اقتصاد آنلاین
1399/11/19
18:01
هیچ عددی را در مورد صادرات نفت ایران تایید نمی‌کنم/ پیش‌بینی درآمد ۳۳میلیارد دلاری برای صنعت پتروشیمی

وزیر نفت گفت: صنعت پتروشیمی در جهش دوم و سوم هم با تحریم روبه‌رو بود و پتروشیمی‌ها تحریم‌پذیر هستند اما کارکنان و مدیران پتروشیمی با مجاهدت و فداکاری تحریم را دور زدند.

به گزارش اقتصادآنلاین ، بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین گشایش رسمی چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی امسال در طلایی‌ترین سال خود قرار دارد، گفت: سیمای جهش چهارم پتروشیمی مشخص شده است و تلاش می‌شود دو طرح مهم آن را در همین دولت آغاز کنیم.


زنگنه افزود: امسال ۱۷ طرح برای بهره‌برداری تعریف شده که تاکنون ۱۰ طرح آن به بهره‌برداری رسیده است و بقیه آن هم افتتاح می‌شود.


وی با بیان این که این نمایشگاه در شرایط کرونایی و با رعایت پروتکل‌ها برگزار می‌شود، گفت: قبلا هم گفته‌ام که زندگی باید با همین شرایط ادامه پیدا کند، منتهی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ چراکه نمی‌شود زندگی را به دلیل شیوع این بیماری (کووید-۱۹) متوقف کرد.


وزیر نفت با تشکر از همه دست اندرکاران برگزاری چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست و تبریک دهه مبارک فجر ادامه داد: عمده توجه نمایشگاه ایران پلاست بر صنایع پایین دستی است، منتهی اگر این توجه شامل برخی از صنایع بالادستی می شود بیشتر به دلیل این است که ارائه کننده خوراک هستنند و آینده خوراک را ترسیم می کنند.


زنگنه با اشاره به گزارش مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از وضعیت آینده تامین خوراک صنایع پایین دستی پتروشیمی خاطرنشان کرد: ما در این سالها با توجه به بخش نفت، با تمام ظرفیت ممکن به برنامه‌ریزی برای تامین انواع خوراک‌های هیدروکربوری برای توسعه بخش بالادستی پتروشیمی انجام داده‌ایم.


تامین ۹۰۰ هزار بشکه خوراک برای صنایع پتروشیمی

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت ناخالص تولید پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن به ارزش ۲۵ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۴ به ارزش ۳۳ میلیارد دلار به قیمت‌های سال ۹۵ می‌رسد، تصریح کرد: سیمای جهش چهارم پتروشیمی هم مشخص شده است و دو طرح در همین دولت شروع خواهد شد.


وزیر نفت امسال را سال طلایی صنعت پتروشیمی با وجود شدیدترین تحریم‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی دانست و گفت: قرارمان این بود که امسال ۱۷ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۲۵ میلیون تن افتتاح شود که تاکنون ۱۰ طرح افتتاح شده است و باقی نیز در ماههای اتی افتتاح خواهد شد.


زنگنه با بیان این که ۲ طرح در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید که اکثر آنها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارند و گفت: وضع طرح‌هایی هم که در جهش سوم به بهره‌برداری می رسند مشخص است و برخی از آنها پیشرفت ۶۰ درصدی هم دارند.


وی گفت: ما با ظرفیت بیش از ۹۰۰ هزار بشکه معادل نفت خام، خوراک برای صنایع پتروشیمی بالادستی پتروشیمی اعم از گاز، ان جی ال و هیدروکربورهای مایع تامین می کنیم.


وزیر نفت با بیان این که هدف ما این بود که اتفاق‌هایی که قرار است در صنعت پتروشیمی بیفتد شامل همه اجزای اقتصاد مقاومتی شود که این اتفاق افتاده است تصریح کرد: ما در پتروشیمی یک صنعت درونزا، درونگرا و یک صنعت مردمی داریم، هم اکنون میلیون‌ها نفر از مردم ایران در صنعت پتروشیمی چه از طریق بورس، سهام عدالت یا سایر سهم هایی که خودشان خریده اند، سهامدار هستند و دولت تقریبا نقش ناچیزی از نظر مالکیتی و تصدی در صنعت پتروشیمی دارد.


درخواست وزیر نفت از هلدینگ‌ها

زنگنه با تاکید بر این که امروز باید بیش از هر زمانی بر توسعه صنایع پایین دستی تمرکز کنیم، گفت: اگرچه توجه به این بخش به طور مستقیم جزو وظایف وزارت نفت نیست، اما از آنجا که صنایع پایین دستی برای ما یعنی، صنعت پتروشیمی بازار مطمئن ایجاد کرده و زنجیره ارزش را تکمیل می کند، بنابراین اخیرا با جلساتی که با هلدینگ های بزرگ پتروشیمی برگزار کردیم و از انها به طور مستقیم خواستیم که همه آنها در زنجیره پایین دستی ورود کنند.


وی با بیان این که تاکنون هلدینگ خلیج فارس تعهدات زیادی را در این زمینه پذیرفته است، ابراز امیدواری کرد باقی هلدینگ ها نیز این تعهد را پذیرفته و به طور مستقیم وارد فعالیت در بخش پایین دستی شوند.


