دنیای بورس
1399/09/29
12:00
ریزش های این هفته بورس تمام میشود؟

ریزش‌های اخیر بورس هفته پیش رو ادامه دارد؟

به گزارش «دنیای بورس»، خبر آنلاین نوشت: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات چهارشنبه به عدد یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته بیش از ۶.۵ درصد افت داشت.


شاخص بورس در معاملات هفته جاری ۹۳ هزار واحد کاهش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه ( ۱۹ آذر ماه) با عدد یک میلیون و ۵۰۶ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۲۶ آذر ماه) به عدد یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحد رسید.


همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۵۱ هزار و سه واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۳۶ هزار و ۵۱۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۹۵ هزار و ۲۸۸ واحد به عدد ۲۸۵ هزار و ۷۸۸ واحد رسید.


در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای ایران خودرو، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، سایپا، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان و ملی صنایع مس ایران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.در هفته‌ای که گذشت استخراج سایر معادن، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، سایر واسطه گری‌های مالی، محصولات کاغذی، منسوجات و هتل و رستوران با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.


حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص که بورس در هفته پیش رو به کدام سمت می‌رود؟ گفت: فکر میکنم شرایط به صورتی است که نمی‌توان پیش بینی کرد. چون صف‌های فروش تا پایان فعالیت بازار در روز چهارشنبه همچنان پابرجا بودند.


وی با اشاره به اینکه بعضی از صف‌های فروش جمع شده بودند ، اضافه کرد: متاسفانه این قاعده صف و صف نشینی در فرایند آموزش ناقصی که داریم، می‌تواند زمینه را براش شکسته شدن حمایت فراهم کند. وی پیش بینی کرد شاخص در دامنه یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد حمایت کمی داشته باشد، اما اگر آن هم بشکند تا یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد نیز پایین می‌آید.


وی در پاسخ به این سیوال که آیا ریزش اخیر پشت پرده‌ای دارد؟ گفت: مقرراتی که اخیرا وضع کردند، به ویژه مقررات بازارگردانی، زمینه این دستکاری‌ها را فراهم می‌کند. اصلا خود این قاعده با توجه به شرایطی که دارد چنین پشت پرده‌هایی را درست می‌کند. متاسفانه این اعتقاد هم وجود دارد که تغییر زیاد مقررات میتواند صدمات بیشتری وارد کند. واقعیت این است که مشکلات بازار سرمایه قبل از این مقررات بازارگردانی همچنان دچار مشکلات اساسی است و حالا نیز ادامه پیدا کرده است.


وی با اشاره به اینکه ساختار بورس ایران بسیار غیر حرفه ای است، گفت: برای بورس‌های معتبر جهان عجیب است که هنوز با این قاعده صف و صف نشینی و دامنه نوسان، سطح تحلیل را از بازار گرفتیم و عمق بازار را توسعه نمی‌دهیم. در حالی که بورس‌های بزرگ جهان از یک طرف عمق بازارشان را توسعه دادند و از طرف دیگر اگر هم عمق بازارشان کم است از طریق قاعده حجم مبنا و حجم معاملات که قاعده درست تری است عمل می‌کنند. متاسفانه ما کاملا عکس عمل میکنیم.


وی ادامه داد: من فکر می‌کنم یک جریانی در بازار سرمایه وجود دارد که تمایل به اصلاح ساختار بازار ندارد. تا زمانی که این قاعده نوسان باشد بازار سرمایه ما مسیر صحیح را نمی‌رود. ضمن این که ما ابزارهای کوتاه مدت هم دست مردم میدهیم و سطح تحلیل را به شدت کاهش می‌دهیم.


این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: دوستانی که به هر دلیلی از دامنه نوسان حمایت می‌کنند منافعی یا در بازارهای دیگر دارند و تمایل ندارند بازار سرمایه رشد کند، یا اگر در این بازار هستند منافع ناصوابی دارند و نمیخواهند بازار سرمایه مسیر صحیح را دنبال کند.


وی ادامه داد: شفاف بگویم قضیه بازارگردانی در چهارچوب قاعده نوسان، یک چیز من در آوردی است و مصداق بارز دستکاری بازار است. وقتی میگوییم بازارگردان. بازارگردان باید در ارزش ذاتی سهم بازارگردانی کند، نه این که در قیمتی که نه خود صاحبان سهام اعتقاد دارند و نه مدیران، نسبت به بازارگردانی اقدام نماید.


وی با اشاره به مقررات جاری اضافه کرد:این مقررات ماست پشت پرده درست می‌کند. به عبارت دیگر اراده‌ای وجود دارد ه نمی‌گذارد مقررات بازار ما اصلاح شود.


وی با پیش بینی وضعیت بازار در هفته پیش رو گفت: بازار سرمایه اگر با همین شرایط صف‌ها در اول هفته روبرو باشد، ممکن است هفته نزولی را در پیش داشته بشد . از سوی دیگر به خستگی سهامداران نیز باید توجه کنیم ، سهامدارانی که چند ماه نوسان کاهشی آنها را برای خروج از بازار آماده کرده است.


انتهای خبر

0
0