اقتصاد نیوز
1399/06/29
03:21
افزایش سپرده های ارزی ایران نزد بانک‌های انگلیس/ حمایت ۵۰ میلیارد تومانی بانک مرکزی از بورس/ دریافت مجوز افزایش قیمت ۵خودرو

اقتصادنیوز : مهم ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات ۲۹ شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:پایان ساخت میدان شهیاد (آزادی)، بازار سیاه آهن، وعده وزیر برای پایان التهاب در بازار اجاره معامله سکه پارسیان ممنوع می شود و دریافت مجوز افزایش قیمت ۵خودرو

می‌گویند تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.


۲۹ شهریور ۱۳۵۰؛ میوه فروش ها دست از گرانفروشی بر نمی دارند

کمیته اصناف به اتحادیه صنف میوه فروش اطلاع داد:اگر افراد این صنف تغییر رویه ندهند،شورا تصمیمات شدیدتری در مورد افراد گرانفروش این صنف این صنف خواهد گرفت .بازرسان شورا صریحا اعلام کرده اند که فروشندگان میوه در تهران به مردم اجحاف می کنند وبه هیچ روی حاضر نیستند که از این کار دست بردارند.


پایان ساخت میدان شهیاد (آزادی)


ساختمان میدان شهیاد و بنای یادبود این میدان پایان یافت و اکنون ماموران و کارگران خرده کاری های میدان را انجام می دهند مساحت میدان شهیاد از بزرگترین میدان های تهران چهار مرتبه بیشتر است.ساختمان وسط میدان مرکب از برج چهل و پنج متری بنیاد شاهنشاهی ایران است که به هزینه صاحبان صنایع ایران ساخته شده است.


اخبار جدید از جزییات تونل فاضلاب تهران


خبر دیگر اینکه شهردار در انجمن شهر گفت:تونل سیلاب بر احداث شده در فاصله بین چهار راه اسلامبول تا شهر ری یکی از شاخه های فاضلاب تهران است .این تونل در زیر خیابان های اسلامبول ،شاه آباد ،بهارستان ،سیروس ،مولوی،سرقبر آقا،صاحب جمع و صفاری ساخته شده و تا مسیل سرخه حصار امتداد یافته است.بوسیله شهرداری کانال سیل بر دیگری در غرب تهران که از حدود خیابان های قصر الدشت،کارون،جیحون شروع شده و تا نهر فیروز آباد واقع در حدود راه آهن امتداد دارد ساخته شده است.


اطلاعات 29شهریور1350

۲۹ شهریور ۱۳۶۰ ؛ تفاوت حدود ۱۰ ریالی نرخ دلار

در صفحه دو روزنامه اطلاعات جدول نرخ خرید و فروش ارز منتشر شده است. در این جدول دو ستون نر خ رسمی و غیر رسمی آمده است.


هر دلار آمریکا در بخش رسمی ۹۴۴/۷۹ ریال خرید و ۳۹۴/ ۸۰ ریال فروخته می شود.در بخش غیر رسمی ۴۰/۸۸ ریال نرخ خرید و ۹۵/۸۹ ریال فروخته می شود.هر دلار آمریکا ۱۱۵ ریال به مسافرین عرضه می شود.


درهم امارات ۲۰/۲۲ ریال در بخش رسمی خرید و ۱۰/۲۳ ریال فروخته می شود.


بازار سیاه آهن


در بازار غیر رسمی هر درهم ۹۰/۲۴ ریال خرید و ۴۰/۲۵ فروخته می شود .به مسافرین نیز هر درهم ۵۰/۳۲ ریال عرضه می شده است.


در صفحه ۵ روزنامه که صفحه گزارش نام دارد. به مشکل مردم ،کمیابی و بازار سیاه مصالح ساختمانی پرداخته شده است.


تعاونی اسلامی تهیه و توزیع آهن سوال کرده است:در حالیکه ۸ ماه است دولت صد در صد آهن وارداتی را در دست گرفته سازمان گسترش باید پاسخ دهد که آهن از چه طریقی وارد بازار سیاه می شود؟


مردم در این گزارش اعلام می کنند:تا دست سرمایه دار و دلال قطع نشود بازار سیاه آهن نخواهد شکست .دولت باید واقعا اقدام به وارد کردن آهن بکند و مستقیما تحویل متقاضیان بدهد و دست بخش خصوصی را از این کار قطع کند.از سویی مسیولان باید پاسخ دهند که چرا آهن کیلیویی ۵/۴۶ ریال در بازار سیاه به بیش از ۲۰۰ ریال فروخته شود.

