سنا
1401/03/27
10:38
مروری بر مهمترین خبرهای اختصاصی "سنا" در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه: حضور وزیر اقتصاد در نشست عرضه اولیه یک استارتاپ


میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران در نشست ویژه عرضه اولیه سهام «تپسی» به عنوان نخستین استارت آپ در بازار سرمایه ظهر امروز با اشاره به اینکه بعد از دو سال تلاش امروز میزبان اولین استارتاپ در بازار سرمایه هستیم، گفت: طولانی شدن این فرایند به دلیل اولین بودن و تدوین قوانین و تسهیل شرایط آن بود. طی این مدت، تقاضاهای خوبی از استارتاپ‌ها داشتیم که طی ماه‌های آینده در هیات پذیرش بررسی و پذیرش خواهند شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه اتفاق بسیار بزرگی افتاده و عرضه تپسی شروع یک راه جدید در بازار سرمایه است، گفت: در دنیا نیز این مسیر طی شده و شرکت‌های دارایی محور سهم کم‌تری دارند. امیدوارم بتوانیم به شرکت‌های دانش بنیان نقش بیشتری دهیم و در بخش تامین مالی این شرکت‌ها نقش بیشتری ایفا کنیم.


مشاهده کل خبر


سود عملیاتی گروه شوینده در گروی حذف قیمت‌گذاری دستوری


به گفته مدیران ارشد صنعت شوینده، ارزندگی قیمت محصولات این صنعت در کنار اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری، ضرورت اصلی این صنعت برای رسیدن به جایگاه اصلی خود است. بهتر است با رشد سود عملیاتی شرکت‌ها، سهامداران صنعت شوینده از سودآوری و بهره‌وری شرکت‌ها، منتفع شوند، نه آنکه سودهای غیرعملیاتی ناشی از تورم و افزایش قیمت‌ها منشاء رشد قیمتی شرکت‌ها باشد. محسن خدابخش، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران، در میز صنعت محصولات شوینده، شناسایی گلوگاه های صنایع مختلف را از جمله اهداف اساسی برگزاری میز صنعت از سوی سازمان بورس برشمرد و اظهار کرد: حمایت از سهامداران به ویژه سهامداران خرد از جمله موضوعات مهمی است که سازمان بورس توجه ویژه ای به آن دارد، به همین منطور، در مقاطع مختلف و به فراخور زمان، از صنایع مختلف دعوت شده تا مشکلات، موانع، خواسته ها، فرصت ها و تهدیدهای آنها بررسی شود.


مشاهده کل خبر


برخورد انضباطی شرکت بورس تهران با متخلفان در سه نماد خودرویی


معاونت نظارت بر بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران اظهار کرد: در جریان معاملات روز شنبه، ۲۱ خردادماه شرکت بورس تهران، در صنعت خودرو و سه نماد خودرویی فشار فروش و رنج منفی مشاهده شد و در نهایت دسترسی معاملاتی ۵ کد حقیقی و حقوقی محدود شد. محمدرضا شاه‌نظری تصریح کرد: این مورد در سامانه نظارت جامع شرکت بورس اوراق بهادار تهران (سنجش) ثبت و همچنین به این اشخاص حقیقی و حقوقی اطلاع داده شد و دسترسی برخط مستقیم معالاتی (برخط) آنها محدود شد. به بیانی دیگر، دسترسی برخطی که این افراد از آن برای درخواست های خود استفاده می‌کردند به مدت ۵ روز کاری محدود شد.


مشاهده کل خبر


استانداردهای جدید (IFSB) در راستای یکسان‌سازی بانکداری مالی اسلامی


رییس اداره امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به چهلمین نشست شورای هیات خدمات مالی اسلامی اظهار کرد: این نشست به صورت مجازی و به میزبانی بانک مرکزی پاکستان برگزار شد. کریم کریمی گفت: گزارش ثبات مالی و اقتصادی IFSB، گزارش عملکرد راهبردی ۲۰۲۱، گزارش سرمایه انسانی و پایداری مالی، عضویت‌های جدید و استانداردهای جدید IFSB به‌منظور تصویب در مجمع عمومی از جمله موضوعات مورد بحث و گفت‌وگو در چهلمین نشست شورای «هیات خدمات مالی اسلامی IFSB بوده است.