وزیر نفت همچنین گفت: از جمله کارهایی که باید در این بخش انجام دهیم این است که سازوکارهایی برای توسعه صنایع پایین دستی بیاندیشیم که یکی از آنها ایجاد صندوق هایی برای رسیدن به این هدف است.


زنگنه به صنایع پیشران که توسعه‌دهنده بخش پایین دستی در چهار زنجیره متانول پروپیلن اتیلن و بنزن است اشاره کرد و افزود: طرح‌های تولید و انتقال پروپلین به مناطق مرکزی و شمال شرق کشور از طرح‌های تعیین کننده است. به دلیل کمبود آب، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ تن پروپیلن در عسلویه تولید و با یک خط لوله ۴۰۰ کیلومتری به شمال شیراز منتقل می‌کنیم، همین طور ۴۰۰ هزار تن پروپلین در نکا، بندرامیرآباد تولید و با خط لوله حدود ۲۰۰ کیلومتری به منطقه عمومی دامغان برده و از آنجا به مناطق شمال شرق کشور منتقل خواهد شد.


وی با بیان این که اجرای این طرح‌ها در واقع توجه به توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در کشور است، به اجرای عملیات احداث پتروشیمی اسلام آباد که روز گذشته در کرمانشاه شروع شد اشاره کرد و ادامه داد: اجرای این طرح براساس تکمیل زنجیره پروپیلن به عنوان پیشران و محرک توسعه صنایع پایین دستی است که حاکی از توجه ما به این مساله است.


به گفته وزیر نفت، با تولید محصول پروپلین زمینه توسعه صدها صنعت پایین دستی به وسیله بخش خصوصی فراهم می شود.


حمایت وزارت نفت از بخش خصوصی

زنگنه همچنین کمک به توسعه صنایع پایین دستی و اشتغال را مورد توجه قرار داد و گفت: در این ارتباط بسیار فکر کردیم که چطور می توانیم به صنایع پایین دستی و فعال شدن آنها کمک کنیم از این رو اعلام کردیم در بخش‌هایی که خودمان لیسانس داریم می‌توانیم آن را رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم. همچنین سود تسهیلات را کاهش دهیم که این موضوع در بودجه دیده شده است. ضمن این که تضمین خوراک و خرید محصول را هم داده‌ایم تا سرمایه گذاران بتوانند سرمایه‌گذاری کرده و همچنین برای طرح‌های خود وام بگیرند.


وی همچنین به صندوق پژوهش و فناوری نفت هم اشاره کرد که شرکت‌های پتروشیمی ۵۰ درصد سهام این صندوق را در اختیار دارند و گفت برای ما بسیار مهم است که بتوانیم مسیری را که در پیش گرفته ایم ادامه دهیم.


وزیر نفت همچنین بر توجه به شرکت‌های دانش بنیان در این نمایشگاه تاکید کرد و گفت: این شرکت‌ها باید با ما در ارتباط تنگاتنگی قرار بگیرند به ویژه این که می‌توانیم از طریق پارک نواوری و فناوری ری به آنها کمک کرده و زمینه‌های رشد صنایع پایین دستی را فراهم کنیم.


زنگنه در ادامه سخنرانی خود با بیان این که توجه به اشتغال همچنان یکی از اولویت‌های ما است و باید زمینه اشتغال جوان‌های تحصیل‌کرده را فراهم کنیم ادامه داد: همزمان با این مساله باید به تعادل منطقه ای و توسعه های متعادل در مناطق ایران توجه کنیم که ان شالله شرکتهای دانش بنیان می توانند در این بخش گامهای موثری بردارند.


وی در ادامه به بازدیدی که چندسال پیش از نمایشگاه ایران پلاست داشت و صحبتی که با تولیدکنندگان ماشین الات برای صنایع پایین دستی داشتند اشاره کرد و گفت: آن زمان خبر خوبی که به ما دادند این بود که بسیاری از ماشین آلات ما را برادران افغانستانی ما خریداری کرده اند که تا آن سال من می دانستم افغانستان کشوری بود با توسعه جهشی برای صنایع پایین دستی پتروشیمی، از این رو باید از این صنایع حمایت کنیم چرا که این بخش هم زنجیره‌ای از این صنعت را تشکیل می دهند.


وزیر نفت به صنایع پلاستیک هم اشاره کرد و با بیان اینکه ان شالله بتوانیم قدم‌های خوبی را در صنعت پلاستیک برداریم زیرا بسیاری از واحدهای جدید ما با تمرکز بر پلاستیک شکل گرفته اند، تصریح کرد: در صنعت پتروشیمی ایران در ۶۰ سال عمر خود جهش های بزرگی را در بعد از انقلاب اسلامی داشته است و در چندسال گذشته نیز گام های بسیار خوبی برداشته شده است.


بیژن زنگنه وزیر نفت امروز (یکشنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) پس از بازدید از سالن ۳۸ در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا با توجه به تحریم جهش چهارم صنعت پتروشیمی دست‌یافتنی است، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در جهش دوم و سوم هم با تحریم روبه‌رو بود، جهش چهارم هم در همین دوره آغاز می‌شود.


