سنا
1400/11/25
11:31
تاثیر قیمت جهانی نفت بر پالایشی‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور عمده شرکت‌های پالایشی در ایران از اختلاف نرخ هر بشکه فرآورده در برابر هر بشکه نفت منتفع می‌شوند که از آن به عنوان کرک اسپرد یاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از خبرگزاری تسنیم ؛ مصطفی محبی مجد در مورد پتانسیل سودهی پالایشگاهی ایران تا پایان سال گفت: بازار نفت و محصولات پالایشی پیچیده‌ترین و خاص‌ترین بازار درسطح محصولات خام و صنعتی در دنیا است، زیرا بخش عمده‌ای از بودجه هر کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم وابسته به هزینه‌های انرژی است.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از سوی دیگر چشم‌انداز مصرف و هزینه‌های محصولات پالایشی، پتروشیمی و مواد خام نفتی در اسناد بالادستی کشورهای بزرگ و اتحادیه‌های بین المللی در زمره ممتازترین اسناد قرار دارند و همواره ریسک سیاستی در دل خود دارد.


وی تصریح کرد: ‌افق سرمایه‌گذاری در صنعت پالایشگاهی ایران دارای مزیت‌های خاصی است؛ بطور مثال در مناطق شمالی کشور عراق بدلیل مشکلات سیاسی تقاضا برای محصول LPG بالا است یا آنکه در منطقه اروپا، آفریقا و کشورهای شرق آسیا نیاز به سوخت دیزل و سوخت جت در مسیر رشد بلندمدت قرار گرفته است.


محبی مجد بیان کرد: در بازار داخلی نیز بواسطه برنامه‌های وزرات صمت و خودروسازان جهت افزایش ۵۰ درصد تولید خودروی کشور و پاسخگویی به این نیاز، بنزین و محصولات مکمل تقاضای تضمین شده است.


وی گفت: در مقابل، ریسک این صنعت را می‌توان در سطح مخاطرات پارادایم انرژی (حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر)، نوسانات کرک اسپرد و انقطاع جریان ورود سرمایه به پالایشگاه‌ها پس از تحریم و مستهلک شدن تجهیزات پالایشگاه‌ها دانست، به نحوی که برنامه توسعه پالایشگاه‌های کشور را با تهدید جدی در آینده مواجه کرده است.


این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: به طور عمده، شرکت‌های پالایشی در ایران از اختلاف نرخ هر بشکه فرآورده در برابر هر بشکه نفت منتفع می‌شوند که از آن به عنوان کرک اسپرد یاد می‌شود.


محبی مجد تاکید کرد: هرچند برخی پالایشگاه‌ها با حرکت به سمت سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش خود، برخی محصولات پتروشیمی را در زیر مجموعه محصولات تولیدی خود قرار دادند، به طور مثال در این رابطه می‌توان به سرمایه گذاری پالایشگاه نفت تبریز در پتروشیمی تبریز و سرمایه‌گذاری پالایشگاه نفت اصفهان در پتروشیمی اصفهان اشاره کرد.


وی گفت: طی دو سال اخیر، بزرگترین ریسک صنعت پالایشی مربوط به ریسک نوسان کرک اسپرد بود، زیرا به واسطه بیماری کرونا قیمت نفت از اواخر سال ۹۸ روند نزولی قابل توجهی را تجربه کرد، اما با ریکاوری اقتصادهای جهان و حذف قرنطینه‌ها، تقاضا برای عمده محصولات پالایشی به ویژه سوخت هوایی و حمل و نقل جاده ای افزایش یافت.


این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در حال حاضر قیمت نفت به بالاترین حالت خود رسیده که علت چنین امری را می‌توان خلاء عرضه نفت و فشار روسیه بر اکراین دانست.


محبی مجد گفت: پارامترهایی که اکنون سبب افزایش قیمت نفت شده متاثر از ریکاوری تقاضا بوده، بنابراین، رشد قیمت‌ها از این کانال کاملا به نفع شرکت‌های پالایشگاهی است.


وی بیان کرد: تحلیل سود عملیاتی شرکت‌های پالایشگاهی در بخش بهای تمام شده و فروش محصول خلاصه می‌شود، همچنین خوراک دریافتی شرکت‌های پالایشگاهی همگن نیست و دوم آنکه مبنای محاسبه نرخ آن بر اساس محاسبات دفتر برنامه‌ریزی وزارت نفت به پالایشگاه ها ابلاغ می‌شود.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: براساس نظرات کارشناسان انتظار می‌رود روند رو به رشد سودآوری شرکت های پالایشی تا انتهای سال حفظ شود اما سهم درآمدها در سود به ازای هر سهم پالایشگاه‌ها حتما تغییراتی خواهد داشت.


مجد در پایان گفت: اکنون انتظار داریم با افزایش حداقل ۳۰ درصدی کرک اسپرد امسال نسبت به میانگین سال گذشته، سهم بخش تولید افزایش یافته و رقم سود خالص پالایشگاه‌ها با کیفیت بیشتری محقق شود.


انتهای خبر

0
0