مشاهده کل خبر


تشکیل کمیته‌ای مشترکی مابین وزارت صمت و نیرو برای جلوگیری از ضرر و زیان واحدهای تولیدی


محمدصادق مفتح به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای کنترل قطعی برق صنایع در تابستان اشاره کرد و گفت: به دنبال ضرر و زیان سال گذشته صنایع تحت تاثیر قطعی پیاپی برق آنها، کمیته مشترکی مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیرو تشکلی شد تا بتوان از طریق تصمیمات اتخاذ شده در این کمیته مانع از ضرر و زیان احتمالی صنایع در پیک مصرفی برق برای تابستان شویم. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در وضعیت فعلی به دنبال اولویت بندی برای قطعی برق صنایع هستیم تا ضمن جبران کمبود برق، کمترین خسارت به صنایع وارد شود.


مشاهده کل خبر


بازگشت رقابت به اقتصاد با پایان ارز ترجیحی


به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، ظرفیت‌های قابل‌توجهی در بخش‌های مختلف از جمله دارویی، بیسکوئیت‌سازی و... داریم که متاسفانه به دلیل اعطای دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی سرکوب شده بود. ارز ترجیحی، موجب خالی ماندن بخش اعظمی از ظرفیت این شرکت‌ها شده بود، اما با اصلاح این ارز، شرکت‌ها با استفاده از ظرفیت حداکثری در فضای رقابتی کشور و بازارهای صادراتی حضوری پررنگ‌تری خواهند داشت. جعفر قادری گفت: اعطای ارز ترجیحی باعث شد تفاوت قیمت کالاها در داخل و خارج از کشور افزایش پیدا کند و ارزانی کالاها در داخل سودجویان را به این فکر انداخت که از این شرایط استفاده کرده و به قاچاق معکوس کالاها به خارج از کشور مبادرت کنند.


مشاهده کل خبر


طرحی در راستای شیوه چگونگی دعوت سهامداران به بازار سرمایه


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه ساز و کارهای خوبی توسط مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون بازار سرمایه در بخش آموزش و جلوگیری از تخلفات در این حوزه اندیشیده شده، گفت: خوشبختانه در مورد بحث ساماندهی فضای اطلاع رسانی اخبار و مدیریت حوزه‌هایی که بر بازار سرمایه تاثیر بسیار دارند، اقدامات خوب و مناسبی در حال اجرا است. به گفته مهدی طغیانی، در مجلس یازدهم طرحی در جهت بهبود شرایط چگونگی دعوت سهامداران به بازار سرمایه و متضرر نشدن آنان و همچنین برخورد با برخی متخلفان تهیه و تدوین شده که امیدوار می‌رود، به زودی در مجلس تصویب و عملیاتی شود.


مشاهده کل خبر


مالیات بر عایدی نسخه نهایی رشد فعالیت‌های مولد اقتصادی


یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با تاثیرات مثبت طرح مالیات برعایدی سرمایه گفت: مالیات برعایدی سرمایه یک مالیات استاندارد بین المللی است که تمام کشورها از آن برای جلوگیری از سوداگری‌های غیر مولد استفاده می‌کنند. سرمایه از این طریق به طرف سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مولد اقتصای هدایت می‌شود. به این معنا، جای اینکه مردم دنبال خرید و فروش کالاهایی روند که هیچ نفعی برای اقتصاد ندارد و سوداگری به حساب می‌آید، کار تولید را در اولویت قرار می‌دهند. به گفته علیرضا شهبازی، در صورتی که طرح مالیات برعایدی سرمایه به خوبی اجرا شود، یک مدل مالیاتی استاندارد و موثر را در کشور پیاده‌سازی می‌شود.


