بورس پرس
1401/03/07
00:00
مشخصات شرکت ۲۶۰ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی

شرکت فولاد توان آور آسیا با سرمایه ۲۶۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت فولاد توان آور آسیا پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از چهارم خرداد با نماد "فتوان" در گروه فلزات اساسی به عنوان صد و هفتاد و چهارمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد.


معرفی شرکت


طبق بررسی های بورس پرس، شرکت فولاد توان آور آسیا بصورت سهامی خاص پنجم دی سال ۱۳۶۶ با نام شرکت کارخانجات لاستیک سازی زاگرس در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید و نام آن ۲۴ مهر سال ۸۰ به شرکت فولاد فرخشهر تغییر یافت. شرکت در نیمه اول سال ۸۹ با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.


ظرفیت اسمی کارخانه سالانه تولید ۱۵۰ هزار تن ورق قلع اندود است اما به دلیل محدودیت در تامین ورق سیاه داخلی و مشکلات تامین خارجی مورد نیاز از دستیابی به تولید با ظرفیت مطلوب بازمانده بود. آذر سال ۹۱ سهامداران قبلی ۱۰۰ درصد سهام را به موسسه توانمندسازی بازنشستگان نیروهای مسلح واگذار کرد و از شرکت خارج شدند. به استناد صورتجلسه مجمع فوق العاده مهر سال ۹۲ نام شرکت به فولاد توان آور آسیا تغییر یافت.


مرکز اصلی شرکت واقع در خیابان افریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک و محل کارخانه در استان چهارمحال و بختیاری، ۵ کیلومتر بعد از پلیس راه شهرکرد بروجن واقع شده است. مالک فعلی این شرکت، سرمایه گذاری تجاری شستان وابسته به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با ۹۹.۹ درصد سهام است.


موضوع فعالیت


موضوع فعالیت شرکت شامل نورد ورق و فرآوری آن جهت تولید ظروف بسته بندی مواد خوراکی و شیمیایی و غیره، ساخت سایر فلزات از قبیل لوله؛ پروفیل و سایر صنایع فولادی، واردات مواد اولیه مورد لزوم، آهن آلات قطعات یدکی و انتقال فناوری و سرمایه گذاری در سایر شرکت ها و اخذ وام از سایر موسسات اعتباری و بانک‌ها و صدور محصولات تولیدی شرکت در مناقصه دولتی و خصوصی و انجام امور مجاز بازرگانی مرتبط به موضوع شرکت است. فعالیت اصلی شرکت طی سال مالی ۹۸ تولید ورق قلع اندود و ارائه خدمات چاپ و لاک بود.


عملیات شرکت


فعالیت اصلی این شرکت تولید ورق قلع اندود است و نوع پر مصرفی از ورق‌های فولادی کم کربن محسوب می‌شود و دارای ضخامت بسیار نازک بوده و در صنایع بسته بندی مواد غذایی و مواد شیمیایی بصورت قوطی، حلب و اسپری بکار می رود. خط تولید ورق قلع اندود این کارخانه از پیشرفته ترین خطوط اتوماتیک ساخته شده در دنیا است و سال ۲۰۰۸ از شرکت voest alpine فرانسه خریداری و تخصص متخصصین اروپایی نصب شد.


این کارخانه دارای دو خط چاپ و لاک ورق، خط تولید درب آسان بازشو، خط تولید قوطی یک کیلویی و چند دستگاه پرس تولید قوطی تن ماهی است. طی سال های اخیر بیش از ۹۹ درصد تولید، فروش و درآمد شرکت، حاصل فرآیند تولید ورق قلع اندود است.


سرمایه شرکت


سرمایه شرکت با ۲۵۳ نیروی انسانی در سال ۸۴ بالغ بر ۳.۱ میلیارد تومان بوده که طی سه مرحله افزایش سرمایه به ۲۶۰ میلیارد تومان رسیده است.


طرح توسعه


طرح توسعه شرکت، تولید ورق سیاه خط تولید ورق قلع اندود است که پس از تایید در هیات مدیره شرکت صنایع فولاد توان آور آسیا برای سرمایه گذاری تجاری شستان ارسال شده و در معاونت های مربوطه به تایید رسیده است. در نهایت جهت اخذ مجوز به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح "ساتا" ارسال شده و در مرحله تصویب نهایی است.


کل سرمایه گذاری طرح ۱.۷ هزار میلیارد تومان در مرحله ساخت و ۵۶۰ میلیارد تومان در مرحله تولید محاسبه شده است. دوره بازگشت سرمایه این طرح ۵۵ ماه برآورد شده و برای تامین ماشین آلات خطوط تولید با تولیدکنندگان مطرح اروپایی و آسیایی مذاکرات صورت گرفته است. منابع مالی طرح مذکور از طریق آورده سهامداران و اخذ اعتبارات بانکی خواهد بود.


قسمتی از این منابع از طریق واگذاری سهام و عرضه در فرابورس تامین خواهد شد و تامین مالی از طریق سرمایه گذار در دستور کار سهامدار قرار گرفته است. شروع دوره مرحله ساخت از فروردین سال ۱۴۰۲ و پایان دوره، اسفند سال ۱۴۰۴ و مرحله بهره برداری فروردین سال ۱۴۰۵ خواهد بود.


