بورس۲۴
1402/03/16
06:54
پیش‌بینی وضعیت بورس ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

اخبار سیاسی اخیر صرفا ترمز رشد دلار را گرفته و لذا بهتر است کمی منطقی‌تر به موضوع تحولات ارزی نگاه کنیم. به نظر بازارهای موازی به دلیل تشکیل حباب قیمتی بیشتر باید نگران تحولات سیاسی باشند. بازار سرمایه با کاهش ریسک‌های سیستماتیک و ثبات اقتصادی، افزایش P/E را تجربه خواهد کرد و لذا رفتار فعلی بازار شبیه به همان اشتباه روزهای ابتدایی آبان و بهمن سال گذشته است که بطور قطع در ماه‌های آتی اصلاح خواهد شد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 16 خرداد 1402

۱) پیش‌بینی بازار ...


بورس۲۴ : در شرایطی به مصاف معاملات نیمه دوم از یک هفته نیمه تعطیل می‌رویم که بازار شنبه انصافا بهتر از انتظار ظاهر شد و علیرغم فضای رکودی در حجم و ارزش معاملات اما موفق شد با رشد نرم ۸.۵۰۰ واحدی (کمتر از ۰.۵ درصد) تا سطح ۲ میلیون و ۲۷۹ هزار واحدی افزایش ارتفاع بدهد. برخی معتقدند در سفر بودن برخی از حقوقی‌ها و خلوت شدن سمت فروش، عامل اصلی رشد بازار شنبه است. برخی دیگر آغاز نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه پس از وقفه ۴ ساله و برخی حمایت‌های دستوری را دلیل رشد می‌دانند. اما به هر جهت همین که در این نقاط، فضای معاملات مقداری بهبود بافته، جای امیدواری دارد ... ! اما در گزارش امروز، نگاهی به اتفاقات حول ۲ محور سیاسی و اقتصادی خواهیم داشت. کماکان بسیاری از فعالین بازار، اخبار سیاسی را رصد می‌کنند و عمدتا نقش تماشاچی را ایفا می‌کنند. برخی تصور می‌کنند اگر توافقی حاصل شود، دلار یکشبه ۴۰ - ۵۰ درصد افت می‌کند ! البته ممکن است به یکباره یک توافق نیم‌بند شبیه به خبر کاهش تنش با عربستان را داشته باشیم و لذا ترس همین موضوع شبیه به خوره‌ای به جان بازار افتاده.


درخصوص این موضوع بطور مفصل در گزارش‌های اخیر بحث شد و به این نکته اشاره شد که با شرایط اقتصادی فعلی و کسری بااهمیت بودجه، خبری از افت سنگین دلار نخواهد بود و حتی دولت هم تمایلی به این اتفاق ندارد. اما در بازار می‌بینیم که برخی با هر ۱ درصد افت در قیمت ارز، پرتفوی خود را به آتش می‌کشند و نکته جالب اینکه دلار مدت‌ها است حوالی قیمت‌های ۵۰ - ۵۲ هزار تومان در نوسان بوده و کاهش خاصی نداشته است. در واقع اخبار سیاسی اخیر صرفا ترمز رشد دلار را گرفته و لذا بهتر است کمی منطقی‌تر به موضوع تحولات ارزی نگاه کنیم. به نظر بازارهای موازی به دلیل تشکیل حباب قیمتی بیشتر باید نگران تحولات سیاسی باشند. بازار سرمایه با کاهش ریسک‌های سیستماتیک و ثبات اقتصادی، افزایش P/E را تجربه خواهد کرد و لذا رفتار فعلی بازار شبیه به همان اشتباه روزهای ابتدایی آبان و بهمن سال گذشته است که بطور قطع در ماه‌های آتی اصلاح خواهد شد.


در حوزه اقتصادی هم به این موضوع باید توجه داشت که دولت برای سال جاری و در راستای جبران کسری ۴۰۰ - ۵۰۰ همتی بودجه چاره‌ای به غیر اصلاح برخی سیاست‌ها که مهمترین آن نرخ حامل‌های انرژی و دلار نیما است، ندارد. تصمیماتی که بلاشک، سبب حفظ شدن تورم در سطح بالا خواهد شد. بنابراین باز هم تاکید می‌کنیم که با مختصات فعلی اقتصاد، نمی‌توان انتظاری مبنی بر افت جدی دلار داشت. حال اینکه اگر اصلاحی هم رخ دهد، دلار نیما کاهشی نخواهد شد و اتفاقا این موضوع به سود بازار خواهد بود.


و موضوع آخر اینکه، گویا تلاش‌هایی در جریان است تا تغییراتی در ...


مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

انتهای خبر

0
0