کانال کدال
1400/01/24
18:35
‍ 🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپنت 📊 نماد: شیران (سرمايه گذاري صنايع شيميائي ايران) معرفی شرکت: شرکت دانش فني براي توليد سالانه...

🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپنت



📊 نماد: شیران (سرمایه گذاری صنایع شیمیائی ایران)



معرفی شرکت: شرکت دانش فنی برای تولید سالانه ۵۰۰۰۰ تن آلکیل بنزن خطی و ۴۶۰۰۰ تن نرمال پارافین خریداری کرد و سرانجام این مجتمع تولیدی در ۱۱ خرداد ماه سال ۱۳۷۳ به بهره‌برداری رسید. با افزایش مصرف داخلی و همچنین بهبود بازار مصرف در منطقه، اجرای طرح توسعه شرکت برای تولید سالانه ۷۵۰۰۰ تن آلکیل بنزن خطی و ۱۴۰۰۰۰ تن نرمال پارافین قوت گرفت. با بهره‌گیری از دانش موجود و به‌کارگیری مهارت‌های علمی و تجربی نیروهای متخصص، این شرکت موفق شد در سال ۱۳۸۲ طرح توسعه خود را با موفقیت به انجام رساند



✳️ طرح های توسعه: -طرح توسعه دوم مجتمع تولیدLAB( اصفهان) افزایش ظرفیت تولید به ۲۲۰۰۰۰ تنLAB در سال



❇️ ترکیب درآمدی شرکت:


🔹درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره ۱۲ ماهه منتهی به آذر ۹۹ مبلغ ۲۸۵۱ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵٪ افزایش داشته است.


🔹 مقدار ۳۹٪ از درامد شرکت از طریق فروش صادراتی و ۶۱٪ از درامد شرکت فروش داخلی بوده است.


پ.ن: روند ۵ ساله درآمد عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️بهای تمام شده درامد عملیاتی:


🔸این شرکت در دوره ۱۲ ماهه منتهی به آذر ۹۹ مبلغ ۱۴۲۱ میلیارد تومان هزینه پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹٪ افزایش پیدا کرده است.


پ.ن: روند ۵ ساله بهای تمام شده درآمد های عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



💳 هزینه های مالی: هزینه مالی شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به آذر ۹۹ مبلغ ۳۵ میلیارد تومان بوده است.


پ.ن: روند ۵ ساله هزینه های مالی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️تفسیر روش دوپونت برای بازده حقوق صاحبان سهام شرکت


بازده حقوق صاحبان سهام شرکت ( ROE) معیار سنجش عملکرد مدیریت در سودآوری است .این نسبت از سال ۹۶ تا ۹۹ صعودی و مثبت است. میزان بازده حقوق صاحبان سهام در سال ۹۹ برابر ۱۱۴٪ درصد می باشد در حالی که در سال ۹۸ برابر ۲۹٪ بوده است. نسبت ROE تحت تاثیر سه عامل به شرح زیر قرار دارد:



۱️⃣نسبت گردش دارایی ها: این نسبت نشان دهنده کارایی شرکت در استفاده از دارایی ها جهت ایجاد سود است. نسبت گردش دارایی ها در طی سال های ۹۵ تا ۹۹ افزایش داشته است. این نسبت در سال ۹۸ برابر ۰.۵۴ بوده و در سال ۹۹ برابر ۰.۸۳ بوده است.



۲️⃣اهرم مالی: اهرم مالی که با نسبت مالکانه سنجیده می شود ، حاصل دارایی بر حقوق صاحبان سهام است. نسبت اهرم مالی در سال ۹۹ عدد ۱.۲۳ نشان می دهد و در سال ۹۸ برابر ۱.۲۱ بوده است و نشان دهنده افزایش در این بخش است.



۳️⃣نسبت حاشیه سود(خالص): درصدی از درامدهای شرکت که تبدیل به سود شده است. (با احتساب فعالیت های اصلی و سرمایه گذاری های شرکت) هر چه این نسبت بالاتر باشد مطلوب تر است.


این نسبت از ۴۱٪ به ۹۸٪ افزایش پیدا کرده است



همانطور که از مطالب فوق استنتاج می شود عامل تاثیر گذار بر افزایش ROE افزایش گردش دارایی ها، افزایش اهرم مالی و افزایش حاشیه سود خالص می باشد.


➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ #شیران ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال کدال⬇️⬇️ 📎:



انتهای خبر

0
0