بورس پرس
1401/09/27
00:00
تحلیل شرکت فرابورسی از آثار منفی تحریم‌های دو دهه گذشته بر صنعت بیمه

تحلیلی از آثار منفی تحریم‌های دو دهه گذشته و آینده صنعت بیمه در صورت لغو محدودیت ها از سوی شرکت فرابورسی ارایه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت بیمه حافظ که در بازار پایه فرابورس حضور دارد در تحلیلی از اوضاع حال و آینده صنعت اعلام کرد: تحریم‌های دو دهه گذشته، چالش برانگیزترین بحث در سیاست خارجی و روابط اقتصادی ایران است. فراگیری و درهم‌تنیدگی تحریم‌ها، ارکان مختلف سیاسی و اقتصادی را درگیر و رشد اقتصادی را با موانع بسیار مواجه ساخته، توافق برجام و بازگشت احتمالی طرفین به آن و در نتیجه رفع تحریم‌ها و ورود به جامعه بین‌المللی، فرصت‌های جدید و پیامدهای مهمی را برای صنعت بیمه به همراه خواهد داشت.


با وجود اینکه به نظر می‌رسد رفع تحریم‌ها فرصت مناسبی برای خروج ایران از رکود و ایجاد رشد اقتصادی فراهم می‌کند اما عدم آمادگی لازم و برنامه‌ریزی هدفمند برای بهره‌برداری از این فرصت می‌تواند منافع آن را کمرنگ و حتی تهدیدهایی را بر بازار مالی و پولی تحمیل کند.


تحریم‌ها موجب محدود شدن بازارهای اتکایی جهانی برای صنعت بیمه ایران و به تبع آن انعقاد قرارداد با بیمه‌گران اتکایی با رتبه پایین یا فاقد رتبه از موسسات معتبر بین‌المللی و مشکلات بیمه دریایی و ایجاد محدودیت برای دستیابی به تکنولوژی روز و برقراری ارتباط با بازارهای بین‌المللی شده و رفع آنها می‌تواند موجب رونق اقتصادی و بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی،کاهش تورم، ثبات نرخ ارز، افزایش ارزش پول ملی، افزایش درآمد سرانه، افزایش پس‌انداز ملی و سرمایه‌گذاری، کاهش ریسک اعتباری، کاهش ریسک سیاسی و تجاری و انتقال فناوری و بهبود فضای اقتصادی شود و در صورت آمادگی صنعت بیمه می‌تواند موجب بهبود فضای کسب و کار صنعت بیمه، تعاملات بیشتر با بیمه‌گران خارجی، امکان سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش دانش بیمه‌ای، انتقال ریسک، تعدیل ضریب خسارت و خلق محصولات، خدمات و پوشش‌های جدید بیمه‌ای و افزایش تقاضای بیمه و ضریب نفوذ بیمه شود.


عبور از تحریم منافع زیادی برای صنعت بیمه خواهد داشت اما عدم آمادگی برای رویارویی با این تغییر می‌تواند تهدیدهایی را متوجه صنعت کند که امکان از دست دادن بازار هم در حوزه بیمه‌های مستقیم و هم در بخش بیمه‌های اتکایی، ایجاد بازار فرارقابتی و افزایش انتظارات مشتریان بخشی از آن است. بنابراین آمادگی برای شرایط پس از تحریم‌ها می‌تواند کمک شایانی برای بهبود و افزایش عملکرد بخش‌های مختلف صنعت بیمه داشته باشد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0