میران مصرف ورق قلع اندود در ایران با دو تولید کننده


میزان مصرف ورق قلع اندود در ایران بالغ بر ۲۵۰ هزار تن است در حالی که تنها دو تولید کننده ورق قلع اندود در داخل وجود دارند. در راستای تولید این محصول، شرکت فولاد مبارکه با ظرفیت اسمی ۱۰۳ هزار تن در سال و شرکت فولاد توان آور آسیا با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار تن در سال فعالیت می کنند. در صورتی که فولاد مبارکه با ۷۰ تا ۸۰ درصد و شرکت فولاد توان آور آسیا با ۶۰ درصد ظرفیت اسمی فعالیت کنند، میزان تولیدات به ۱۴۰ هزار تومان می رسد که در بازار داخل حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان کمبود ورق قلع اندود وجود دارد.


در حال حاضر بخش عمده‌ای از نیاز داخلی به ورق قلع اندود در بازارهای جهانی به واسطه واردات تامین می شود. بطور مثال در سال ۹۵ بالغ بر ۷۲ هزار تن ورق قلع اندود به کشور وارد شد و کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن به ترتیب بیشترین سهم از بازار ایران را دارند.


روند واردات ورق سیاه در شرکت طی ۵ سال گذشته



پیش بینی و برنامه واردات ورق سیاه برای سالهای ۹۹ تا ۱۴۰۲



پیش بینی و برنامه خرید ورق شمش قلع از بازار بین الملل برای سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲



با توجه به نوسانات شدید قیمت های داخلی و وارداتی بودن شمش قلع مورد نیاز، برنامه تامین پایدار شمش قلع از طریق قرارداد با تامین کننده خارجی و واردات پیش‌بینی شده است.


تعیین نرخ پریمیوم شمش قلع


تامین پایدار و مطمئن شمش قلع به عنوان یکی از مهمترین و درعین‌حال استراتژیک ترین مواد مصرفی پس از ورق سیاه در تولید قوطی ورق قلع اندود در بازار داخل همواره در دستور کار شرکت قرار داشته و استمرار دارد. به همین منظور پس از واکاوی های بسیار در زمینه شناسایی و تامین شمش قلع با شرکت مگاتل ترکیه قرارداد خرید سالانه منعقد شد. قیمت توافق شده بین دو شرکت بر اساس قیمت بورس فلزات لندن به علاوه ۱.۸ دلار پریمیوم به ازای هر کیلو گرم است.


شمش قلع تامین شده در این قرارداد در کشورهای مالزی یا اندونزی تولید شده و پس از بارگیری و حمل در ترکیه تخلیه می شود. در نهایت پس از انجام امور گمرکی مجدد از طریق حمل زمینی به مقصد گمرک شهرستان شهریار استان تهران ارسال می شود. پریمیوم توافق شده در این قرارداد شامل هزینه اضافی عیار سازی تا ۹۹.۹۶ درصد، هزینه حمل دریایی، هزینه های تخلیه و بارگیری در گمرک ترکیه و سود مورد انتظار شرکت بازرگانی مگاتل است.


منبع تامین انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات


برق: مصرف برق خط تولید ورق قلع اندود و سایر خطوط ناحیه دو شرکت بسیار پایین بوده و در بالاترین ماه های تولید شرکت حدود یک مگاوات است. این در حالی است که پست اختصاصی شرکت دارای ظرفیت ۵.۵ مگاوات است. لذا مصرف برق تولید ورق قلع اندود شرکت قابل مقایسه با مصرف برق در کارخانه های مشابه فولادی همچون کارخانه های ذوب و احیا نیست.


گاز: شرکت در خصوص تامین گاز مصرفی دچار مشکل نیست و در فصل زمستان، ذخیره سوخت جایگزین ( گازوئیل) به میزان کافی پیش بینی شده و از طریق سهمیه شرکت پخش تامین می شود.


برنامه صادراتی


به رغم توجیه پذیری اقتصادی فروش داخلی نسبت به صادراتی ورق قلع اندود در نیمه اول سال ۹۹ ، رشد بهای نرخ ارز در نیمه دوم سال ۹۹ ،صادرات این کالا را جذاب تر از پیش کرد. لذا اخذ مجوز های صادراتی و بازاریابی و فروش صادراتی برای سال‌های آتی برنامه‌ریزی شده است.


بازاریابی جهت فروش این محصول در کشورهای پاکستان، سوریه، امارات، ایتالیا، ترکیه، افغانستان و عمان از طریق کارگزاران فروش شرکت بطور مستمر در حال انجام است و بعد از آن سفارش نیز گرفته شده است. بنابراین پس از دریافت مجوز های صادراتی از وزارت صنعت و در صورت حفظ جذابیت صادرات نسبت به فروش داخل، صادرات محصول در دستور کار شرکت قرار خواهد گرفت.


مقایسه با شرکت رقیب فولاد مبارکه



صورت سود و زیان




سیاست تقسیم سود در ۵ سال اخیر



با توجه به صورت جلسه مجمع سالانه شرکت در سال مالی منتهی به اسفند ۹۹ ،مقرر شد مبلغ ۱۳۸ میلیارد تومان به عنوان سود بین سهامداران تقسیم شود.


برنامه و بودجه ۵ ساله شرکت



تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام




انتهای خبر

0
0