بااقتصاد
1401/06/05
18:30
راه‌اندازی درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه/ خدمات بورسی را غیرحضوری و الکترونیک دریافت کنید

درگاه یکپارچه ذینفعان بازارسرمایه که به اختصار درگاه DDN نامیده می‌شود از سوی سازمان بورس در سامانه سمات (شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه) به منظور خدمات‌دهی به تمامی ذینفعان بازار سرمایه متشکل از بازار بورس و فرابورس قرار داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه با هدف ارائه خدمات الکترونیکی یکپارچه به سهامداران، ناشران و نهادهای نظارتی از طریق اپلیکیشن موبایل (اندروید) و iOS راه‌اندازی شد.


درگاه یکپارچه ذینفعان بازارسرمایه که به اختصار درگاه DDN نامیده می‌شود از سوی سازمان بورس در سامانه سمات (شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه) به منظور خدمات‌دهی به تمامی ذینفعان بازار سرمایه متشکل از بازار بورس و فرابورس قرار داده شده است.


با وجود خدماتی که درگاه ddn به سهامداران ارائه می‌کند، کلیه نیازهای آن‌ها در کمترین زمان و بدون نیاز به مراجعه حضوری، برطرف می‌شود. کلیه خدمات سایت به شرح زیر است:


سبد دارایی: در این قسمت امکان مشاهده پرتفوی شما در همه کارگزاری‌ها و صندوق ها و جزییات تعداد دارائی سهام به همراه ارزش ریالی آنها و همچنین وضعیت کد سهامداری قابل مشاهده است.


گزارش دارایی: در این قسمت کلیه سهم‌های قابل معامله و غیر قابل معامله به همراه کارگزار ناظر قابل مشاهده است. در این صفحه سهامدار می تواند برگه سهم هر یک از دارایی های خود را دریافت کند.


گزارش سودهای تعلق گرفته: در صورتی که سهامدار شرکتی باشیم و آن سهم سود تقسیم کرده باشد، مبلغ و تاریخ دقیق سود تقسیمی (DPS) را می‌بینیم.


کارگزار ناظر سهم: ممکن است سهمی را داشته باشید و از اینکه کارگزار ناظر سهم شما کجاست اطلاع ندارید. در این درگاه کارگزار ناظر هر سهم مشخص شده است.


گردش معاملات: همه معاملات و خرید و فروش‌های روزانه افراد در بازار بورس و فرابورس با جزئیات در این درگاه قابل مشاهده است.


تاریخ مجامع عمومی: از زمان دقیق برگزاری مجامع عمومی شرکت‌هایی که سهامدارشان هستید آگاهی می‌یابید.


شرکت در مجامع و رای گیری‌ها: می‌توان به صورت الکترونیکی و غیرحضوری در مجامع شرکت کرده و حتی رای بدهید.


وضعیت بازار: وضعیت بازار و شاخص‌ها قابل مشاهده است.


اطلاعات ثبت شده: به اطلاعاتی که در سامانه سجام ثبت شده، دسترسی خواهید داشت. در صورت عدم تطابق اطلاعات برگه سهام می‌توانید درخواست اصلاح مشخصات بزنید.


امکان اصلاح کد و دو کده بودن: گاهی فرد به جای یک کد بورسی دو یا چندین کد بورسی دارد. یعنی هر سهمش روی یک کد صادر شده، در این سامانه می‌توان این مشکل را برطرف کرد.


چگونه وارد درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه شویم؟


ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه ddn برای ذینفعان سجامی شده (حقیقی/حقوقی) با کدملی/شناسه ملی ، رمز عبور و کد تائید پیامک شده امکان‌پذیر است.


در صورتی که کاربر برای بار اول وارد درگاه می‌شود، برای استفاده از طریق مرورگر به آدرس https://ddn.csdiran.ir/sign-up مراجعه کرده و کد ملی/شناسه ملی خود را به همراه متن امنیتی وارد نماید.


