۱۹ درصد توسط حقوقی­ها عرضه و ۸۶ درصد توسط حقیقی­ها خریداری شد در نتیجه شاهد ورود ۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد بودیم، در ده روز اخیر تنها سه روز خروج پول حقیقی داشتیم. P/E شبندر ۷.۰۲ اعلام شده است که پایین‌ترین مقدار بین ۴ نماد پالایشی است.


بیشترین ورود و خروج پول



صندوق­های قابل معامله و فراورده­های نفتی تنها گروه‌های بودند که توانستند پول حقیقی جذب کنند، در مقابل فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و بانک‌ها بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در بین نمادها شراز، شبریز و فپنتا بیشترین توجه حقیقی‌ها را جلب کردند و فسبزوار، فملی و فولاد بیشترین حمایت حقوقی­ها را داشتند.


شراز در نزدیکی صفر تابلو بازگشایی شد و چند بار برای رشد تلاش کرد، بعد از ساعت ده روند رشد قیمتی نماد را به صف خرید برد و با وجود عرضه­های سنگین صف تا پایان بازار پا بر جا ماند. ۵۷ درصد از ۳.۸ میلیون سهم معامله شده توسط ۹ کد حقوقی عرضه و ۹۰ درصد آن توسط حقیقی­ها خریداری شد و آن­ها ۲۶ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد وارد کردند. شراز در آستانه سقف تاریخی خود قرار دارد و دارای P/E ۷.۲۳ است.


فسبزوار در آستانه تبدیل شدن به یک عرضه اولیه بدنام است. این نماد بعد از گذشت سه هفته از عرضه اولیه در بورس تنها ۹ درصد سود داده است. امروز هم حقوقی‌ها در مقام حمایت از سهم بودند و ۴۶ درصد از ۱۷ میلیون سهم معامله شده را خریدند و ۲۶ میلیارد تومان به نماد تزریق کردند اما حقیقی­ها با عرضه ۱۰۰ درصد از حجم معاملات به دنبال خروج بودند. P/E فسبزوار ۶.۰۲ اعلام شده است که به نظر می‌رسد در محدوده جذاب قرار دارد.




نمادهای مشکوک


قشیر، نطرین و غگز نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک‌ترین حجم معاملات به غگز، دروز و قشیر رسید.


قشیر روز پر فراز و نشیبی داشت. این نماد ابتدا در بازه مثبت بازگشایی شد و بعد از مدتی به صف خرید رفت اما در یک ساعت پایانی صف عرضه شد و قیمت تا بازه منفی هم افت کرد و دوباره سبز شد. از ۱۳ میلیون سهم معامله شده ۱۱ درصد توسط دو کد حقوقی خریداری و ۹۹ درصد توسط حقیقی­ها عرضه شد و این روند موجب ورود ۳ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد شد. P/E قشیر ۶۹.۴۹ اعلام شده است که هم نسبت به میانگین گروه قند و شکر و هم نسبت به میانگین بازار بالا است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را حبندر و ثزاگرس با ۵ درصد و سمایه با ۴.۹۸ درصد رشد به دست آوردند. در سمت دیگر جدول غگز با ۲۳.۰۷ درصد، سخزر با ۴.۹۹ درصد و سجام با ۴.۹۸ درصد بدترین عملکرد امروز را داشتند.


حبندر از ابتدا تا انتهای بازار در صف خرید بود و نیمی از حجم معاملات در همان لحظات اول عرضه شد. از ۸۴۰ هزار سهم معامله شده تنها ۵ درصد توسط یک کد حقوقی عرضه و ۱۰۰ درصد توسط حقیقی­ها خریداری شد و آن‌ها ۱۲۳ میلیون تومان پول به نماد تزریق کردند.


غگز بعد از چند روز بازگشایی شد و بیش از ۲۳ درصد افت کرد. یک کد حقوقی ۲۰ درصد از ۲.۵ میلیون سهم معامله شده را عرضه کرد و ۴ کد حقیقی تمام خریدها را بر عهده گرفتند در نتیجه ۵۰۰ میلیون تومان ورود پول حقیقی به نماد داشتیم.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار امروز تلاش کرد تا به کانال ۲۸ هزار تومان وارد شود اما ناکام ماند و ۰.۲ درصد هم نسبت به دیروز افت کرد و به قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.


سکه طرح جدید توانست بخش زیادی از ضررهای دیروز خود را جبران کند و با رشد ۰.۹۲ درصدی به ۱۱ میلیون و ۷۷۴ هزار تومانم برسد.


انس طلا در ارتفاع ۱۷۵۶ منتظر شروع معاملات در هفته جدید است.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟






انتهای خبر

0
0