مشاهده کل خبر


مدیریت مصرف و تامین مالی با ابزار گواهی صرفه جویی انرژی


به گفته نائب رییس سندیکای صنعت برق، صرف نظر از چرایی بالا بودن شاخص شدت انرژی، بازنگری در سیاستهای کلان مرتبط با انرژی ضروری بوده و در این راستا، استفاده مطلوب و گسترده از یک ابزار مالی به نام «گواهی صرفه جویی انرژی» تا حدودی میتواند در کاهش شیب تند مصرف انرژی در کشور موثر عمل کند؛ زیرا اشخاصی که با مدیریت مصرف، عملکرد بهتری دارند می‌توانند در ازای میزان انرژی صرفه‌جویی شده، پاداش دریافت کنند و در مقابل اشخاصی که مصرف بالاتری دارند به نوعی جریمه و مجبور می‌شوند به اندازه انحراف از میزان استاندارد مصرف، انرژی مورد نیاز را از بازار خریداری کنند. جعفر جولا افزود: در بیشتر بازارهای مالی توسعه یافته دنیا، این اوراق قابل معامله بوده و دارای بازار ثانویه هستند و به اشخاص حقیقی یا حقوقی تعلق می‌گیرد که پروژه‌هایی را برای کاهش مصرف انرژی اجراء می‌کنند تا براساس میزان انرژی صرفه‌جویی شده، معاملات خود را پس از طی فرایندهای مربوطه در بورس انجام دهند.


مشاهده کل خبر


ریسک‌های سیستماتیک؛ منشاء کوچ نقدینگی بازار سرمایه به بازار طلا و ارز


یک کارشناس بازارسرمایه گفت: تا زمانی که ریسک‌های کلان از سر بازار برداشته نشود، بازار به نرخ دلار و حتی مباحث فاندامنتال و پایه‌ای مانند گزارش‌های دوره‌ای شرکت‌ها توجه زیادی نداشته و وضعیت بازار تغییر زیادی نخواهد کرد. خروج پول طی هفته‌های اخیر نیز نمایانگر همین موضوع است. به گفته مجتبی شهبازی، در حال حاضر با وجود اخبار منفی به خصوص در حوزه بین‌الملل، ریسک‌ها و تنش‌های سیاسی، پیش‌بینی‌های نه چندان مناسبی راجع به وضعیت بین‌المللی وجود دارد که مجموعه این عوامل به ایجاد شرایط جدید بازار منتهی شده است.


مشاهده کل خبر


توقف بعد از عرضه اولیه برای افزایش سرمایه: قیمت پایه تپسی «۹۴۰» تومان


نشست تخصصی نقد و بررسی گزارش ارزشگذاری سهام شرکت تپسی روز یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در محل مرکز مالی ایران برگزار شد. شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس معروف به "تپسی" به عنوان نخستین استارت آپ، سه شنبه ۲۴ خرداد وارد بازار دوم فرابورس شد. در این نشست، سعید باجلان، عضو گروه مالی هیات علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: در گزارش کاردان از مدل DCF و مالتیپل‌ها استفاده شده است. سهم بازار ۱۹ درصدی تپسی توسط گزارش کارشناس رسمی و کاردان به نظرم کمی بالا است. به‌نظر می‌رسد مقایسه تپسی با اوبر و لیفت دقیق نیست. عمده درآمد اوبر از دلیوری است که تپسی به آن وارد نشده است. افزایش کمیسیون ۱۵ درصدی تپسی به ۲۰ درصد مشخص نیست که شدنی باشد یا خیر و اگر شرکت به عدد ۸۰۰ هزار سفر روزانه نرسد، ریسک آن برای سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد.


مشاهده کل خبر


«توثیق سهام» ابزاری کارا برای وثیقه گیرنده و وثیقه دهنده


به گفته مدیرعامل سبدگردان اعتبار، در توثیق سهام از دید وثیقه‌گذار، افراد همزمان مالک سهام هستند و بازدهی آن را کسب می‌کنند و در عین حال می‌توانند از آن به عنوان وثیقه و تضمین برای دریافت وام یا تامین مالی استفاده کنند. از طرف دیگر این کار برای وثیقه‌گیرنده هم دارای مزایایی از جمله نقدشوندگی بالا، سهولت توثیق و قیمت شفاف است. محمد کفاش پنجه‌شاهی افزود: از سهام توثیق شده می‌توان به عنوان تضمین برای دریافت وام و نیز برای انتشار اوراق مختلف استفاده کرد. براین اساس لازم نیست افراد دارایی‌های دیگر خود را برای گرفتن تضمین درگیر کنند. به طور مثال وثیقه کردن ملک، معمولا مدت زمان زیادی می‌برد و با مشکلاتی مانند قیمت‌گذاری روبه‌رو است.