جهت احراز هویت یک کد تائید به شماره موبایل ثبت شده در سامانه سجام، ارسال خواهد شد و کاربر کد تائید را در قسمت مربوطه وارد می‌کند و سپس شخصا اقدام به تعریف رمز عبور نماید. باید توجه داشت رمزی که انتخاب می‌شود، رمزی ثابت است که در دفعات بعدی نیز، رمز ورود کاربر به درگاه یکپارچه می‌باشد. لذا کاربر بایستی نهایت دقت را در به خاطر سپردن رمز داشته باشد.


برای دفعات بعدی ورود به درگاه پس از مراجعه به آدرس https://ddn.csdiran.ir/login و درج کدملی/شناسه و رمز عبور تعریف شده بصورت صحیح، کد تائید پیامک خواهد شد و کاربر می تواند وارد درگاه خود شود.


خدمات درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه


۱- درگاه الکترونیکی سهامداران (دارا)


ارائه خدمات الکترونیک بصورت آنلاین به سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی


هدف درگاه دارا ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری با رویکرد اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع به سهامداران حقیقی و حقوقی است. از جمله این خدمات می‌توان به مشاهده وضعیت سبد دارایی شامل نام و نماد دارایی، تعداد، قیمت و ارزش آن، درصد هر دارایی از سبد و کارگزار ناظر اشاره کرد. اخذ گواهی سپرده دارایی، گردش معاملات، اطلاعیه‌های صادر شده از سوی ناشران اوراق بهادار، مشاهده علت ممنوع از معامله شدن کد یا نماد و امکان شرکت در مجامع شرکت‌های ناشر موجود در سبد دارایی به صورت الکترونیکی (غیرحضوری) و اعطای رای از جمله دیگر کارکردهای این سامانه می‌باشد. همچنین در این سامانه امکان مشاهده نمای بازارها، پروفایل اطلاعات سجام اشخاص و نیز دسترسی مستقیم به سامانه سجام برای به روز رسانی اطلاعات، آخرین اخبار از پایگاه خبری بازار سرمایه و در آینده مطالبات سود نقدی سهامداران فراهم است.


۲- درگاه الکترونیکی ناشران (دانا)


ارائه خدمات الکترونیک بصورت آنلاین به ناشران بازار سرمایه


هدف درگاه دانا ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری در بستری امن و مطمئن، در سریع‌ترین زمان ممکن به ناشران اوراق بهادار به عنوان ذینفع استراتژیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بازار سرمایه است. ارتباط الکترونیک با ناشران، فرآیندهای مرتبط با عملیات زیرساختی ثبت و سپرده‌گذاری، برگزاری مجامع، توزیع سود، افزایش سرمایه و گزارش‌گیری را سرعت می‌بخشد و با کاهش محسوس چرخه انجام فعالیت‌ها، بر بهره‌وری بازار سرمایه تاثیر شگرفی خواهد داشت.


۳- درگاه الکترونیکی ارکان بازار سرمایه و نهادهای نظارتی و حاکمیتی (ناظر)


ارائه خدمات الکترونیک بصورت آنلاین، به ارکان بازار سرمایه و نهادهای نظارتی و حاکمیتی


هدف درگاه ناظر ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری در راستای ارتقا دقت و سرعت فعالیت‌های نظارتی به ارکان بازار سرمایه، سایر نهادهای ذیصلاح اعم از دفتر ریاست جمهوری، وزارتخانه‌ها، بانک مرکزی، بیمه مرکزی، سازمان امور مالیاتی، نهادهای حقوقی و انتظامی از جمله قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مانند آن است. از جمله این خدمات می‌توان به اعطای دسترسی جهت اخذ گزارش‌های متنوع بنا به نیازهای مختلف هر یک از این نهادها به صورت آنلاین اشاره کرد./سنا


انتهای خبر

0
0