اقتصاد آنلاین
1399/10/26
14:24
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۷دی ماه/ سقوط آزاد دلار ادامه خواهد داشت

در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار در بازار آزاد ۱۳۰۰تومان و یورو ۱۵۰۰تومان کاهش یافت و به این ترتیب نرخ ارز آمریکایی وارد کانال ۲۳هزار و ارز اروپایی وارد ۲۹هزار تومان شد؛ این روند نزولی که سرعت آن هم چشمگیر بوده انتظار فعالان بازار ارز برای ادامه کاهش نرخ در روز‌های آینده را بالا برده است.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی ؛ درحالیکه دو هفته پیش دلار مرز ۲۶هزار و یورو ۳۱هزار تومان را رد کرده بود، در هفته‌ای که گذشت قیمت این دو ارز خارجی با کاهش قابل توجهی رو‌به‌رو شد به طوریکه برخلاف انتظار، دلار به کانال ۲۳ و یورو ۲۹هزار تومان سقوط کرد.


روند نزولی بازار ارز از اواخر هفته گذشته آغاز شد و طی این هفته به اوج خود رسید؛ دلار بازار آزاد اولین روز هفته را با قیمت ۲۵۱۵۰ و یورو ۳۰۵۰۰تومان آغاز کرد و اولین نرخ دلار در صرافی‌ملی هم ۲۵۴۰۰ و یورو ۳۱۰۵۰تومان اعلام شد؛ در صرافی‌های رسمی هم نرخ فروش ارز آمریکایی در اولین روز هفته حدود ۲۵۳۰۰ و یورو ۳۱۳۰۰تومان بود.


روز یکشنبه دلار آزاد مجددا به کانال ۲۴هزار تومان بازگشت و نرخ یورو هم به ۳۰۱۵۰تومان رسید و در روز‌های بعد نیز کاهش قیمت این دو ارز ادامه داشت تا جاییکه در آخرین روز هفته دلار و یورو دوباره تغییر کانال دادند؛ روز پنجشنبه قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۳۹۰۰ و یورو ۲۹هزار تومان سقوط کرد.


در صرافی‌ملی هم نرخ دلار در آخرین روز هفته به ۲۳۹۵۰ و یورو ۲۹۲۵۰تومان کاهش یافت اما کاهش نرخ در سایر صرافی‌ها بیشتر دیده می‌شد؛ برخی صرافی‌ها قیمت فروش دلار را تا ۲۳۴۰۰ و خرید را تا ۲۲۵۰۰تومان پایین آوردند.


به این ترتیب قیمت دلار در بازار آزاد این هفته حدود ۱۳۰۰تومان، در صرافی‌ملی ۱۴۵۰تومان و در صرافی‌های رسمی حدود ۱۸۰۰تومان ارزان شد؛ قیمت یورو هم در بازار آزاد ۱۵۰۰تومان، در صرافی‌ملی ۱۸۰۰تومان و در صرافی‌ها حدود ۲۳۰۰تومان کاهش یافت.


دست به دست هم دادن عوامل خارجی و داخلی در کاهش نرخ ارز

همانطور که گفته شد در هفته‌ای که گذشت بازار ارز با شیب تندی مسیر کاهشی را طی کرد و دلار و یورو به رقم‌هایی بازگشت که تا دو هفته پیش انتظار نمی‌رفت، که در این روند نزولی هم عوامل خارجی تاثیرگذار بوده و هم سیگنال‌های مثبت داخلی.


با تایید رسمی جو بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا و تخلیه تنش‌های سیاسی متاثر از این موضوع از بازار ارز، امید معامله‌گرانی که انتظار داشتند بتوانند از این طریق دلار را دوباره به قیمت ماه‌های قبل یعنی بالای ۲۷هزار تومان رسانده و زیان ناشی از افت نرخ را جبران کنند، ناامید شد و به این ترتیب دلار پا در مسیر کاهشی گذاشت.


از طرفی در هفته‌ای که گذشت رییس کل بانک‌مرکزی با قایم مقام وزیر امورخارجه کره‌جنوبی درخصوص تعیین تکلیف ۷میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده ایران در این کشور دیدار کرد و این اقدام سیگنال مثبتی به بازار ارز داد چراکه درصورت ورود این منابع به کشور، نرخ ارز کاهش چشمگیری خواهد داشت.


در همین راستا رییس جمهور هم با اشاره به تلاش‌های دولت برای کاهش نرخ ارز، اعلام کرد که قیمت فعلی دلار واقعی نیست و اگر این منابع به کشور بازگردد، احتمال کاهش نرخ تا ۱۵هزار تومان وجود دارد.


همچنین امروز عبدالناصر همتی در یادداشت اینستاگرامی خود به روند نزولی بازار ارز اشاره کرد، به گفته رییس کل بانک‌مرکزی فشار ناشی از تحریم‌ها و تشدید انتظارات تورمی عامل اصلی افزایش نرخ ارز طی دو سال‌و‌نیم گذشته بوده و انتظار می‌رود با فروکش کردن این انتظارات، نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت کند.


در این راستا تحلیلگران بازار ارز بر این باورند که روند کاهشی بازار ارز صرفا متاثر از اخبار سیاسی بوده که هنوز رخ نداده و فعلا جو روانی ناشی از آن باعث شده شیب ارز نزولی شود؛ بر این اساس درصورت عدم تحقق تصورات فعلی درخصوص کاهش تحریم‌ها علیه ایران و بهبود روابط ایران و آمریکا، بازار ارز دوباره دچار نوسان خواهد شد.


اما برای فردا ۲۷دی ماه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که کاهش نرخ ارز ادامه خواهد داشت و فعالان بازار هم انتظار دارند که دلار به رقم‌های پایین‌تری خواهد رسید.


انتهای خبر

0
0