اطلاعات 29شهریور1360

۲۹ شهریور ۱۳۸۰؛ کاهش قمت سکه ،طلا و ارز

در صفحه دو روزنامه اطلاعات به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی آمده است :ارزش برابری دلار آمریکا ،مارک آلمان و پوند انگلیس در مقابل ریال روز چهارشنبه در معاملات غیر مجاز ارز تهران نسبت به دوشنبه گذشته با اندکی کاهش مواجه شد.


در معاملات غیر مجاز ارز تهران حوالی ظهر تهران حوالی ظهر چهارشنبه هر دلار آمریکا،مارک آلمان و پوند انگلیس به ترتیب ۸۰۱۰-۳۷۶۰ -۱۱۶۵۰ ریال معامله شد که هر کدام به ترتیب ۱۰ ،۱۰، و ۵۰ ریال نسبت به دوشنبه گذشته کاهش ارزش داشتند.


هر قطعه سکه بهار آزادی با تصویر امام (ره) روز چهارشنبه در تهران به بهای ۵۷۰ هزار ریال معامله شد که نسبت به دوشنبه گذشته ۱۵ هزار ریال کاهش ارزش داشت.


در صفحه ۴ روزنامه اطلاعات سید احمد معتمدی ،وزیر پست ،تلگراف و تلفن اعلام کرد:یک میلیون تلفن همراه تا پایان سال جاری به متقاضیان واگذار می شود.


حمایت ۵۰ میلیارد تومانی بانک مرکزی از بورس


در صفحه ۱۷ روزنامه اطلاعات که به «اطلاعات اقتصادی» معروف است در گزارشی به بورس پرداخته است.بر این اساس وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی از طریق شرکت های سرمایه گذاری وابسته به شبکه بانکی دیروز معادل ۵۰ میلیارد تومان به بورس اوراق بهادار تهران به بورس اوراق بهدار تهران تزریق کردند.


به گزارش خبرنگار بازار سرمایه روزنامه اطلاعات ،دخالت به موقع بانک مرکزی دربازار داد وستد سهام نه تنها از رشد فزاینده و نگران کننده سقوط قیمت ها وشاخص های عمده بورس تهران جلوگیری کرد،بلکه موجبات «بازگشت بازار» را فراهم آورد و پس از دو هفته پر التهاب بار دیگر لبخند برلبان سهامداران ومعامله گران سهام نشاند.


بنا به این گزارش ،با این اقدام که در قالب جمع آوری تعداد بسیاری سهام مانده بر روی دست کارگزاران بورس ،از سوی شبکه بانکی صورت پذیرفت در اولین ساعات آغاز به کار بورس قیمت سهام به تدریج بالا رفت ،شاخص ها مثبت شد و تالار شیشه ای بورس تهران که دو هفته پر دغدغه معامله گران سهام را تجربه کرده بود ،بار دیگر آرام گرفت.


از جمله نکات برجسته رویداد های دیروز بورس تهران رشد ۵۱ واحدی شاخص واسطه گری مالی بود که حکایت از بهبود اوضاع سهام شرکت های سرمایه گذاری دارد.


این گزارش حاکیست ،گذشته از خراب شدن مجدد تابلوی بزرگ قیمت های تالار شیشه ای بورس که نمی گذاشت شیرینی طعم بهبود نسبی بازار به طور کامل به کام معامله گران بنشیند ،سفارش ها ی معامله گران برای خرید سهام که در روزهای قبل به شدت افت کرده بود بار دیگر افزایش یافت و در تعادلی نسبی با «دستور های فروش » قرار گرفت.


قیمت سیم کارت رند


روزنامه اطلاعات در صفحه ۱۸ خود قیمت سیم کارت در بازار تهران را منتشر کرده است.بر اساس این گزارش ،هر دستگاه سیم کارت با شماره معمولی و پیش شماره ۹۱۱ هفت میلیون و پنجاه هزار ریال فروخته شد.هر دستگاه سیم کارت صفر تلفن همراه با شماره رند نیز حداقل هفت میلیون و دویست هزار ریال به فروش رسید.این گزارش حاکیست سیم کارت دارای پیش شماره ۹۱۳ حدود ۳۰۰ هزار ریال ارزانتر از سیم کارت های دارای پیش شماره ۹۱۱ معامله می شود.


