همفکران
1400/06/21
15:36
گزارش بازار / فرش قرمز بازار برای مهمانان خارجی

شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ نتوانست خود را در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد حفظ کند و با افت ۴۰ هزار واحدی معادل ۲.۶۴ درصدی به یک میلیون و ۴۸۹ هزار واحد رسید. روند بازار از ابتدای روز نزولی بود هرچند در یک ساعت آخر به تعادل رسید و چند صد واحد را جبران کرد. شاخص کل هم وزن نیز روندی مشابه داشت و ۱۳ هزار واحد معادل ۲.۸۷ درصد را از دست داد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ نتوانست خود را در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد حفظ کند و با افت ۴۰ هزار واحدی معادل ۲.۶۴ درصدی به یک میلیون و ۴۸۹ هزار واحد رسید. روند بازار از ابتدای روز نزولی بود هرچند در یک ساعت آخر به تعادل رسید و چند صد واحد را جبران کرد. شاخص کل هم وزن نیز روندی مشابه داشت و ۱۳ هزار واحد معادل ۲.۸۷ درصد را از دست داد. کگل، فملی و فولاد سه نماد با بیشترین تاثیر منفی بودند، فقط کگل در میانه روز برای دقایقی به صف فروش رفت و دو نماد دیگر روز را در تعادل به پایان بردند. بازار امروز نماد مثبت هم داشت. کالا، فایرا و اپال بیشترین اثر مثبت را داشتند، کالا تمام روز را در صف خرید بود، فایرا سقف خرید را تجربه کرد و در سقف قیمتی روز را تمام کرد و اپال تمام مدت در تعادل ماند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس ۱.۸ درصد معادل ۴۱۰ واحد کاهش ارزش داشت و به ۲۲ هزار و ۴۰۰ واحد رسید. آریا، زاگرس و کگهر بیش از دیگر نمادها اثر منفی و فرابورس، فجهان و بپاس بیش از دیگر نمادها اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۱۴۲۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت که بیشترین سطح طی دو هفته اخیر است و ارزش معاملات خرد نیز بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۱۵ درصد کمتر از روز گذشته است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۲ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۲ میلیارد دلار شد.


این روزها خبرهای خوبی از روند واکسیناسیون به گوش می رسد. سفر گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی نیز سیگنال مثبتی برای برجام بود. نخست وزیر عراق به تهران آمد تا هم یک قدم به آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق کمک کند و هم در بهبود رابطه با عربستان اثر گذار باشد.





صندوق های دولتی


دارایکم با روند کاهشی روبرو بود. قیمت پایانی با از دست دادن ۵.۵۳ درصد به ۱۲۹۵۹۰ ریال رسید و ارزش ذاتی تا ۱۷۸۷۳۲ ریال اصلاح کرد. حقوقی ها با خرید ۳ درصد از معاملات و ورود ۴ میلیارد تومان پول حقوقی از صندوق حمایت کردند.


پالایش نیز کاهشی بود. ارزش ذاتی صندوق به ۹۴۱۳۷ ریال رسید و قیمت پایانی با افت ۵.۶۲ درصدی ۷۹۱۳۰ ریال شد. حقوقی ها اینجا هم ۳ درصد در سمت خریدار مشارکت کردند و ۶ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم وارد شد.


پر حجم ترین معاملات بورس


گروه های خودرویی، بانک ها و فراورده های نفتی باز هم بیشترین حجم معاملات را بین گروه های بورسی داشتند. در بین نمادها خساپا، خودرو و خپارس بیش از دیگران خرید و فروش شدند.


خساپا روز را از صف تابلو شروع کرد و کم کم تا صف فروش آمد. یک ساعت آخر سمت تقاضا تقویت و صف فروش جمع شد اما قیمت چندان بالا نرفت. حقوقی ها ۱۸ درصد از ۴۵۸ میلیون سهم معامله شده را خریدند و حقیقی ها ۹۷ درصد از عرضه ها را بر عهده داشتند در نتیجه شاهد خروج ۱۳ میلیارد تومان پول حقیقی از این نماد بودیم.


