بورس پرس
1401/07/05
00:00
وضعیت صادرات سیمانی‌ها بهتر از سال قبل است / P/E منطقی سهام

دبیر انجمن صنعت سیمان با منطقی خواندن P/E سهام سیمانی گفت: با افزایش ثبات در سیاست‌های وزارت صنعت، وضعیت صادرات سال جاری بهتر از مدت مشابه قبل است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، عبدالرضا شیخان با بیان اینکه بعد ریزش قیمت سهام در بازار سرمایه، قیمت سهام سیمانی هم افت زیادی داشت به سنا گفت: اکنون نسبت P/E سهام سیمانی منطقی است. در ۶ ماه اول سال، زمزمه‌های قطعی برق کارخانه های سیمان منجر به رشد چشمگیر تقاضا در بازار شد و به دنبال التهاب بازار سیمان، هر تن سیمان خاکستری در بورس کالا حتی به نزدیک یک میلیون تومان هم رسید.


وی افزود: اگرچه با پیگیری‌های انجمن و مذاکره با وزیر نیرو، التهاب بازار سیمان مرتفع شد و قیمت‌ها در بورس کالا کاهش یافت اما همین که شرکت‌های سیمانی از جمله سیمان فارس نو، آبیک، شمال، اردبیل، خاش و... در مقطعی کوتاه محصول را در قیمت‌های بالا عرضه کردند، سود ۶ ماهه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. احتمالا در ۶ ماهه دوم تقاضای داخلی کمتر از نیمه اول سال خواهد بود ولی سیمانی‌ها فرصت‌هایی پیش رو دارند که می‌تواند دغدغه سهامداران را برطرف کند.


این فعال صنعت سیمان ادامه داد: تقاضای صادراتی کلینکر افزایش داشته و در مجموع به دلیل افزایش ثبات در سیاست‌های وزارت صنعت، وضعیت صادرات در سال جاری بهتر از مدت مشابه قبل است. از سوی دیگر جنگ روسیه و اوکراین و بحران انرژی در دنیا، تقاضای کلینکر در بازارهای صادراتی را به شدت افزایش داده و حتی تولیدکنندگان سیمان در کشورهای اطراف ترجیح می‌دهند کلینکر وارد کنند. به دنبال این اتفاق، سیمان هم در بازارهای صادراتی افزایش قیمت داشت.


به گفته شیخان، ظرفیت تولید صنعت سیمان بیش از نیاز داخل است و ۲۰ درصد از کل حجم تولید (حدود ۱۳ میلیون تن سیمان و کلینکر) راهی بازارهای صادراتی می شود. کمیته صادرات در انجمن صنعت سیمان هر ماه قیمت‌های صادراتی را بروز رسانی می‌کند و حتما افزایش قیمت سیمان در بازارهای جهانی روی افزایش درآمدهای صادراتی سیمانی‌ها اثرگذار خواهد بود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0