وی افزود: سه مجتمع بزرگ در عسلویه تعریف شده که دو مجتمع در عسلویه و خوراک آن نیز ترکیبی است، ما به زندگی در شرایط تحریم عادت کردیم.


وزیر نفت درباره اینکه بارها عنوان شده صنعت پتروشیمی تحریم‌ناپذیر است آیا چنین موضوعی صحت دارد، افزود: این حرف‌ها بیشتر شعاری بوده و پتروشیمی تحریم‌پذیر است. آن دسته از افرادی که عنوان می‌کنند پتروشیمی تحریم‌ناپذیر است به این دلیل است که می‌خواهند فداکاری و زحمات افراد مجاهدی را که در این صنعت کار می‌کنند نادیده گیرند. همه موارد تحریم‌پذیر است، کارکنان و مدیران با مجاهدت و فداکاری تحریم را دور زدند. آمریکایی‌ها در هیچ بخشی برای ما کم نگذاشتند.


زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد دولت آینده طرح‌هایی را که عملیات اجرایی آنها در ماه‌های پایانی این دولت آغاز شده از جمله طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب را انجام دهد، گفت: این طرح‌ها مصوب دولت است و منابعش تامین شده است. ما نمی‌توانیم با توجه به اینکه چند ماه از عمر دولت کنونی باقی مانده است کشور را تعطیل کنیم.


وی ادامه داد: ما تا آخرین روزی که مسئولیت داریم به وظیفه قانونی خود بدون هیچ کوتاهی و تنازلی عمل می‌کنیم. خطر واقعی این است که بگوییم با توجه به اینکه ماه‌های پایانی دولت است، کاری انجام ندهیم، کارمان را با قدرت انجام می‌دهیم و ان‌شاء‌الله دولت‌های آینده هم کار را ادامه می‌دهند.


وزیر نفت درباره اینکه چند درصد تجهیزات پتروشیمی در داخل کشور ساخته می شود، پاسخ داد: بیش از ۸۰ درصد تجهیزات ثابت صنعت پتروشیمی همانند بخش بالادستی صنعت نفت در داخل کشور ساخته می‌شود.


زنگنه درباره اینکه آیا افت فشار گاز در شهرهای شمالی را تایید می‌کنید، اظهار کرد: هم اکنون روزانه ۱۰۴۰ میلیون مترمکعب گاز خام در کشور تولید می‌شود و بالاترین رکوردهای تاریخی تولید گاز کشور ثبت شده است. البته اعلام این عددها به معنی این نیست که مردم صرفه‌جویی نکنند چون اساسا اسراف خوب نیست. کاهش یک درجه مصرف کمک می‌کند ما راحت‌تر شبکه را مدیریت کنیم. بهرحال من نگران گاز شهری و خانگی نیستم.


وی به این پرسش که انتظار این است که اوپک پلاس در نشست بعدی خود سقف تولید را افزایش دهد، گفت: باید ببینم که در جلسه چه اتفاقی می افتد.


وزیر نفت درباره اینکه به چه میزان سرمایه‌گذاری نیاز است تا ایران سطح تولید نفت خود را به قبل از تحریم‌ها برساند، افزود: من همچنان در مورد تحریم‌ها صحبت نمی‌کنم.


زنگنه به این پرسش که آیا ایران سیگنالی مبنی بر نگرانی اعضای اوپک از افزایش تولید نفت ایران دریافت کرده است، گفت: من چیزی ندیدم.


وی درباره اینکه، شنیده شده است دولت طرحی برای تخفیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها تدوین کرده است آیا آن را تایید می‌کنید، افزود: هرگونه تخفیف اضافی برای خوراک پالایشگاه‌ها نیاز به مجوز قانونی دارد که این مجوز را هم مجلس باید بدهد. از جانب دولت پیشنهادی مبنی بر تخفیف خوراک به مجلس ارائه نشده است.


وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این که اعدادی که درباره افزایش صادرات نفت ایران در مجلس اعلام شده است را تایید می‌کنید، گفت:هیچ عددی را در این مورد تایید نمی‌کنم.


زنگنه درباره معافیت تحریمی ایران در پروژه میدان نفت و گاز رام در دریای شمال گفت: ما در این میدان سهامدار هستیم. تولید این میدان در انگلیس مصرف می‌شود.


وزیر نفت درباره افزایش قیمت مواد اولیه خوراک صنایع پایین دستی هم گفت: قیمت دست ما نیست، دست خداست. هیچ دولتی هم نمی‌تواند در قیمت‌گذاری دخالت کند و تنها فساد و رانت به همراه دارد. وقتی قرار شد دولت در زنجیره قیمت‌گذاری دخالت نکند، تا آخر هم نباید دخالت کند و آن را به قواعد بازار واگذار کند، فقط این که رقابت باشد و رانت نباشد.


گفتنی است، وزیر نفت امروز از سالن ۳۸ نمایشگاه ایران پلاست که فعالان بخش پلاستیک در آن حضور دارند بازدید کرد.


انتهای خبر

0
0