سنا
1400/02/04
14:36
عملکرد صنایع بورسی در اولین ماه سال

نخستین ماه از سال جدید پشت سر گذاشته شد و شاخص کل بورس تهران با افت ۶.۷ درصدی همراه شد. شاخص کل هم‌وزن اما تنها ۱.۸۵ درصد عقب نشست. موضوعی که گواهی بر سبقت نمادهای با ارزش بازار پایین‌تر و عموما ریالی از گروه‌های بزرگ بازار سهام داشت.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، با وجود عقبگرد حدود ۶.۷ درصدی شاخص کل بورس تهران در فروردین ۱۴۰۰ اما ۳۲ صنعت وضعیتی مناسب‌تر از نماگر سهام را تجربه کردند و در این میان ۱۱ گروه نیز با رشد قیمت زیرمجموعه‌های خود همراه شدند. به این ترتیب تنها چهار گروه بزرگ کالایی بازار سهام شامل فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، کانه‌های فلزی به همراه گروه خودرو و خرده‌فروشی بودند که با افتی بیشتر از شاخص کل (بین ۱۵.۱ تا ۶.۸ درصد) مواجه شده و به عبارتی اهرم فشار بر این نماگر بورسی بودند. گروه‌هایی کامودیتی‌محوری که سهم بیش از ۵۸ درصدی از کل ارزش این بازار را در اختیار دارند.


در این راستا، پتروشیمی‌ها با افت ۱۵.۱ درصد قعر نشین شدند و پس از آن بیشترین افت ماهانه از آن زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی با کاهش ۱۱.۱ درصدی میانگین قیمت‌ها شد. پتروشیمی‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و افت ۱۰ درصدی در اولین ماه از سال جدید را تجربه کردند. معدنی‌ها با کاهش قیمت ۷.۷ درصدی بهترین عملکرد میان دسته از صنایع را داشتند.


فضای انتظاری حاکم بر بازار که عمدتا به نامعلوم بودن آینده مذاکرات احیای برجام و در نتیجه نرخ دلار باز می‌گردد، سبب شده تا معامله‌گران تمایل چندانی به خرید گروه‌هایی که از نرخ دلار بیشترین اثر را می‌پذیرند، نداشته و سراغ صنایع ریالی بورس بروند. شاید به همین دلیل است که با وجود پتانسیل‌های بنیادی قوی در بنگاه‌های کامودیتی‌محور اما قیمت سهام آنها درجای بیشتری می‌زند. اخبار برجامی این روزها از سوی فعالان بورسی بیش از گذشته رصد می‌شود تا تکه‌های پازل نقشه سرمایه‌گذاری در سال جاری تکمیل شود.


همان‌طور که اشاره شد با وجود افت ۶.۷ درصدی شاخص کل از ابتدای سال تاکنون اما ۱۱ گروه جامه سبز به تن دارند. در این میان صنعت منسوجات با تک نماد بورسی «نمرینو» بازده حدود ۲۲ درصدی در فروردین ۱۴۰۰ از آن سهامداران کرده است. صنعتی که تنها ۰.۰۳ درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارد.


۲۱ گروه نیز با وجود افت نماگر صنعت خود اما شرایط مساعدتری را نسبت به شاخص کل تجربه می‌کنند.


انتهای خبر

0
0