افزایش سپرده های ارزی ایران نزد بانک های انگلیس


خبرگزاری جمهوری اسلامی در گزارشی اعلام کرد ،بر پایه جدیدترین آمار بانک مرکزی انگلیس در سه ماهه دوم سال جاری میلادی (۲۰۰۱)حجم سپرده های ارز ی ایران نزد بانک های انگلیسی افزایش یافته است .بر پایه آمارهای ارایه شده از سوی این بانک ،تا پایان ماه ژوین گذشته (۹ تیر)موجودی ارزی ایران در این بانک ها با ۱۲۲ میلیون دلار افزایش در مقایسع با سه ماه اول سال جاری میلادی در مجموع به هفت میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار رسیده است.


دربین کشورهای خاورمیانه عربستان سعودی و امارات متحده عربی هر کدام به ترتیب با ۸/۲۷ و ۸/۱۳ میلیارد دلار بالاترین حجم سپرده ارزی رنزد بانک های انگلیسی در سه ماهه دوم سال جار ی میلادی را داشته اند و جمهوری اسلامی پس از این دو کشور قرار دارد.


خاطر نشان می شود پنج شنبه گذشته نیز بانک تسویه حساب های بین المللی در جدید ترین فصلنامه خود میزان سپرده های ارزی ایران نزد بانک های خارجی در پایان ماه مارس (یازدهم فروردین)را معادل ۱۶ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار برآورد کرده است.


اطلاعات 29شهریور1380

۲۹ شهریور ۱۳۹۰؛ وعده وزیر برای پایان التهاب در بازار اجاره

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه ۷ خود به نقل از علی نیکزاد ،وزیر راه و شهرسازی می نویسد:با آغاز فصل مدارس ،دیگر در بازار اجاره التهاب نخواهیم داشت.


آمار و ارقام و وضع بازار ،افزایش قیمت خرید و فروش را نشان نمی دهد و با واگذاری مسکن مهر پردیس ،پرند و هشتگرد بازار اجاره ساماندهی می شود و به آرامش خواهد رسید.


ارزش ۴۳۵ میلیارد ریالی ارزش معاملات بورس


بورس اوراق بهادار تهران وضعیتی متعادل داشت که در آن نگرانی معامله گران ازتبعات اختلاس سنگین بانک صادرات باعث افت ۸۲/۱۸ واحدی شاخص کل شد.


بر اساس گزارش روزنامه دنیای اقتصاد ،شاخص کل بورس ۲۶۸۶۶ واحد وارزش معاملات نیز به ۴۳۵ میلیارد رسید .تعداددفعات معامله نیز ۱۷ هزار و ۲۲۷ واحد بوده است.


معامله سکه پارسیان ممنوع می شود


بر اساس گزارش خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد،قیمت سکه در بازار با ۳۰۰۰ هزار تومان افزایش تا ۶۱۳ هزار تومان گران شد.اما در بازار ارز قیمت دلار ۱۲ تومان ارزان و به بهای ۱۲۵۵ تومان معامله شد.هر یورو ۱۷۴۵ تومان و درهم امارات نیز ۳۴۳ تومان عرضه شد .همچنین اعلام شد که تا یک ماه آینده از فروش سکه های گرمی ۱۸ عیار موسوم به پارسیان و فروش طلا و جواهر ساخته شده خارجی جلوگیری به عمل می آید.


دریافت مجوز افزایش قیمت ۵خودرو


کمیته قیمت گذاری خودرو درادامه جلسات خود با افزایش قیمت پنج خودرو داخلی دیگر نیز موافقت کرد.بنا بر اخبار رسیده پژو ۲۰۶،ماکسیما،تندر ۹۰ پارس خودرو ،نیسان تینا و قشقایی پنج محصولی هستند که کمیته مذکور با افزایش قیمت آنها موافقت کرده است.


بر این اساس ماسیما یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان،تندر ۶۰۰ هزار تومان ،تینا دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان ،قشقایی چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و پژو ۲۰۶ نیز ۴۵۰ هزار تومان گران شده است.


لپ تاپ با قیمت ۸۸۰ تا ۸۹۰ هزار تومان


در صفحه ۲۶ روزنامه دنیای اقتصاد قیمت دو لپ ت در بازار داخلی اعلام شده است.لپ تاپ اچ پی مدل pro book با قیمت ۸۸۰ تا ۸۹۰ هزار تومان عرضه می شود.


همچنین لپ تاپ مدل L۵۰۲ از سری XPS برند DELL با قیمت یک میلیون و ۵۵۲ هزار تومان به بازار عرضه شده است.


دنیای اقتصاد 29شهریور1390
انتهای خبر

0
0