بیشترین ورود و خروج پول



ورود پول حقیقی به شدت کاهش پیدا کرده است و به غیر از گروه واسطه گری مالی، در دیگر گروه ها ورود پول نزدیک به صفر بود؛ اما گروه های فراورده های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیش از همه خروج پول داشتند. در بین نمادها مدیریت، ولقمان و فایرا بیش از همه مورد توجه حقیقی ها قرار گرفتند و شپنا، شتران و فولاد بیشترین حمایت حقوقی ها را با خود داشتند.


مدیریت امروز هم صف خرید سنگینی داشت. ۳۳ میلیون سهم در این نماد معامله شد که ۶۲ درصد آن را حقوقی ها عرضه کردند و ۹۸ درصد را حقیقی ها خریدند، در نتیجه ۲۲ میلیارد تومان پول حقیقی وارد سهم شد. مدیریت در مرداد ماه عرضه اولیه شد و از آن رو تا به حال هر روز در صف خرید است. جالب اینکه هر روز هم حجم معاملات بالایی را تجربه می کند. p/e نماد ۱.۸ است که تقریبا یک سوم گروهش است و بسیار ارزنده به نظر می رسد.


شپنا از صفر تابلو شروع کرد و به صف فروش رفت. حقوقی ها ۵۸ درصد از ۱۳۱ میلیون سهم معامله شده را خریداری و بعد از چند بار تلاش بالاخره صف فروش را جمع کردند. P/E شپنا ۶.۷۹ است که از متوسط گروه پایین تر و نسبت به کل بازار ارزنده محسوب می شود. این ماد به حمایت مهمی رسیده است انتظار می رود به زودی واکنش مثبتی نشان دهد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه ولقمان، خمحور و قیستو مشکوک ترین نمادها بودند و در بازه ۳۰ روزه خمحور، ولقمان و خفناور بیشترین حجم مشکوک را به خود اختصاص دادند.


خمحور بعد از پشت سر گذاشتن چند ماه افت چند روزی است روند رو به رشدی پیدا کرده است، خبر افزایش سرمایه ۱۴۰۳ درصدی از محل اندوخته ها در این مسئله نقش مهمی دارد. از دید تکنیکال ۴۲۳۰ ریال مقاومت مهمی برای سهم به حساب می آید احتمالا شاهد واکنش به آن باشیم. P/E خمحور ۷۹.۷۹ شده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را ولقمان با ۷۱.۵۹ درصد، فسپا با ۸.۹۵ درصد و دارو با ۷.۸۶ درصد به دست آوردند؛ اما در مقابل حفارس با ۶.۹۳ درصد، غویتا با ۶.۲۳ درصد و پالایش با ۵.۶۳ درصد بدترین عملکرد روزانه را داشتند.


ولقمان به خاطر افشا اطلاعات با اهمت متوقف شده بود و امروز برای دومین بار بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. ولقمان در این افشا اطلاعات اعلام کرد ۰.۱۴ درصد از سهام گنگین را خریداری کرده است. این نماد از اسفند ۹۹ تا کنون تنها ۹ روز معاملاتی داشته و همیشه در صف خرید است. حقوقی ها امروز ۹۸ درصد از ۴۱ میلیون سهم معامله شده را عرضه و حقیقی ها ۱۰۰ درصد عرضه ها را خریداری کردند. در نتیجه ۱۴ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به نماد داشتیم.


حفارس هم به خاطر انتشار اطلاعات با اهمیت متوقف بود اما این نماد با افت قیمت بازگشایی شد. از ۲۲ میلیون سهم معامله شده ۱۱ درصد توسط ۳ کد حقوقی خریداری و ۱۰۰ درصد توسط حقیقی ها عرضه شد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار امروز ۰.۸۷ درصد افت قیمت داشت و به ۲۷ هزار ۵۰۰ تومان رسید. احتمالا به زودی به حمایت ۲۷ هزار تومان نزدیک شود و در صورت انتشار اخبار مثبت از برجام باید انتظار کاهش قیمت حتی کمتر از ۲۷ هزار تومان را هم داشت.


سکه طرح جدید هنوز خود را در کانال ۱۲ میلیون تومان حفظ کرده است. هر سکه با افت ۰.۴۶ درصد با قیمت ۱۲ میلیون و ۹۱ هزار تومان معامله می شود.


انس طلا هنوز از تعطیل آخر هفته بازنگشته است و قیمت آن ۱۷۸۷ دلار ثبت شده.





انتهای خبر

0
0