مشاهده کل خبر


تحقق رونق بورس در کاهش مداخله‌گری دولت و اجرای سیاست‌های درست


یک کارشناس بازار سرمایه درباره جایگاه بازار سرمایه در دولت گفت: به نظر می‌رسد دولت باید برنامه هدفمندی برای توسعه بازار سرمایه داشته باشد و تا زمانی که بازار سرمایه کشور بازار ثانویه فعال، فروشندگان و خریدارن خوب نداشته باشد، امکان فروش دارایی‌ها هم سخت خواهد شد. به گفته ابراهیم ابراهیمی، اینکه دولت چه راهکاری برای رونق بازار ثانویه و ایجاد مزیت در این بخش داشته باشد، دور از ذهن است. اما دولت می‌تواند با کاهش مداخله‌گری در بخش مقررات و قیمت‌گذاری روی محصولات شرکت‌ها و یا مکانیزم‌های عملیاتی به توسعه و رونق شرکت‌ها کمک کند که خروجی این رونق در آینه بازار سرمایه دیده می‌شود.


مشاهده کل خبر


«جانشینی پول» سپر دفاعی جامعه در برابر افسار گسیختگی تورم


یک کارشناس اقتصادی جانشینی پول را یکی از دلایل جهش ارزی در کشور دانست و گفت: در این بستر، مردم در پرتفوی دارایی‌های خود ترجیح می‌دهند به جای پول داخلی، پول خارجی نگهداری کنند. به گفته مجید حق‌پرست، دلایل بسیار متعددی چون کاهش مداوم ارزش پول ملی، تورم شدید داخلی و نگرانی از بی‌ثباتی اقتصادی، منفی بودن نرخ‌های واقعی بهره، خروج سرمایه به علت مهاجرت‌های قانونی و غیرقانونی و همچنین گسترش فعالیت‌های قاچاق ضرورت جانشینی پول را در جامعه به آحاد ملت تسری می‌دهد.


مشاهده کل خبر


دورنمای روشن از معاملات خودرو با عرضه موفق در بورس کالا


یک کارشناس بازار سرمایه به لغو عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و افزود: تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا با وجود ارسال نامه وزارت صمت اما با ابهام باقی است و در خصوص آن هیچ‌گونه توضیح کارشناسی در خصوص اثرات عرضه خودرو در بورس کالا ارایه نشده است. به گفته آراد پورکار، اگر وزارت صمت چهارشنبه گذشته اجازه عرضه دو خودروی پرطرفدار در بورس کالا را می‌داد و این عرضه‌ها ادامه پیدا می‌کرد، بدون شک حال و روز صنعت خودرو از فرآیند فعلی بهتر می‌شد و به جای واسطه‌ها، سود حاصل از تولید خودرو به تولیدکننده می‌رسید.


مشاهده کل خبر


عبور از سقف تاریخی شاخص‌ها در نیمه دوم سال


به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، ریسک‌های متعددی بازار را سهام را تهدید می‌کند که از این میان می‌توان به سیاست‌های آتی فدرال رزرو، قطعی برق صنایع در تابستان، اختلاف فاحش دلار نیما و آزاد همچنین تخفیف‌های سنگین روسیه در بازار جهانی به واسطه تحریم‌های وضع شده اشاره کرد اما به نظر می‌رسد با رشد شرکت‌های دلاری محور و همچنین رشد شرکت‌هایی که سودسازی آنها از این محل است، در نیمه دوم امسال، به سوی سقف‌های تاریخی شاخص خواهیم رسید. قاسم آزاد افزود: طبق آمار معاملات اردیبهشت ماه سال جاری، حجم معاملات به شدت ارتقا یافته و قیمت ها ۶ درصد نسبت به ماه گذشته رشد داشته است.


مشاهده کل خبر




محبوبه حاجی زاده

انتهای خبر

0
0