بتاسهم
1400/04/22
09:32
رشد در بحران/ بررسی هلدینگ سیمان غدیر سعید خانی پور مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آذر و عضو هیات مدیره هلدینگ سیمان غدیر مهمترین مشکل صنعت سیمان در...

رشد در بحران/ بررسی هلدینگ سیمان غدیر



سعید خانی پور مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آذر و عضو هیات مدیره هلدینگ سیمان غدیر


مهمترین مشکل صنعت سیمان در حال حاضر موضوع قیمت گذاری محصولات است که این موضوع چالش‌های فراوانی را برای این صنعت ایجاد نموده و موضوع دیگر بحث تامین انرژی است، ایجاد وقفه در تامین گاز و مازوت و به دنبال آن قطعی برق عملا نظام عرضه و تقاضا را در بازار بهم ریخته است و پیش بینی می‌شود این وقفه‌ها در سال جاری نیز تکرار شود اما با این وجود سعید خانی پور مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آذر و عضو هیات مدیره هلدینگ سیمان غدیر گفت: باید توجه داشت با روند شتاب سودآوری که از سال گذشته آغاز شده و زیان شرکت ها با سرعت بالایی به سود تبدیل شده،بنابراین امسال شاهد اعداد قابل توجهی در عملکرد شرکتهای سیمانی غدیر خواهیم بود. در ادامه میخوانید...




۱) در خصوص معرفی هلدینگ سیمان غدیر و سهم آن در تولید کل کشور بفرمایید


هلدینگ سیمان غدیر تحت نام شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر مشتمل بر ۵ شرکت سیمان خاکستری (سیمان شرق، سیمان سپاهان، سیمان کردستان، سیمان دشتستان و سیمان منددشتی )و یک شرکت سیمان سفید به نام سیمان سفید شرق بوده و با توجه به تنوع توزیع منطقه‌ای، مناطق شرق، شمال شرق، مرکز، غرب و جنوب کشور را تحت پوشش خود دارد. همچنین به منظور تکمیل زنجیره محصولات نیز هریک از شرکت‌های اصلی هلدینگ، دارای شرکت‌های تابعه در حوزه حمل و نقل، بازرگانی، خدمات و... می‌باشند که از این حیث کمک قابل توجهی به تکمیل زنجیره تامین و تولید نموده است. در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان در هلدینگ بالغ بر ۸ میلیون تن و ۱۰ درصد از تولید کل کشور را دارا می‌باشد.



۲) دیدگاه شما در مورد وضعیت فعلی صنعت سیمان، قیمت گذاری و سایر چالش‌های صنعت در کشور و موقعیت هلدینگ سیمان غدیر چیست؟


در حال حاضر تعداد ۷۸ شرکت سیمانی با ظرفیت تولید در حدود ۸۵ میلیون تن کلینکر( ۸۸ میلیون تن سیمان) در کشور فعال بوده که از این میزان در سال ۱۳۹۹ حدود ۶۸ میلیون تن معادل ۷۶ درصد عملیاتی شده است ضمن اینکه تا دو الی سه سال آینده حدود ۵ میلیون تن به ظرفیت تولید سیمان کشور اضافه خواهد شد. این در حالیست که در سال‌های گذشته با توجه به مشکلات اقتصادی و رکود و کاهش طرح‌های عمرانی و ساخت و ساز، شکاف تولید و مصرف به مراتب بیشتر بوده و این موضوع با توجه به قیمت پایین سیمان و تبدیل شدن به عنوان کالای جانشین باعث گردید تا حدودی در سال ۹۹ بهبود در مصرف را داشته باشیم.


مهمترین مشکل صنعت سیمان در حال حاضر موضوع قیمت گذاری محصولات است که این موضوع چالش‌های فراوانی را برای این صنعت ایجاد نموده و در صورت ادامه آن باید شاهد ایجاد مشکلات متعدد در امر تولید و سودآوری و ادامه فعالیت برخی شرکت‌های سیمانی بود. چرا که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در اقلام موردنیاز تولید از جمله ملزومات مورد نیاز تعمیرات دوره‌ای خصوصا آجر نسوز، تامین مواد اولیه که وابسته به موضوع حمل می‌باشند، هزینه‌های حقوق و دستمزد، انرژی و... به شدت در طی سال‌های اخیر افزایش یافته و چنانچه قیمت محصولات متناسب با این افزایش‌ها تعدیل نشود مستقیما بر سودآوری محصولات، انجام طرح‌های بهسازی و نوسازی و.... اثر خواهد گذاشت.


موضوع دیگر بحث تامین انرژی است. همانگونه که در سال گذشته مشاهده شد ایجاد وقفه در تامین گاز و مازوت و به دنبال آن قطعی برق عملا نظام عرضه و تقاضا را در بازار بهم ریخته است و پیش بینی می‌شود این وقفه‌ها در سال جاری نیز تکرار شود.


خوشبختانه در هلدینگ سیمان غدیر با برنامه ریزی‌های انجام شده و افزایش بهره وری و کیفیت تولید ضمن بالابردن نسبت تولید به ظرفیت( بیش از ۹۰درصد) اجازه ندادیم این موضوع خللی در موضوع تولید و فروش شرکت بوجود آورد. لازم به توضیح است در حال حاضر شرکت‌های تابعه هلدینگ از میزان موجودی مناسب و قابل اتکایی در کلینکر برخوردار می‌باشند که این موضوع ریسک توقف تولید سیمان را کاهش داده است.

انتهای خبر

0
0